نگهداری خودرو
دشمنان خودرو!

چرا نباید از کارواش اتوماتیک استفاده کرد

چهارشنبه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
خواندن 4 دقیقه
کارواش اتوماتیک

باید قبول کرد که تمیز کردن خودرو در روزهای گرم تابستان کار لذت بخشی نیست؛ چون باید تمام محلول‌ ها و مواد شیمیایی را خارج کرده و سپس نازل شستشو را به شیر آب وصل کنیم و در نهایت در گرمایی طاقت فرسا مشغولِ شستشوی خودرو شویم.

به گزارش خودرونویس، اما راه حل چیست؟ در شرایطی که شما قصد شستشوی خودروی کوچک خود را دارید و در عین حال به هیچ عنوان حاضر به عرق ریختن در گرمای تابستان نیستید؛ باید چه کار کرد؟ خب شاید شما هم مانند اکثر مردم باشید و برای شستشوی خودرو به کارواش اتوماتیک محل خود سرزده و به تعدادی از بُرس ‌های غرق در صابون اجازه دهید که خودروی شما را بشویند؛ چون دستگاه‌های مزبور هزینه زیادی داشته و به معنای واقعی کلمه و به گفته مهندسان، برای نظافت خودروها طراحی شده ‌اند.

کارواش اتوماتیک

بدون شک کارواش‌ های اتوماتیک باید خیال شما را بابت شستشوی خودرو راحت کرده و شما را از شَرِ شلنگ آب و سطل صابون خلاص کنند. اما واقعیت چیز دیگری است و آنها نه نتها خودروی شما را تمیز نخواهند کرد؛ بلکه به آن آسیب هم می‌رسانند.

در ادامه ما نگاهی دقیق‌تر به کارواش‌ های اتوماتیک داشته و مشخص می‌کنیم که این کارواش‌ ها تا چه حد می‌توانند بد و مضر باشند.

 

کارواش اتوماتیک گران است

قبل از هر چیز بیایید درباره گرانی کارواش ‌های اتوماتیک صحبت کنیم. برای شروع باید ذکر کرد که متوسط نرخ شستشوی معمولی خودروی شما در یک کارواش اتوماتیک و با توجه به نوع خودرو، بین 100 تا 300 هزار تومان خواهد بود. اگر چه این ارقام شاید از نظر برخی‌ها چندان بد هم به نظر نرسند؛ اما به خاطر داشته باشید که شستشوی اصلی خودرو در کارواش اتوماتیک، معمولا فقط با کمی صابون و آبکشی نهایی انجام می‌ شود. بنابراین هنگام خروج از کارواش اتوماتیک، معمولا لکه‌ های آب و صابونِ بسیاری بر روی بدنۀ خودروی شما وجود دارد.

کارواش اتوماتیک

بنابر این بهتر است که برای کاهش هزینه‌های اضافی، از رفتن به کارواش اتوماتیک اجتناب کنید. اما اگر به کارواش اتوماتیک رفتید؛ احتمالاً پس از شستشوی اصلی هم به منظور تکمیل فرایند شستشو، باید هزینه‌های اضافی دیگری هم را پرداخت کنید. توجه داشته باشید که برخی از شستشوهای گران قیمت و سطح بالا، عملاً هیچ تفاوتی با شستشوی خودرو‌های ارزان قیمت ندارند و خودروی شما هم مانند یک خودروی ارزان قیمت تمیز خواهد شد.

 

کارواش اتوماتیک و چرخش آلودگی

روش تونلی یکی از سبک‌های شستشوی اتوماتیک خودروها است. در این روش خودرو توسط یک تسمه نقاله به داخل ساختمان کارواش کشیده می‌شود. سپس فرایند شستشو آغاز شده و در طول عبور از مسیر طراحی شدۀ کارواش، مواد شوینده برروی آن اسپری شده و اندکی بعد چند بُرس غلطان سراغ خودروی شما می‌روند. در پایان نیز یکی از کارگران کارواش با استفاده از حوله یا تکه‌ای پارچه خودروی شما را خشک خواهد کرد.

کارواش اتوماتیک

متاسفانه از بُرس‌های مزبور برای شستشوی سایر خودروها نیز استفاده شده و آلودگی موجود بر روی بدنه آنها به سادگی بر خودروی شما می‌نشیند. در واقع تمام آلودگی وسایل نقلیۀ قبلی به بُرس‌ها چسبیده و سپس با سرعت بسیار بالایی روی بدنه و رنگ ماشین شما کشیده می‌شوند. به زبان ساده‌تر، شما خودروی خود را با یک سنباده بسیار خوب تمیز کرده‌اید. در نتیجه می‌توان با پایان یافتن فرایند شستشو، علائم و خطوط حاصل از چرخش دائمی بُرس‌های کارواش اتوماتیک را بوضوح  بر روی بدنۀ خودرو مشاهده کرد.

 

کارواش اتوماتیک پارچه‌ای، بدتر از بُرس!

در نوع دیگری از کارواش‌های اتوماتیک، از پارچه‌هایی نرم استفاده می‌شود. سبک شستشو در این کارواش‌ها، بسیار شبیه به روش تونلی است، اما تفاوتی اساسی در نحوۀ پاک کردن آلودگی‌ها و کیثفی خودروی شما وجود دارد و به طور کلی در این نوع از کارواش‌های اتوماتیک، عملیات شستشو به جای بُرس‌های غلطان و کشیده شدن آنها بر روی خودرو، با استفاده از نوارهای نرم پارچه‌ای صورت می‌گیرد.

کارواش اتوماتیک

اکثر مردم گمان می‌کنند که استفاده از روش مزبور برای شستشوی خودرو بهتر است؛ زیرا ابزارهای شستشو نرم‌تر بوده و خیلی به رنگ خودرو آسیب نمی‌زنند. اما به شکل شگفت انگیزی همه چیز برعکس است! پارچۀ مورد نظر شاید بسیار نرم باشد؛ اما خاک و آلودگی بیشتری نسبت به بُرس جذب خواهد کرد. بنابراین هنگامی که نوارهای پارچه‌ای بر سطح خودروی شما حرکت می‌کنند؛ خاک و آلودگی را نیز بر روی آن می‌کشند.

 

شستشوی بدون لمس چگونه است؟

کارواش‌های غیر لمسی را باید نوع جدید شستشوی اتوماتیک خودروها دانست و در ایران تعداد بسیار کمی از آنها فعال هستند. در فرایند نسبتاً سادۀ کارواش‌های یادشده، معمولاً از چند سنسور و یک یا دو بازوی روباتیک و تعدادی فن برای خشک کردن خودروی شما در پایان شستشو استفاده می‌شود. در واقع خودرو با لیزر اندازه‌گیری شده و سپس آب، صابون و محلول‌های تمیز کنندۀ انتخابی مشتریان روی خودرو اسپری خواهد شد.

کارواش اتوماتیک

خوشبختانه در این روش به خودروی شما آسیبی وارد نمی‌شود (البته شاید بازوی رباتیک با مشکل جدی مواجه شده و تصمیم بگیرد که به خودروی شما ضربه بزند). با توجه به اینکه هیچ جسم یا وسیله‌ای به بدنۀ خودروی شما برخورد نمی‌کند؛ قطعاً نباید نگران هیچ گونه خط و خشی باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که انتخاب این کارواش‌ها گزینۀ بسیار مناسبی است. این طور نیست!

اما متاسفانه یک نکتۀ منفی دربارۀ کارواش‌ های غیر لمسی وجود دارد و آن این واقعیت است که احتمالاً خودروی شما بخوبی تمیز نخواهد شد و از آنجا که هیچ جسمی برای از بین بردن خاک و آلودگی‌های گوناگون بر روی خودروی شما کشیده نمی‌شود؛ به احتمال زیاد خودروی شما همچنان کثیف باقی خواهد ماند.

 

راه حل چیست؟

پس به جای استفاده از کارواش‌ های اتوماتیک چه کار باید کرد؟ پاسخ این سوال بسیار واضح است! پول خود را پس‌انداز کرده و خودتان شروع به شستشوی خودرو کنید. این گونه هم پول شما هدر نمی‌ رود و هم خودرو تمیز خواهد شد. از آن گذشته، ورزش بسیار خوبی هم انجام داده‌ اید.

شستشو با دست، شاید حوصله و وقت زیادی را بطلبد؛ اما در صورت استفاده از ابزار مناسب، بهترین روش ماشین شستن محسوب می شود.

 

3.5 از 19 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • بیژن | 17 مرداد 1401 - 9:56 ق.ظ

    با دروود جقدر دلتون پر بود با این مطلبتون طرف بنز میبره کارواش اتومات اونم کجا اروپا خب مشتی قبل از بورس کشیدم کارشناس و متصدی چک میکنه اگر خودرو گل آلوده یا خیلی کثیفه یه آبگیری و بورس اولیه میزنه بعدا وارد تونل میشه احتمالا رنگ خودروی شما ایرانی بوده که دلتون پر یا ماشین قبل از شما آفرود بوده تازه از سفر برگشته بوده