اخبار خودرو جهان
 با قدمتی بیش از 60 سال

هونگچی لوکس‌ ترین خودروساز چینی

یکشنبه - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
خواندن 5 دقیقه
هونگچی

زمانی که از کانسپت خودروهای لوکس و طرح‌ های هیجان‌انگیز در صنعت خودروسازی صحبت شود، ناخدا آگاه توجه ما به سمت اروپا جلب خواهد شد. به هر حال برندهایی مانند جگوار، مرسدس ‌بنز، استون‌مارتین و لندروور و تعدادی دیگر از خودروسازان مشهور جهان، همگی متعلق به قاره پیر هستند. در نتیجه منصفانه خواهد بود که ما قاره مزبور را خانه معنوی خودروهای لوکس بدانیم.

اما اگر اکنون فردی به شما بگوید که خودروسازی از چین، توان رقابت با تمام برندهای یادشده را دارد؛ نظر شما چیست؟ اگر شما هم مانند اکثر مردم جهان باشید؛ احتمالا در برابر چنین سخنی فقط دست به تمسخر خواهید زد. وقتی تمام گذشته خودروسازان چینی و محصولات ضعیف(در بهترین شکل ممکن) آنها را مورد توجه قرار دهیم؛ درک چگونگی پیشرفت چینی‌ ها و ساخت رقیبی برای بنتلی توسط خودروسازی چینی برای ما بسیار دشوار خواهد بود.

هونگچی

ما در رابطه با یکی از نام‌های برتر صنعت خودروسازی چین، یعنی هونگچی صحبت می‌کنیم. اگر تاکنون نام این برند را نشنیده و از آن اطلاع چندانی ندارید، قطعاً تنها نبوده و شما نیز مانند بسیاری از علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان اخبار صنعت خودروسازی جهان هستید. حالا جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چون ما تصمیم گرفتیم که نگاهی کوتاه به لوکس‌ترین برند خودروسازی چین انداخته و شما را بیشتر با هونگچی آشنا کنیم.

 

هونگچی با قدمتی بیش از 60 سال

فعالیت هونگچی در سال 1958رسماً آغاز شد و این برند به اندازۀ خود، در مسیر معرفی و تولید خودروهای مختلف حضور یافت و به مردم چین کمک کرد. نام این برند به معنی پرچم قرمز بوده و در ابتدا به عرضۀ خودروهایی مناسب برای تردد نمایندگان حزب کومونیست چین می‌پرداخت. در حقیقت این خودروساز برای اثبات این موضوع به جهانیان تأسیس شد که چینی‌ها هم قادر به ساخت خودروهایی مطلوب هستند.

هونگچی

اولین خودروی اختصاصی هونگچی، سدانی بزرگ به نام CA72 بود. به طرز عجیبی و با وجود آن که خودروی مزبور در حقیقت اولین خودروی چینی است؛ هیچ اطلاع قابل بحثی در رابطه با آن وجود ندارد. از همه جالب‌تر این بود که سدان مزبور، در واقع بر اساس طراحی سیمکا ودت فرانسوی ساخته شده است. علاوه بر این، خودروی CA72 از توان پیشرانه V6 مرسدس‌بنز به عنوان قلب تپنده استفاده می‌کرد.

 

محبوبِ ارتش آزادی بخش خلق چین

با وجود آن که خودروهای هونگچی در سال 1958 و برای سیاستمداران رده بالای چینی ساخته شدند؛ اما تا قبل از سفر ریچارد نیکسون – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا – به چین در سال 1972 و دیدار او با مائو تسه دون در مقام رئیس جمهور خلق چین، استفاده از محصولات هونگچی رسمیت چندانی پیدا نکرده بود.

ولی از آن هنگام به بعد و در آینده‌ای بسیار نزدیک، شهروندان چینی به طور مداوم سیاستمداران خود را سوار بر هونگچی‌های کانورتیبل مشاهده کردند. علاو بر این، خودروهای هونگچی اغلب در رژه‌های مختلف سیاسی و در میدان تیان آمن(Tiananmen) نمایش داده شدند.

هونگچی

امروزه اعضاء حزب کمونیست چین، هنوز هم بر خودروهای مجلل هونگچی سوار می‌شوند؛ اما با این وجود، میزان استفاده از خودروهای مزبور دیگر مانند گذشته نبوده و آنها وجاهت خود را از دست داده‌اند. به جای هونگچی اکثر کمونیست‌ها ترجیح می‌دهند که سوار بر آئودی شوند و این موضوع به شکل فزاینده‌ای در سراسر چین رایج شده است. به همین خاطر هم برند هونگچی مجبور شد که فعالیت خود را گسترش داده و به سراغ مشتریان و بازارهای جدید برود.

هونگچی

هونگچی L5، یکی از گران‌ترین خودروی موجود در چین

اگر چه تعداد مشتریان اصلی هونگچی کاهش پیدا کرد؛ اما این اتفاق مانع از تولید یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین خودروهای چینی نشد. خودروی مزبور L5 نام دارد و بازگشتی به CA72 اصلی با امکانات و تکنولوژی‌های مدرن امروزی است. با وجود بازگشت به گذشته و اصالت L5، یک چیز مانند قبل و نسخه CA72 نبوده و در واقع قیمت هونگچی L5 حدود 1.2 میلیون دلار برآورد می‌شود.

هونگچی

بله، هونگچی در حال حاضر سدانی لوکس را به تولید می‌رساند که در شرایط کنونی، حدود شش برابر گران‌تر از مرسدس میباخ کلاسS  بوده و هونگچی هنوز هم در خاک چین به تولید خودروی مزبور ادامه می‌دهد. بنابراین اگر کسی از شما پرسید که چرا L5 این قدر گران است، به گزارش فوربس اشاره کرده و بگویید: «این خودرو بسیار نادر و منحصر به فرد بوده و باید گفت که در کلاسی مخصوص به خود جای می‌گیرد».

بدیهی است که L5 خودروی بسیار زیبایی بوده و دارای تمام فناوری‌هایی است که یک فرد از آنها در تلفن هوشمند خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، L5 خودرویی بزرگ و مجهز به موتور 6 لیتری V12 بوده و وزن آن تقریباً 3175 کیلوگرم است. بنابراین می‌توان گفت که خریداران L5 مقدار ناچیزی فلز را در برابر پول خود دریافت می‌کنید.

هونگچی

هونگچی و مدل‌های فراوان

مانند دیگر برندهای صنعت خودروسازی جهان، هونگچی نیز بازار خود را در زمینۀ تولید خودروهای برقی و اسیووی‌های لوکس گسترش داده است. امروزه هونگچی در مجموع 12 مدل خودرو را تولید کرده و مدل‌های فراوان و جدید دیگری را در دهه 2020 عرضه خواهد کرد. علاوه بر این، هونگچی در بازار خودروی دبی نیز حضور گسترده‌ای دارد.

هونگچی

بنابراین هونگچی با تصور ما در رابطه با چین مطابقت ندارد. خودروهای آنها واقعاً نمادی از شأن و اعتبار بوده و قطعاً شایسته توجه هستند. هونگچی قطعاً نظر تعداد زیادی از منتقدان را جلب کرده است. با این حال آیا واقعاً می‌توان یکی از محصولات هونگچی را به اتومبیل‌های رقبیب و اروپایی آن ترجیح داد؟ اگر صادق باشیم، باید بگوییم که پاسخ ما حداقل در حال حاضر منفی است.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟