مشخصات فنی هیوندای کونا N

به گزارش خودرونویس، هیوندای کونا N به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر مشترک با ولوستر N مجهز شده و یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای تولیدی هیوندای تا به امروز است. پیشرانه این خودرو قادر به تولید 276 اسب بخار قدرت و 392 نیوتن متر گشتاور است و هیوندای کونا N را اولین کراس اوور واقعا جذاب خود می داند.

هیوندای کونا N

این کراس اوور کامپکت جذاب از سیستم تعلیق اسپرت و سخت تر و گیربکس هشت سرعته دو کلاچه با تعویض سریع دنده ها بهره می برد. این نسخه جذاب کونا تنها یکی از 18 خودرویی عملکردی مختلفی بوده که هیوندای قصد دارد تا پایان سال به سبد محصولات جهانی خود اضافه کند. این خودرو در حال حاضر در کتار ولوستر N و مدل های N لاین سوناتا، توسان، کونا عرضه می شود و در آینده قرار است محصولاتی مانند النترا N و چندین محصول اسپرت دیگر نیز به سبد محصولات هیوندای اضافه شوند.

بزرگترین وجه تمایز کونا N با سایر مدل های این خودرو، همین پیشرانه است. این پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ که روی ولوستر N هم نصب شده، امکان تولید گشتاور در دور پایین، لگ بسیار کم در توربوشارژ و سیستم اگزوزی بسیار جذاب دارد که وجود آنها در یک خودروی اسپرت لازم است. همچنین این پیشرانه 81 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ نصب شده برای کونا N لاین و مدل لیمیتد تولید می کند.

نمای عقب هیوندای کونا N

همچنین هیوندای کلیدی به نام N Grin Shift را برای کونا N تعبیه کرده که عملکردی مانند Nos داشته و به صورت موقتی قدرت پیشرانه را به 286 اسب بخار افزایش می دهد که برای لانچ کردن یا سبقت گرفتن بسیار مناسب است. هیوندای تخمین زده که کونا N قادر است طی 5.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و بیشینه سرعت قابل پیمایش آن را نیز 240 کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.

هیوندای کونا N به یک گیربکس هشت سرعته دو کلاچه خیس مشابه نمونه نصب شده در سوناتا N لاین و ولوستر N مجهز شده است. بعید است که هیوندای کونا N را با سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک و گیربکس دستی به بازار عرضه کند. همچنین دیفرانسیل با محدود کننده الکترونیکی لغزش به همراه تایرهای پیرلی P-Zero و رینگ های فورج 19 اینچی، باعث چسبندگی و عملکرد بهتر کونا N شده اند. لنت های ترمز با اصطکاک بالاتر و روتورهای بزرگتر سیستم ترمز، قدرت ترمزگیری این خودرو را نسبت به مدل های پایینتر ارتقا داده اند.

هیوندای کونا N

هیوندای سعی کرده با افزایش نقاط جوش و مقاوم سازی اسکلت بدنه و نصب فنرهای پیچشی جدید، صلبیت شاسی و بدنه را افزایش دهد تا رولینگ بدنه در پیچ ها و مانورها کمتر شود. هیوندای اظهار کرده که کونا N وزن خالصی معادل 1515 کیلوگرم دارد که تنها 45 کیلوگرم نسبت به ولوستر N سنگین تر است. این خودرو دارای پنج مد رانندگی اکو، نرمال، اسپرت، N و کاستوم بوده که هرکدام نحوه عملکرد دریچه گاز، سیستم ترکشن کنترل و پایداری، سنگینی فرمان و صدای اگزوز را تغییر می دهند.

 

استایل ظاهری هیوندای کونا N

افرادی که به دنبال خرید نسخه عملکردی کونا هستند، دوست دارند که از نظر ظاهری هم با سایر مدل ها متفاوت باشند. از این رو هیوندای تغییرات عمده ای در پنل های بدنه کونا N 2022 اعمال کرده است. این خوردو ضمن به ارث بردن چراغ های جدید جلو و عقب و همچنین LEDهای روشنایی در روز کونا فیس لیفت، به سپر تغییر شکل یافته ای در جلو به همراه ورودی های هوای بزرگتر و دیزاین خشن تر جلوپنجره مزین شده است. همچنین سپر بازطراحی شده عقب به در کنار دو خروجی اگزوز بسیار بزرگ، بیننده را قانع می کند که این یک کونا معمولی نیست.

نمای جلو هیوندای کونا N

اسپلیتر نصب شده در جلو به همراه بالچه نصب شده در عقب باعث افزایش نیروی رو به پایین در سرعت های بالا می شوند. چراغ استاپ ترمز مثلثی شکل ویژه نسخه های N نیز مشابه ولوستر طراحی شده است. همچنین تریمی قرمز رنگ در قسمت پایینی سپر جلو و عقب دیده می شود که جذابیت ظاهری این خودرو را دوچندان کرده است.

 

طراحی کابین هیوندای کونا N

درون کابین صندلی های اسپرت با تکیه گاه های جانبی و تودوزی میکروفایبر جلب توجه می کنند که برخی قسمت های آنها با چرم مصنوعی هم تودوزی شده است. همانند سایر محصولات N هیوندای، کونا N 2022 هم دارای تریم آبی رنگ در قسمت های مختلف کابین مانند کلید انتخاب مد رانندگی روی فرمان، شیفتر گیربکس و جالیوانی کنسول وسط است. همچنین ترمز پارک دستی هم هرچند سنتی و از مد افتاده بوده، ولی یکی از جذابیت های این کراس اوور اسپرت محسوب می شود.

کابین هیوندای کونا N

همانند سایر مدل های هیوندای کوناریال یک نمایشگر 10 اینچی دیجیتالی در پشت فرمان و یک نمایشگر لمسی 10 اینچی برای سیستم مالتی مدیا در میان داشبورد نصب شده است. این خودرو همچنین دارای لیست بلند بالایی از تجهیزات ایمنی مانند ترمز اضطراری خودکار، کمکی تعویض خطوط، نور بالای فعال، پشگیری از برخورد در نقاط کور و کروز کنترل تطبیقی است.

صندلی هیوندای کونا N

سخن پایانی

هیوندای کونا N قرار است تا پیش از پایان سال 2022 وارد بازار جهانی شود و هنوز جزییات قیمت آن مطرح نشده است. ولی حدس می زنیم که این خودرو قیمتی بیشتر از ولوستر N داشته باشد و حدس ما در خصوص قیمت پایه کونا N چیزی در حدود 34 هزار دلار است.

 

منبع motor1
5 از 1 رای