صنعت قطعه سازی
یک قطعه ساز داخلی مطرح کرد:

تحریم های داخلی چالش قطعه سازان ایرانی

یکشنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
امیر حسین جلالی

نائب رييس انجمن تخصصي صنايع همگن نيرو محركه و قطعه سازان خودروي استان تهران اعلام کرد: در هر جامعه ای برخی افراد دارای روحیه و شمّ کارآفرینی بالاتری نسبت به سایرین هستند و با تشخیص فرصت ها، تحمل خطر و ریسک های مربوطه اقدام به سرمایه گذاری و تاسیس بنگاه های مولد اقتصادی تولیدی می کنند.

به گزارش خودرونویس، امیر حسین جلالی با بیان این مطلب افزود: اگر فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری مناسب باشد، ظرفیت های بالقوه کارآفرینی بخش خصوصی و اینگونه افراد خوش فکر و خطرپذیر، آزاد و به بالفعل تبدیل می شوند و به نسبت شم اقتصادی و روحیه کارآفرینی خود اقدام به ایجاد و یا توسعه کسب و کار می کنند و به عبارت دیگر در فضای کسب و کار مناسب واحدهای تولیدی – اقتصادی به راحتی ایجاد و رشد می یابند.

وی گفت: واضح است که هدف تحریم های بین المللی، دشوار کردن فضای کسب و کار برای فعالان تولیدی-اقتصادی است و با بستن راه دسترسی فعالان اقتصادی به تبادل کالا، دانش فنی و تجهیزات مورد نیاز، آن ها را از رسیدن به مقیاس اقتصادی بازداشته و نهایتاً ضرر و زیان واحدهای مولد و اشتغالزا را فراهم کرده که دلسردی پرسنل و زیاندهی بنگاه های تولیدی را به همراه خواهد داشت.

جلالی افزود: فعالان و کارآفرینان تولید در طول زمان با ترفندهای تحریم کنندگان آشنا شده و علیرغم سختی های ناشی از تحریم های بین المللی به فعالیت خود ادامه داده اند و حتی با صادرات کالای با کیفیت تولیدی خود موجب ارزآوری و در نهایت با جایگزین کردن اقتصاد نفتی به اقتصاد متنوع به رشد و توسعه خود، کشور و اشتغالزایی ادامه می دهند.

وی خاطر نشان کرد: از طرف دیگر می دانیم که اقتصاد ایران میدان تاخت و تاز بخش های غیر مولد است و سود عمده به علت فضای کسب و کار نامناسب نصیب واسطه ها و دلالان شده و با نقدینگی زیاد بی هدف که ناشی از نداشتن اقتصاد کلان کارآمد و محیط کسب و کار آسوده است، موجب به وجود آمدن اقتصاد سلطان ساز شده و منابع را در مقیاس وسیع از دسترس بنگاه های تولیدی و اقتصادی دور نگاه می دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که راهکار مقابله با این روند چیست؟ افزود: برای برون رفت از این وضعیت در کوتاه مدت مقررات زدایی در سطح وسیع و باز گذاشتن دست کارآفرینان واقعی که برای پیش بردن اهدافشان نیاز به هیچ رانتی نداشته و تنها متکی به شم اقتصادی، ذکاوت ذاتی و نیروی کار خود هستند و در دراز مدت کوتاه کردن دست دولت از تصدی گری و اداره کردن بنگاه های اقتصادی – تولیدی و سوق دادن دولت به سمت سیاست گزاری و نظارت همراه با قوه قضاییه کارآمد و مجلس کاربلد که از وظایف اصلی حاکمیت است.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟