اخبار خودرو ایران
رویکرد جدید در مسیر پرچالش

داستان برند رسانه ای به نام خودرونویس

دوشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۹
خواندن 10 دقیقه
خودرونویس

پایگاه خبری خودرونویس تیرماه سال 1395 درست زمانی آغاز به کار کرد که بازار خودرو ایران روزهای کاملا هیجانی و پرهیاهو با حضور برندهای مختلف خارجی را سپری می کرد.در آن ایام حتی زمزمه ورود برندهای بزرگتر و خوشنام جهان به بازار ایران و حتی سرمایه گذاری آنان در بخش تولید خودرو شنیده می شد و هیات های مختلفی از این شرکت ها در رفت و امد به ایران و مذاکره با خودروسازان خصوصی و دولتی بودند. قراردادهای متعددی به امضا رسید و تنوع خودروهای موجود در بازار ایران روز به روز بیشتر می شد.

در چنین شرایطی بازار رسانه ها هم داغ بود و مجموعه های مختلفی یکی پس از دیگری با ایده های مختلف و رویکردهای متفاوت پا به عرصه می گذاشتند و به جمع رسانه های خودرویی کشور می پیوستند. از همین رو سطح آگاهی عمومی پیرامون خودروهای موجود در بازار ایران بالاتر می رفت و همزمان سطح انتظارات مردم از خودروسازان داخلی نیز بیشتر می شد و این روند اگرچه به نفع مصرف کننده بود، اما به مزاج خودروساز داخلی که علاقه مند به فعالیت در یک بازار انحصاری و بدون رقیب بود خوش نمی آمد.

 

خودرونویس

 

چرا خودرونویس؟

 

با این همه رسانه های تخصصی همچون یک جریان رونده با رویکردهای متفاوتی سعی در جذب مخاطب بیشتر و افزایش آگاهی عمومی داشتند. در چنین شرایطی پایگاه خبری خودرونویس با تکیه بر پیشینه قابل توجه و مفید در زمینه روزنامه نگاری و پایه گذاری رسانه های خودرویی با رویکردی متفاوت و متناسب با شرایط آن روزها پا به عرصه گذاشت و به سرعت جایگاه مطلوبی در بین رسانه های خودرویی کشور دست و پا کرد.

ماموریت اصلی خودرونویس در آن ایام نقدمنصفانه و حرکت در مسیر تامین نیازهای مخاطبان و همچنین پرهیز از فرافکنی و یکسونگری رسانه ای بود. در عین حال رویکردهای خلاقانه و بدیع به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت این رسانه بود. هرچند رقابت در عرصه رسانه های خودرویی روز به روز بیشتر می شد و همواره شاهد تولد یک رسانه جدید در این حوزه بودیم. در چنین شرایطی خودرونویس با تکیه بر دانش و تجربه بنیادین به راه خود ادامه داد.

 

روزگار سخت رسانه های خودرویی

 

حدود دو سال پس از تولد خودرونویس فضای صنعت و بازار خودرو ایران با آغاز تحریم های جدید دگرگون شد. واردات خودرو متوقف شد و برندهای خارجی یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کردند و شور و هیجان شکل گرفته در بازار خودرو فروکش کرد. دیگر باد به بیرق شرکت های واردکننده خودرو و نمایندگی های پر زرق و برق آنهای در نقاط مختلف کشور نمی خورد.

این مساله بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی را تحت تاثیر قرار داد و رسانه های تخصصی حوزه خودرو و قطعه سازی نیز  متاثر از همین فضا حال و روز خوشی نداشتند. سیاست کاهش هزینه ها، تعدیل نیرو و دیگر رویکردهای صرفه جویانه تمام ارکان رسانه های تخصصی حوزه خودرو را در بر گرفت. البته که راه دیگری جز این نبود و رسانه های می بایست برای بقا و ادامه حیات خود برنامه های جدیدی را در دستور کار خود قرار می دادند.

 

 

خودرونویس

این جریان تا امروز و لحظه نگارش این متن ادامه دارد و حتی بسیاری از فعالان رسانه ای حوزه خودرو ناچار به ترک این بخش شده و یا فعالیت خود در این عرصه را بسیار محدود کرده اند. از همین رو تربیت خودرونویسان جوان و روزنامه نگاران خلاق در این حوزه به فراموشی سپرده شده است. اگرچه فعالان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سعی در تسخیر مخاطبان حوزه خودرو دارند، اما از آنجا که فعالیت آنها با ماهیت روزنامه نگاری و ماموریت های صحیح رسانه ای انطباق ندارد و عمدتا شامل کپی کاری بوده نمی توان آینده روشنی برای اثربخشی آنان متصور بود.

در چنین فضایی گردانندگان پایگاه خبری خودرونویس تلاش کرده اند تا با تکیه بر تجربه و تخصص خود رویکردهای متفاوت، بدیع، خلاقانه و متناسب با شرایط روز را در پیش گرفته و در این فضای سخت و شکننده پرقدرت تر از گذشته به راه خود ادامه دهند. از همین رو استانداردسازی تمام فرآیندها در دستور کار قرار گرفت تا هدف های مورد نظر به درستی دنبال شود.

 

چشم انداز خودرونویس در دوران جدید

 

بر این اساس با گذشت چهار سال از آغاز فعالیت پایگاه خبری خودرونویس با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحولات عمده در عرصه اطلاع رسانی و همچنین گسترش رویکردهای نوین با توسعه شبکه های اجتماعی، برآن شدیم تا با پوست اندازی و ایجاد تحولات عمده در تمام زمینه های فعالیت های یک رسانه منطبق با دستاوردهای علمی روز دنیا، مسیر جدیدی را در پیش بگیریم. این برنامه با مطالعه دقیق درعملکرد گذشته و تحقیق در وضعیت کنونی رسانه های موفق خبری ایران و جهان در این حوزه تدوین شد و تلاش کردیم با درس گرفتن از اشتباهات و خطاهای گذشته بتوانیم تحولات عمده ای را تحقق بخشیم.

خودرونویس

از همین رو چشم انداز خودرونویس هم با رویکرد متفاوتی ترسیم شد:

تبدیل شدن به مرجع خبری و آموزشی موثق و مستقل در حوزه صنعت خودرو، بازار خودرو، خدمات و دیگر بخش های تاثیرپذیر و همچنین قرار گرفتن در صدر فهرست رسانه های خبری این حوزه.

در این راستا ماموریت هایی نیز برای تحقق این هدف در دستور کار قرار گرفت. اطلاع رسانی سریع و دقیق در حوزه صنعت خودرو ایران و جهان، تهیه و تولید محتوای مفید و اثربخش و کامل برای تامین اطلاعات مورد نیاز مخاطبان و جستوگران در اینترنت، روزآمدی و بهبود مستمردر تمام زمینه های کاری و توسعه فعالیت ها بر اساس تغییر شرایط زمانی و تکیه بر پایش رفتار مخاطبان و جستجوگران مهمترین ماموریت هایی بود که پایه گذاری شد.

این ماموریت ها البته ارزش هایی را هم در بر می گیرد که شامل موارد زیر است:

عملکرد خلاقانه و هوشمندانه

صداقت و راستگویی در تمام زمینه ها

احترام به کارکنان، شخصیت سازی و ایجاد جایگاه اجتماعی برای آنان

نوآوری و خلاقیت بر اساس ایده های جدید

بهبود مداوم روحیه و انگیزه همکاران و کارکنان

کیفیت مستمر در روند تولید محتوا

ایجاد منافع مشترک برای تمام ذینفعان

 

رویکردهای محتوایی در دوره جدید

 

با مطالعه و بررسی وضعیت رسانه های موفق خارجی و داخلی در حوزه خودرو، در مجموعه خودرونویس به این نتیجه رسیدیم که می بایست طرحی نو درانداخت و رویکردهای تولید محتوا را نیز متناسب با استانداردهای روز دنیا دنبال کرد. اگرچه پیش از این نیز خودرونویس همواره در این مسیر گام برداشته، اما شرایط در دوران جدید به گونه ای است که می بایست با حساسیت چند برابر برنامه های ذیل را دنبال کرد.

خودرونویس

تولید مطالب با دوام برای مدت های طولانی با قابلیت جستجوی بالا

قرار گرفتن در صدر گوگل برپایه برخی موضوعات و کلمات کلیدی خاص

ایجاد بستر ورود کاربران جدید

افزایش احتمال لینک دادن دیگر سایت ها به محتوای تولیدی

تدوین مطالب راهنمایی، مشاوره ای و کاربردی

تهیه مطالب، پست ها، ویدئوها و پادکست های مفید و جذاب

تهیه مطالبی با هدف پاسخگویی به سوالات رایج و یا راه حل ها

 

اثرگذاری بالا بر تجربه کاربران

 

تمام این رویکردها به منظور دسترسی به اهدافی است که خودرونویس پیش روی خود ترسیم کرده است. چه بسا در دنیای امروز و با توجه به گسترش فعالیت شبکه های اجتماعی، فیک نیوزها و حتی رسانه هایی که تحت تاثیر عوامل و شرایط مختلف به راه خود ادامه می دهند، رسانه ای موفق خواهد بود که بتواند اطلاعات صحیح، دقیق و مفیدی را به مخاطبان خود ارائه دهد. به همین منظور توجه به موارد ذیل و دستیابی به آنها در دستور کار قرار گرفته است:

خودرونویس

سودمند بودن برای کاربران

قابلیت استفاده ساده و دقیق

قابلیت اعتماد و اتکا به داده ها

قابلیت جستجو و گشت و گذار مفید در سایت

مطلوبیت بالای محتوای سایت

دسترسی پذیری در هر موقیت مکانی و زمانی

 

نرم افزار جدید با ویژگی های متفاوت

 

پیش از این نرم افزار رسانه خودرونویس با مشکلاتی همراه بود و از استانداردهای روز دنیا پیروی نمی کرد. در عین حال مجموعه ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و پشتیبانی به این رسانه با کاستی ها و محدودیت هایی مواجه بود که عملا حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه را محدود می کرد. از همین رو در نخستین گام از آقای امید چهاردولی، یکی از برنامه نویسان و متخصصان جوان دعوت شد تا با تکیه بر جدیدترین دستاوردها و الگوریتم های گوگل و دیگر موتورهای جستجو، نرم افزار کاربردی و مفید پایه گذاری شده و در عین حال متناسب با سلیقه مخاطبان امروز باشد. این هدف به بهترین شکل ممکن دنبال شد و به نتیجه رسید.

برای طراحی نرم افزار جدید ماهها فعالیت شبانه روزی انجام شد و پس از آزمون و خطاهای متعدد تمام تلاش ها بر آن بود تا یک نرم افزار حرفه ای و پیشرفته برای دسترسی سریع و مفید مخاطبان تولید شود. تمام این فرآندها با وسواس و دغدغه بسیار بالا دنبال شد و امروز محصول نهایی در دسترس مخاطبان قرار دارد. البته توسعه پذیر بودن و تعدیل ساختاری متناسب با شرایط اتی نیز یکی از مهمترین ویژگی های نرم افزار جدید خودرونویس است.

خودرونویس

در این مسیر و به منظور اعمال تغییرات ساختاری در ویژگی های ظاهری و محتوایی چند رویکرد مهم در دستور کار قرار گرفت:

تکیه بر دانش روز xi ux در بازآفرینی سایت و تحول گرافیکی

شکل گیری ساختار محتوایی جدید و متناسب با استاندارهای روز تولید محتوای سبز

سئو هدفمند و دقیق به منظور صعود به قله گوگل

توجه ویژه به کامنت مارکتینگ و اتخاذ رویکرد تعاملی با کاربران و مخاطبان

لینک سازی دقیق و هوشمندانه

تبلیغات مفید، موثر و هدفمند در جهت معرفی هرچه بهتر رویکردهای جدید

توجه ویژه به استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای ارتقای جایگاه سایت

 

باز طراحی لوگو تایپ خودرونویس

 

با این همه در ساختار ظاهری لوگوتایپ خودرونویس مشکلاتی وجود داشت که از منظر گرافیکی چندان جذابیتی نداشت. از همین رو پس از جستجوها و مذاکرات متعدد این ماموریت به آقای مهدی فهار سپرده شد که در این زمینه صاحب آثار بسیار موجز و ارزشمند بوده و طی سالهای اخیر به عنوان یکی از چهره های خوشنام در عرصه طراحی گرافیک و برندینگ شناخته می شود.

خودرونویس

شاید تا پیش از آشنایی با مجموعه توسعه برند فهار اتودهای متعدد ذهنی و عملی برای ساختار لوگوتایپ خودرونویس در نظر گرفته شد، اما پس از آغاز همکاری با این مجموعه به سرعت طرح نهایی پیاده و با چند اصلاح و جابجایی کوچک به نتیجه رسید.

برای طراحی لوگوی جدید خودرونویس معیارهای مختلفی مد نظر بود که متناسب با استانداردهای روز برندسازی است. این معیارها شامل موارد ذیل بود:

ساده و خوانا باشد

زیبا و چشم‌نواز باشد

خلاقانه و حرفه‌ای باشد

ماندگار و یکتا باشد

متناسب و مرتبط با موضوع سایت باشد

سازگار و‌ واکنشگرا باشد

متناسب با ساختار و رفتار مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی باشد

تمام دغدغه های محتوایی، نرم افزاری و گرافیکی با این هدف پیگیری شده تا خودرونویس بتواند به عنوان یک رسانه مفید در کانون توجه مخاطبان قرار گیرد. اکنون خودرونویس با سبک و سیاقی متفاوت در پیش روی مخاطبان همیشگی قرار گرفته و در تلاش است تا با گسترش جامعه مخاطبان خود به یک رسانه اثربخش تبدیل شود. بی تردید در این مسیر انتقادات و راهنمایی های مخاطبان چراغ راه گردانندگان این رسانه مستقل بخش خصوصی خواهد بود.

 

5 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • رضا | 31 تیر 1399 - 7:46 ق.ظ

    انشاءالله موفق باشید