اخبار خودرو ایران

ورود اتوبوس‌های ۳کابین به تهران

چهارشنبه - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه
اتوبوس‌های-۳کابین

عضو شورای اسلامی شهر تهران در صد و هفتمین دیدار مردمی خود با شهروندان، از ورود اتوبوس‌هایی به پایتخت از مهرماه خبر داد که تا کنون در کشور مشاهده نشده است.

به گزارش خودرونویس، عضو شورای اسلامی شهر تهران در صد و هفتمین دیدار مردمی خود با شهروندان، از ورود اتوبوس‌های ۳کابین از مهرماه خبر داد که تا کنون در کشور مشاهده نشده است.

حجت‌الاسلام «سیدمحمد آقامیری»  با اشاره به ۲درخواست مهم پایتخت‌نشینان گفت: «سال گذشته از حدود ۴۰۰هزار نفر از ساکنان تهران نظرسنجی و از آنها خواسته شد ۲درخواست و مشکل اولویت‌دار خود را اعلام کنند. رفع آلودگی هوا و توجه به موضوع حمل‌ونقل عمومی، بیشترین درخواست مردم بود که از مدیریت شهری خواسته بودند تا در این خصوص تلاش کنند.»

وی با اشاره به ارتباط این ۲مشکل با یکدیگر گفت: «بی‌شک، اگر به توسعه حمل و نقل شهری توجه شود، بسیاری از مسائل مربوط به آلودگی هوا هم در پایتخت برطرف می‌شود. به همین دلیل، تمرکز ما در مدیریت فعلی شهر به این موضوع معطوف شد و براساس همین نیاز مردم، در بودجه‌ سال۱۴۰۲ کار ویژه‌ای انجام دادیم که هیچ‌وقت در سابقه‌ شهرداری نبوده است، یعنی ۴۰درصد از بودجه‌ شهرداری تهران را به بخش حمل‌ونقل اختصاص دادیم.»

مشکلات وسائط حمل‌ونقل عمومی پایتخت

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلات وسائط حمل‌ونقل عمومی پایتخت در زمان شروع به کار مدیریت فعلی شهر گفت: «شهریور سال۱۴۰۰ که مدیریت شهری‌ را تحویل گرفتیم، تعداد اتوبوس‌های تهران در «سند تغییر و تحول» هزار و ۸۸۰دستگاه ذکر شده بود، در حالی که با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم فقط ۸۸۰دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعال و مابقی اتوبوس‌ها در اکثر مواقع خراب است.

این درحالی بود که شروع فعالیت ما با آغاز به کار مجدد دانشگاه‌ها مصادف شد؛ چرا که پیش از آن مراکز آموزشی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند. به همین دلیل، تلاش خود را برای افزایش اتوبوس‌ها به‌کار بستیم.»

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران قرارداد نیمه‌کاره‌ای با شرکت ایران‌خودرو منعقد کرده، ولی پولی واریز نکرده بود، افزود: «به‌سرعت قرارداد را منعقد کردیم و حدود ۱۸۰دستگاه اتوبوس از این شرکت خریداری کردیم. تعدادی از اتوبوس‌ها نیز به‌خاطر کمبود قطعات در پارکینگ‌ها متوقف بودند که سریعاً اقدام به تأمین قطعه کردیم تا حدود ۲هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعال شود. یعنی تعداد اتوبوس‌های فعال از ۸۸۰دستگاه به ۲هزار و ۶۰۰دستگاه رسید.

با این حال، این تعداد اتوبوس کفاف جمعیت تهران را نمی‌دهد. تهران به طور استاندارد به ۱۰هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و سال گذشته ۴۰درصد از بودجه‌ شهرداری تهران‌ را به بخش حمل‌ونقل اختصاص دادیم.»

خرید اتوبوس های ۳کابین توسط شهرداری

حجت‌الاسلام آقامیری افزود: «با این اقدام، به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال حداقل ۲هزار دستگاه اتوبوس نو برای شهر تهران خریداری کنیم و هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس دیگر را هم بازسازی کنیم تا در مجموع، تعداد اتوبوس‌ها به ۶هزار دستگاه برسد. در تاریخ مدیریت شهری تهران، هیچ‌وقت تا این اندازه اتوبوس فعال وجود نداشته و بنا گذاشته‌ایم تا پایان عمر مدیریت ما (۲سال و ۳ماه دیگر) بتوانیم تعداد اتوبوس‌های تهران را به ۱۰هزار دستگاه برسانیم.»

وی با اشاره به خرید اتوبوس‌های ۳کابین برای رفع این کمبود گفت: «برای خرید اتوبوس‌ از شرکت‌های خارجی هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و مهر امسال ۱۰۰دستگاه اتوبوس وارد کشور خواهیم کرد. این اتوبوس‌ها ۳کابین هستند و نمونه آن هیچ وقت در کشور نبوده است؛ اتوبوس‌های بسیار جدید، شیک، به‌روز و با ارتفاع کم که افراد مسن به‌راحتی می‌توانند بدون مشکل و کمک دیگران، سوار آنها شوند. البته فناوری ساخت این اتوبوس‌های ۳کابین را هم وارد کشور می‌کنیم تا خودمان تولید کننده شویم.»

هدف؛ جابه‌جایی روزانه ۵میلیون نفر با مترو

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی هم اشاره کرد و گفت: «اکنون هزار و ۲۰۰واگن فعال در مترو داریم که همیشه حدود ۴۰ تا ۵۰واگن به صورت گردشی خراب می‌شود.

از این تعداد، ۲۰۰واگن‌ هم از رده خارج شده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۷۹۰دستگاه واگن جدید مترو از خارج از کشور خریداری کردیم که تا یکسال و نیم دیگر وارد خط ناوگان ریلی تهران می‌شود. تولید داخلی واگن‌ها را هم فعال کردیم چون شهرداری تهران دارای شرکت واگن‌سازی است و قرار شده ۱۰۰دستگاه واگن در آنجا تولید شود. یک شرکت خصوصی داخلی هم قول داده هرساله ۱۱۳دستگاه واگن تولید کند و مدیریت شهری با این شرکت نیز تفاهم‌نامه بسته است.»

بازسازی واگن‌های فرسوده مترو

حجت‌الاسلام آقامیری درخصوص نحوه بازسازی واگن‌های فرسوده مترو گفت: «اکنون بازسازی ۲۰۰دستگاه واگن مترو درحال انجام است و متخصصان شرکت واگن‌سازی (شهرداری) تهران درحال به‌روز رسانی آنها هستند؛ چرا که سیستم‌های الکترونیکی واگن‌ها قدیمی و از رده خارج شده و نیاز به به‌روز رسانی دارد. با این اقدامات سعی داریم تعداد واگن‌های مترو در طول یکسال و نیم تا ۲ساله دیگر، ۲برابر شود. منابع مالی این کارها نیز تأمین شده و می‌خواهیم تعداد جابه‌جایی شهروندان را در مترو از حدود ۲میلیون نفر به حدود ۵میلیون نفر برسانیم.»

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت این اقدامات در کاهش آلودگی هوا گفت: «این فعالیت‌ها و توسعه حمل‌ونقل عمومی سبب می‌شود تا بتوانیم از مردم خواهش کنیم دیگر با وسیله نقلیه شخصی در سطح شهر تردد نکنند. وقتی اتوبوس در کمتر از ۱۰دقیقه جلو پای مسافر در هر ایستگاه توقف کند، مردم نیز کمتر رغبت می‌کنند با خودرو شخصی در شهر تردد کنند، ولی وقتی می‌بینند فاصله توقف اتوبوس‌ها در ایستگاه زیاد و گاهی بین ۴۵دقیقه تا یک ساعت است، سراغ وسایل حمل‌ونقل عمومی نمی‌روند. به همین دلیل آلودگی هوا زیاد شده است چون اتوبوس به تعداد کافی نداریم که پاسخگوی نیاز مردم باشد.»

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟