اخبار خودرو جهان
ادای دین به اولین محصول این خودروساز کره ای

هیوندای آیونیک 5 مدل 2022 معرفی شد

پنجشنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۹
خواندن 8 دقیقه
هیوندای ioniq 5

هیوندای سرانجام نسخه تولیدی Ioniq 5( آیونیک 5) را که طراحی ظاهری آن یادآور سبک طراحی اولین خودروی تولیدی این شرکت یعنی Pony مدل 1975 است، رونمایی کرد. ولی آیونیک 5 مانند پونی یک خودروی هاچبک کوچک با پیشرانه میتسوبیشی مانند روزهای اولیه فعالیت این خودروساز کره ای نیست؛ بلکه آیونیک 5 یک کراس اوور الکتریکی سایز متوسط بوده که صفر تا 100 آن توسط هیوندای طراحی شده است.

به گزارش خودرونویس، هیوندای آیونیک 5 روی پلتفرم E-GMP این خودروساز کره ای توسعه یافته و در واقع نمونه تولیدی خودروی مفهومی 45 کانسپت محسوب می شود که پیشتر در نمایشگاه فرانکفورت 2019 رونمایی شده بود.

نمای عقب هیوندای ioniq 5

طراحی ظاهری هیوندای آیونیک 5

هیوندای آیونیک 5 دقیقا مشابه با نسخه مفهومی خود طراحی شده و ظاهر مینیمال و در عین حال خاص مدل مفهومی با خطوط تیز کم عمق را حفظ کرده است. همچنین وجود دستیگره های پاپ آپ درها و فقدان آینه دید جانبی و نصب دوربین های متعدد، باعث شده چهره این کراس اوور الکتریکی در نمای جانبی هم تمیز و زیبا به نظر برسد. البته استفاده از دوربین به جای آینه های جانبی در همه بازارهای دنیا مجاز نیست، از این رو بیشتر تصاویر این خودرو با آینه های جانبی است.

رینگ های آیرودینامیکی 20 اینچی این خودرو، بزرگترین رینگ هایی بوده که هیوندای تا به امروز روی یک خودروی الکتریکی نصب کرده و دیزاینی مشابه با مدل مفهومی دارند. در پروفیل جلو و عقب، چراغ های LED پیکسل مانندی طراحی شده که مشابه با نمونه مفهومی رونمایی شده در فرانکفورت 2019 است. همانند سایر خودروهای الکتریکی معرفی شده در مدت اخیر، در دو سمت بدنه پورت شارژ به منظور راحتی بیشتر طراحی شده است. سبک طراحی کاپوت آیونیک 5 برای اولین بار در یکی از محصولات هیوندای پیاده سازی شده و عرضی برابر با کل خودرو دارد و با هدف کاهش فاصله میان پنل ها طراحی شده است.

هیوندای ioniq 5

هیوندای آیونیک 5 دارای طولی معادل 4635، فاصله بین دو محور 3000 و عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 1890 و 1605 میلی متر است. هیوندای ادعا کرده که فاصله بین دو محور زیاد آیونیک 5 باعث شده فضای کابین این خودرو با خودروهای یک سگمنت بالاتر برابری کند.

 

طراحی کابین

صحبت از کابین که شد، آیونیک 5 به لطف توسعه روی یک پلتفرم اختصاصی برای خودروهای الکتریکی، دارای کفی کاملا تخت در کابین است. کفی تخت کابین ضمن اینکه موجب فضای در دسترس بیشتری شده، باعث شده تا مهندسین هیوندای بتوانند کنسول میانی ردیف جلو را به صورت کشویی طراحی کنند. این کنسول تا 140 میلی متر قابلیت جا به جایی داشته و با عقب کشیدن آن راننده و سرنشین به راحتی می توانند از درهای مخالف در محل های تنگ و باریک پیاده شوند.

کابین هیوندای ioniq 5

با توجه به اینکه فاصله بین دو محور آیونیک 5 حدود 100 میلی متر نسبت به پالیسید کشیده تر بوده، کاملا می توان انتظار کابینی بسیار جادار با توجه به ابعاد بدنه را از این خودرو داشت. این خودرو دارای فضای باری معادل 531 لیتر در پشت صندلی های ردیف عقب بوده که با خواباندن صندلی ردیف دوم این فضای بار به 1600 لیتر افزایش می یابد.

از آنجایی که آیونیک 5 یک خودروی الکتریکی واقعی بوده و روی پلتفرم خودروهای درونسوز توسعه نیافته، یک فضای بار هم در جلو و در زیر کاپوت در دسترس است. فضای بار در دسترس در زیر کاپوت بسته به عقب محرک یا تمام چرخ محرک بودن این خودرو متفاوت است. نسخه عقب محرک دارای 57 لیتر فضای بار در زیر کاپوت بوده و نسخه تمام چرخ محرک در این قسمت دارای 24 لیتر فضای بار بوده که این کاهش فضا به دلیل سخت افزارهای بیشتر پیشرانه الکتریکی این مدل است.

داشبورد این خودرو با یک جفت نمایشگر 12 اینچی یکی در مقابل راننده و یکی هم به عنوان سیستم سرگرمی و مالتی مدیا احاطه شده است. شیفتر دنده آیونیک 5 در پشت فرمان جانمایی شده و از جمله تجهیزات جذاب دیگر هم می توان به هد آپ دیسپلی با تکنولوژی واقعیت افزوده اشاره کرد.

فضای خیره کننده پا برای سرنشینان ردیف عقب، به لطف طراحی صندلی های جلو با 30 درصد ضخامت کمتر نسبت به صندلی های معمول حاصل شده است. همه صندلی های قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب را داشته و نحوه طراحی صندلی های جلو به نحوی است که سرنشین روی آن احساس بی وزنی می کند. بسیاری از قسمت های کابین با استفاده از مواد اولیه باز یافتی با کیفیت مانند بطری های پلاستیکی ساخته شده است.

سقف سولار خورشیدی هیوندای ioniq 5

یکی دیگر از ویژگی های جذاب آیونیک 5، سقف سولار خورشیدی این خودرو بوده که جهت بهینه سازی انرژی خودرشید را جذب کرده و به پک باتری منتقل می کند تا بیشینه مسافت قابل پیمایش با این خودرو بیشتر شود. همچنین طراحی سقف باعث شده فضای زیاد داخل کابین جلوه بیشتری داشته باشد، چراکه یک پنل شیشه ای بدون هیچ تکیه گاه روی سقف کابین قرار دارد.

 

مشخصات فنی هیوندای آیونیک 5

مشتریان می توانند آیونیک 5 را با پک باتری 58 یا 72.6 کیلووات ساعتی سفارش دهند. نسخه پایه این خودرو دارای یک موتور الکتریکی تنها روی اکسل عقب بوده، ولی نسخه قدرتمندتر این خودرو دارای دو موتور الکتریکی و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک است. جدا از اینکه کدام نسخه را انتخاب کنید، بیشینه سرعت هر دو مدل 185 کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

نسخه تک موتوره مجهز به پک باتری کوچکتر آیونیک 5، قادر به تولید 168 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور است. این مدل طی 8.5 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. نسخه تمام چرخ محرک مجهز به باتری کوچکتر، دارای یک موتور الکتریکی 161 اسب بخاری با 350 نیوتن متر گشتاور روی محور عقب و یک موتور الکتریکی 71 اسب بخاری با 255 نیوتن متر روی اکسل جلو است. این مدل روی هم رفته قادر به تولید 232 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور بوده و می تواند طی 6.1 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

خروجی برق هیوندای ioniq 5

ولی می توان آیونیک 5 را به صورت عقب محرک با پک باتری بزرگتر سفارش داد که در این صورت موتور الکتریکی این خودرو قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور بوده و طی 7.4 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست می یابد. قدرتمندترین و سریع ترین مدل آیونیک 5 هم مدل تمام چرخ محرک مجهز به پک باتری بزرگتر بوده که دارای یک موتور 208 اسب بخاری با 350 نیوتن متر گشتاور روی محور عقب و یک موتور 94 اسب بخاری با 255 نیوتن متر گشتاور روی اکسل جلو است. این مدل روی هم رفته 302 اسب بخار قدرت و 605 نیوتن متر گشتاور دارد که 5.2 ثانیه قادر است از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

 

قابلیت های شارژ باتری

پک باتری این خودرو به لطف ساختار شارژ 800 ولتی و در صورت اتصال به شارژر 350 کیلوواتی، می تواند طی 18 دقیقه از 10 به 80 درصد ظرفیت خود برسد. همچنین تنها پنج دقیقه شارژ نیز انرژی لازم برای پیمایش 100 کیلومتر مسافت را در این خودرو ذخیره می کند. نسخه عقب محرک با پک باتری بزرگتر قادر است در حلت شارژ کامل بیشینه مسافت 480 کیلومتر را طی کند؛ البته این مسافت ها هنوز تخمینی بوده در حال محاسبه است.

یکی از قابلیت های جذاب آیونیک 5، امکان استفاده آن به عنوان منبع تغذیه تجهیزات الکتریکی است. اتصال این خودرو به وسایل الکترونیکی به وسیله پورت شارژ 3.6 کیلوواتی نصب شده در زیر صندلی عقب یا پورت شارژ نصب شده در بیرون بدنه، براقر می شود. پورت شارژ دوم حتی اگر خودرو خاموش هم باید فعالیت می کند.

 

سخن پایانی

هیوندای قصد دارد در سال جاری میلادی آیونیک 5 را با 9 رنگ مختلف بدنه راهی بازار جهانی کند. این کراس اوور الکتریکی اولین محصول الکتریکی زیر برند آیونیک این خودروساز کره ای است؛ قرار است که در سال 2022 سبد محصولات این زیر برند با معرفی آیونیک 6 به عنوان مدل تولیدی Prophecy گسترش پیدا کند. همچنین تولید یک اسیووی بزرگتر به نام آیونیک 7 نیز در برنامه بوده که در اوایل سال 2024 وارد بازار جهانی می شود.و

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟