به گزارش خودرونویس، ایران خودرو همزمان با روز هوای پاک نسل جدید پیشرانه های بهینه، پر بازده و کاهش حجم یافته خود را معرفی کرد؛ لازم به ذکر بوده که این پیشرانه ها از نوع سه سیلندر(سه استوانه ای) بوده که از این جهت اولین پیشرانه سه سیلندر ملی محسوب می شوند.

پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو رونمایی

مشخصات فنی پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو

این پیشرانه های سه سیلندر در مرکز تحقیقات و تولید موتور ایران خودرو موسوم به ایپکو توسعه یافته اند. ایپکو ظاهرا پنج پیشرانه سه سیلندر با مشخصات مختلف را توسعه داده که امروز ضعیف ترین و کم حجم ترین آن را رونمایی کرد.

این پیشرانه سه سیلندر تنفس طبیعی رونمایی شده حجم دقیقی معادل 1048 سی سی داشته و با این حجم کم قادر به تولید بیشینه قدرت 72 اسب بخار و بیشینه گشتاور 98 نیوتن متر است. لازم به ذکر است که تمامی پیشرانه های سه سیلندر جدید ایران خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو6 هستند.

پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو 2

چهار پیشرانه سه سیلندر دیگر ایران خودرو حجم دقیقی معادل 1299 سی سی دارند؛ ولی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

یکی از این پیشرانه 1.3 لیتری سه سیلندر به صورت تنفس طبیعی بوده که قادر به تولید بیشینه قدرت 87 اسب بخار و بیشینه قدرت 122 نیوتن متر است. نمونه دیگر این پیشرانه 1.3 لیتری دارای سیستم پرخوران توربوشارژ با سیستم پاشش درگاهی سوخت بوده که قادر به تولید بیشینه قدرت 120 اسب بخار و بیشینه گشتاور 185 نیوتن متر است.

پیشرانه سه سیلندر دیگر ایران خودرو هم دارای حجمی معادل 1.3 لیتر و با سیستم پرخوران توربوشارژ است؛ ولی تفاوت آن با نمونه قبل در دوگانه سوز بودن و امکان فعالیت با گاز طبیعی CNG و همچنین پاشش مستقیم بنزین به درون محفظه احتراق است. این پیشرانه قادر به تولید 127 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 200 نیوتن متر است.

تفاهم نامه همکاری تولید پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو

قدرتمندترین پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو هم از نوع 1.3 لیتری توربوشارژ با پاشش مستقیم بنزین به درون محفظه احتراق بوده که قادر به تولید 148 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است.

با نگاهی سطحی به اعداد و ارقام اعلامی ایران خودرو از قدرت و گشتاور این پیشرانه ها می توان دریافت که کاهش حجم و تعداد سیلندر تاثیری در قدرت و گشتاور تولیدی نداشته و با تعبیه سیستم پرخوران می توان قدرت مناسبی را از این پیشرانه ها استخراج کرد.

 

اظهارات فرشاد مقیمی در خصوص پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در خصوص خانواده پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو بیان کرد: ایران خودرو به منظور تولید خودروهای هیبریدی در آینده نیاز به تولید پیشرانه های کم حجم با سطح آلایندگی پایین و استاندارد یورو6 داشت و تولید این پیشرانه ها راه را برای تولید خودروهای الکتریکی سازی شده در آینده هموار کرده است.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه افزود که این پیشرانه های سه سیلندر صرفا برای محصولات ایران خودرو طراحی نشده و سایر خودروسازان داخلی نیز امکان استفاده از آنها را دارند تا از خروج ارز از کشور به منظور تولید خودرو کاسته شود. وی همچنین افزود که ایران خودرو در حالت توسعه نسخه تمام الکتریکی خودروی تارا بوده که در آینده نسخه پروتوتایپ آن معرفی می شود.

تفاهم نامه همکاری تولید پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو 2

مقیمی در ادامه بیان کرد که تنها هشت قطعه این پیشرانه های سه سیلندر از خارج از کشور تهیه شده و مابقی به کمک قطعه سازان داخلی تولید شده است. وی تاکید کرد که طراحی و تولید این پیشرانه ها با همت مهندسین ایرانی صورت گرفته و مالکیت معنوی آنها نزد ایران است.

مقیمی بیان کرد که در صورت انبوه سازی این پیشرانه سه سیلندر رونمایی شده در اوایل سال 1400، با فاصله زمانی شش ماه سایر مدل های پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو نیز رونمایی شده و وارد مرحله انبوه سازی می شوند.

مهندس شرقی مدیر تیم طراحی پیشرانه سه سیلندر ایران خودرو بیان کرد که این پنج پیشرانه با الگوبرداری از پیشرانه های کاهش یافته یافته و سه سیلندر خودروسازان مطرح جهان مانند هیوندای و فورد تولید شده است. وی در ادامه بیان کرد که خودروسازان بزرگ جهان با تولید گیربکس های اتوماتیک با تعداد دنده های بیشتر و همچنین استفاده از سیستم توربوشارژ در پیشرانه های خود سعی در کاهش مصرف سوخت و همچنین افزایش توان و بازده پیشرانه های خود دارند و همین سیاست در پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو نیز رعایت شده است.

مدیر تیم طراحی پیشرانه های سه سیلندر ایران خودرو در ادامه بیان کرد که این پیشرانه ها در فاز پروتوتایپ قرار داشته و در این مرحله 80 درصد آنها توسط قطعه سازان داخلی تولید شده است؛ ولی در نسخه تولیدی این پیشرانه های سه سیلندر قرار است که تا 95 درصد آنها توسط قطعه سازان داخلی تولید شود.

 

دکتر آقا محمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ضمن اشاره به مخالفت با واردات خودروی دست دوم از مناطق آزاد تجاری به لزوم حمایت از خودروسازان داخلی و افزایش تیراژ تولید ضمن عرضه محصولاتی ایمن، بهینه، با کیفیت و مطابق با استاندارد های روز اشاره کرد.

علی رضا رزم حسینی وزیر صمت هم ضمن استقبال از تولید پیشرانه کم مصرف، پر بازده و مدرن سه سیلندر در ایران خودرو بیان کرد که بر اساس طرح های تصویب شده در کمیته مربوط به خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت، به احتمال زیاد خودروسازان داخلی کشور طی 6 ماه پیش را رشد آمار تولید 50 درصدی را تجربه خواهند کرد.

رزم حسینی وزیر صمت

وی همچنین از امکان نصب این پیشرانه سه سیلندر روی سایر خودروهای داخلی استقبال کرد و اظهار داشت که این تصمیم ارزبری تولید خودروهای داخلی را کاهش می دهد. ضمن اینکه استفاده از چنین پیشرانه های کم مصرفی باعث کاهش آلایندگی و آلودگی هوا می شود.

 

سایر اقدامات ایران خودرو برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت

فرشاد مقیمی اظهار کرد که ایران خودرو در سال 98 تلاش خود را برای تبدیل استاندارد آلایندگی محصولات خود از یورو4 به یورو5 کرد و در اوایل سال 99 این امر محقق شد. ضمن اینکه ایران خودرو تلاش کرد که تولید پیشرانه های قدیمی و پرمصرفی مانند XU7 را کاهش دهد و در ازای آن تولید و بومی سازی پیشرانه های کم مصرف تر و مدرن تری مانند TU5، TU3 و EF7 معمولی و توربوشارژ را در دستور کار خود قرار داد.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین اشاره کرد که این شرکت در بهمن ماه نسخه بهینه شده پیشرانه XU7 و همچنین در آینده نزدیک نسخه بهینه شده پیشرانه EF7 با کاهش یک لیتری مصرف سوخت را نسبت به مدل فعلی رونمایی خواهد کرد. همچنین در آینده پیشرانه TU5 پلاس گازسوز نیز معرفی خواهد شد.

وی اشاره کرد نصب گیربکس دستی شش سرعته روی محصولات ایران خودرو هم باعث کاهش مصرف سوخت محصولات این شرکت شده و قرار است که این گیربکس در بهمن ماه روی رانا با سقف شیشه ای نصب شود.

5 از 2 رای