در نشست خبری پلتفرم خودرو ۴۵ مطرح شد:

توسعه نمایندگی‌های خودرو ۴۵ در شهرهای ایران

یکشنبه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
جشن-خودرو-چهل-و-پنج

نشست خبری پلتفرم معاملات خودروهای دست دوم ایرانی در حالی برگزار شد که با مصوبه هیات دولت، عملا، بازار خودروی ایران به اقتصاد آزاد جهان، البته در اندازه‌های محدود، پیوند زده شده است.

به گزارش خودرونویس، پلتفرم خدماتی خودرو ۴۵ در حالی چهار ساله شد که طی این مدت زمان کوتاه توانست سهم قابل توجهی از بازار را کسب کرده و به عنوان یک مجموعه استارت‌آپی پیشرو در این عرصه فعالیت کند.

مدیران «خودرو ۴۵» در این نشست خبری که روز یکشنبه 29 خرداد 1401 با حضور رسانه‌های گروهی برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این پلتفرم موفق ایرانی درباره چالش‌ها و فرصت‌های بازار خودروهای دست دوم با گردش مالی میلیارد دلاری سخن گفتند.

مجید قاقازانی ، مدیر بازاریابی خودرو ۴۵ گفت:«بازار خودروهای دست دوم در جهان به سرعت در حال رشد است. این رشد به قدری است که کشور چین با دارا بودن مقام اول در این زمینه با ثبت 300 میلیون خودرو دست دوم، به دنبال راه‌هایی برای صادرات این خودروها به کشورهای دیگر است. این کشور از سال 2019 اجازه صادرات خودروهای دست دوم به 10 کشور را صادر کرد و شرکت‌های چینی در این مدت توانستند بیش از 300 خودرو دست دوم را به کشورهای مختلف، از جمله روسیه، صادر کنند.»

اهمیت بازار خودروهای دست دوم باعث شده است که کشورهای صنعتی با حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال در این بازار، تلاش کنند این بازار را هر چه بیشتر قانونمند کرده و از ظرفیت‌های عظیم آن در جهت شکوفایی اقتصادی بهره‌برداری کنند.»

به گفته قاقازانی تجربه جهانی به ما نشان داده است که خرید و فروش در محصولات تخصصی مانند خودرو در مدل پلتفرمی جوابگو نیست و نیاز به عبور از CLASSIFIED‌ها و پلتفرم‌های مشتری به مشتری (C2C) در رسیدن به مدل خدمات تخصصی فروش خودرو و VERTICAL‌ها مانند خودرو ۴۵ هستیم.

او در این باره اشاره کرد: «در موارد زیادی روی ساختار پلتفرمی ما مشاهده می‌کنیم که یک خودرو چند بار با قیمت‌های مختلف آگهی شده است. براساس بررسی‌های ما تا 30 درصد آگهی‌ها روی وب سایت‌های پلتفرمی به این نحو هستند. اما در مدل ما (خودرو ۴۵ ) این موضوع امکان ناپذیر است و مدB 2C خودرو ۴۵ عملا برای ساماندهی بازار خودرو و شفافیت واقعی قیمت بهترین گزینه خواهد بود.»

این کارشناس ارشد بازار خودرو با تصریح بر این نکته که نفوذ اینترنت و افزایش ظرفیت‌های گوشی‌های هوشمند به این مساله کمک شایانی کرده اضافه کرد: «این بازار در حال حاضر برای اقتصاد‌های در حال رشد، بسیار جذاب شده و پلتفرم‌های واسط که به صورت رسمی‌ فعالیت می‌کنند به سرعت در حال رشد هستند که خودرو ۴۵ را می‌توان نزدیک‌ترین پلتفرم ایرانی از نظر استانداردهای جهانی این بازار به شمار آورد و آینده بازار خرید و فروش خودرو از پلتفرمی به سمت فروش تخصصی خودرو تغییر پیدا کرده است.»

وی در ادامه گفت: «این مساله به قدری اهمیت یافته است که مدتی است برند‌هایی مانند تویوتا، بی ام و، و… به خرید و فروش خودرو دست دوم روی آورده و حتی برند‌های بزرگی که در زمینه Original Equipment Manufacturer یا OEM فعالیت می‌کنند، با حمایت از استارتاپ‌های نوظهوری مانند Heycar   به این حوزه علاقه نشان دهند که فولکس واگن و دایملر، از جمله این برندها هستند.»

وی افزود: این پلتفرم مدرن سعی می کند تلاطم و حواشی موجود در بازار خودروهای دست دوم کشور را به حداقل برساند و در این زمینه موفقیت های چشمگیری داشته است.

مدیر بازاریابی خودرو ۴۵ بیان کرد: این مجموعه در چهارسال گذشته رشدی 3 و نیم برابری را شاهد بوده و قرار است در سال 1401 نیز این روند ادامه یابد.

وی گفت: خودرو ۴۵ به عنوان یکی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه خرید و فروش خودروی دسته دوم در بورس پذیره نویسی کرده است.

مجید قاقازانی مدیر مارکتینگ خودرو ۴۵ گفت: هم‌اکنون نیز خودرو ۴۵ تحت پوشش حسابرسان و تاییدیه سازمان بورس است و این مجموعه می‌تواند مراحل ورود به بورس را طی کند و در سال ۱۴۰۲ عرضه سهام اولیه(IPO) شروع می‌شود.

وی در ادامه به همکاری خودرو ۴۵ با ۵هزار همکار تجاری در سال ۹۹ اشاره کرد و توضیح داد: این عدد در حال حاضر به بیش از ۱۱هزار همکار تجاری رسیده است و این پلتفرم در سال ۱۴۰۰ رهبر بازار خرید و فروش خودروی دست و دوم بوده است و در چهار سال گذشته رشد سه و نیم برابری را تجربه کرده است.

احسان گائینی، مدیر فروش خودرو ۴۵، همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «بررسی‌های کارشناسانه چالش‌های حقوقی و قانونی و انباشت پرونده‌های قضایی مرتبط با معاملات خودروهای دست دوم در ایران و تلاش برای ارائه راه حل‌های برون رفت، از جمله مسائلی است که کارشناسان این حوزه باید در تعامل با پلتفرم‌های استاندارد و قانونی ایرانی مانند خودرو ۴۵ درصدد رفع آن برآیند. چرا که مطالعات جهانی نشان می‌دهد علت رشد بازار خودروهای دست دوم ایجاد پلتفرم‌ها و مجموعه‌های رسمی برای بازرسی و کنترل کیفیت و وضعیت این خودروهاست. این مساله در کشورهای درحال توسعه باعث اعتماد مردم به این بازار شده است.»

این کارشناس ارشد بازار خودرو با تصریح بر این نکته که نفوذ اینترنت و افزایش ظرفیت‌های گوشی‌های هوشمند به این مساله کمک شایانی کرده است اضافه کرد: «این بازار در حال حاضر برای اقتصاد‌های در حال رشد، بسیار جذاب شده و پلتفرم‌های واسط که به صورت رسمی‌ فعالیت می‌کنند به سرعت در حال رشد هستند که خودرو ۴۵ را می‌توان نزدیک‌ترین پلتفرم ایرانی از نظر استانداردهای جهانی این بازار به شمار آورد.»

گائینی مدیر فروش خودرو ۴۵ با تاکید بر روند فروش ۴۵ دقیقه‌ای در این پلتفرم افزود: در حقیقت خودرو ۴۵ برای افرادیست که به شدت برای فروش خودروی خود عجله دارند و از سویی به پلتفرمی معتبر و واریز لحظه‌ای مبلغ خرید نیاز دارند. او در این رابطه توضیح داد طبیعتا قیمت خودرو ۴۵ قیمت فروش به مصرف کننده نهایی نیست اما قیمت پیشنهادی ما از دلالان و نمایشگاه‌داران بیشتر است. ضمن اینکه فروشندگان و خریداران در خودرو ۴۵ با امنیت و اطمینان کافی خرید و فروش می‌کنند.

گائینی همچنین مبلغ حق‌العمل‌کاری خودرو ۴۵ را در حال حاضر و بنا به صلاحدید سرمایه‌گذاران محرمانه دانست و عنوان کرد در شرایط فعلی مبلغ حق‌العمل‌کاری و شکل درآمدی خودرو ۴۵ به طور حتم از طریق سود میان قیمت فروش و خرید تامین می‌شود اما درصد دقیق آن جزو سیاست‌های شرکت قلمداد شده و محرمانه است.

وی افزود: طیف متنوعی از خودروهای بازار را تنها با یک بار مراجعه به یکی از شعب این شرکت می توان به فروش رساند.

وی همچنین در خصوص فرایند فروش خودرو کارکرده در خودرو ۴۵ گقت:برای فروش خودرو لازم است که در پلتفرم آنلاین خودرو 45 ثبت‌نام نمایید. پس از آن قراری حضوری و رایگان برای شما تعیین می‌شود تا کارشناسان مجموعه خودرو را بررسی کرده و محدوده قیمتی خودرو را مشخص نمایند. پس از آن باید اندکی منتظر بمانید تا مشتری مناسب برای خرید خودرو شما پیدا شود.

وی ادامه داد:برای کنترل سیستم تعلیق تست سواری انجام می شود. گزارش فنی به خریداران زیرمجموعه شرکت ارسال می شود. بالاترین قیمت عرضه شده به خریدار اعلام می شود. نقل و انتقال سريع سند و پرداخت وجه در کمترین زمان ممکن انجام می شود. امنیت و سلامت معامله فقط با یک بار مراجعه به نزدیک ترین شعبه خودرو ۴۵ محقق می شود.

گائینی در خاتمه صحبت‌های خود اعلام کرد که تمرکز تیم خودرو۴۵ در حال حاضر بازار اتومبیل و خرید و فروش خودروی دست دوم خواهد بود. او تاکید کرد آنها قصد ندارند که فعلا وار بازار موتورسیکلت بشوند چرا که این بازار یک جریان کاملا متفاوت را در خود دارد.

همچنین در ادامه این نشست مرتضی راور مدیر شعب تهران نیز با اشاره به دانش‌بنیان بودن خودرو ۴۵ توضیح داد این پلتفرم مدارک خود را مبنی بر دانش بنیان بودن دریافت کرده است و به عنوان یک شرکت تحقیقاتی تجاری فعالیت می‌کند و بخش محتوا و مجله خودرو ۴۵ یکی از مهمترین و به روزترین منابع در زمینه خرید و فروش خودرو است.

راور همچنین عنوان کرد در حال حاضر خودرو ۴۵ یازده شعبه دارد و چشم‌انداز سال ۱۴۰۱ خودرو ۴۵ ایجاد ۳۰ شعبه و تا پایان سال ۱۴۰۲ پنجاه شعبه است.

وی همچنین تاکید کرد برنامه توسعه خودرو ۴۵ ادامه دار است و قرار است روند توسعه شرکت با حضور در سایر شهرهای ایران ادامه پیدا کند.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟