اخبار خودرو ایران
سومین محصول جدید مکث موتور

ماشین هنگتیان L4600 تویوتا لندکروزر چینی تازه وارد بازار ایران

چهارشنبه - ۸ دی ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
هنگتیان L4600

نمی توان منکر پیشرفت چشمگیر صنعت خودروسازی چین طی سالهای اخیر و همچنین کپی کاری آنها از خودروهای مطرح جهان در زمینه طراحی و توسعه محصول شد. به عبارتی کپی کاری و مهندسی معکوس باعث پیشرفت خودروسازی چین شده است. مصداق این صحبت ما ماشین هنگتیان L4600 (Hengtian L4600) بوده که یک کپی تمام عیار از تویوتا لندکروزر محسوب می شود. ظاهرا قرار است این اسیووی فول سایز چینی به زودی به بازار ایران توسط مکث موتور زیربرند تازه تاسیس ماموت خودرو عرضه شود.

به گزارش خودرونویس، اولین محصول مکث موتور پیکاپ کلوت بود. به خاطر داریم که در مراسم رونمایی و معرفی این پیکاپ، وطن خواه مدیرعامل مکث موتور اظهار کرد که این شرکت طی ماه های آتی قصد دارد دو اسیووی پریمیوم و لوکس به بازار ایران عرضه کند. یکی از این دو خودروی جدید به احتمال زیاد دورسن G70S بوده که در مطلبی به معرفی و بررسی آن پرداختیم. ولی دیگر محصول جدید مکث موتور یقینا این اسیووی فول سایز هنگتیان L4600 است.

هنگتیان L4600

هنگتیان L4600 کپی چینی تویوتا لندکروزر

در انتهای صفحه اصلی وب سایت مکث موتور، صفحه ای در قالب دستاورهای این شرکت قرار دارد که شامل عکس سه خودرو بوده که یکی از آنها همین پیکاپ کلوت بوده و دوتای دیگر کاملا تیره و تایر هستند و شکل و شمایل کلی خودرو را به ما نشان می دهند. محصول سمت راست همان دورسن G70S است که پیشتر به بررسی آن پرداختیم. اما اسیووی میانی که شکل و شمایلی دقیقا مشابه تویوتا لندکروزر دارد، همین Hengtian هنگتیان L4600 بوده که کپی تمام عیاری از تویوتا لندکروزر سری 200 محسوب می شود.

محصولات مکث موتور

در حال حاضر این خودرو چندین بار در حال تست در خیابان های ایران دیده شده و هیچ شرکتی رسما تایید نکرده که قصد عرضه این خودرو را دارد؛ ولی به احتمال بسیار زیاد مکث موتور عرضه کننده هنگتیان L4600 به بازار ایران خواهد بود.

نمای جانبی هنگتیان L4600

ظاهر ماشین هنگتیان L4600

طراحی هنگتیان L4600 تا حد بسیار زیادی مشابه با تویوتا لندکروزر سری 200 بوده و مهندسین این شرکت تمام تلاش خود را در کپی برداری کرده اند! نکته جالب اینجاست که Hengtian L4600 نسبت به تویوتا لندکروزر سری 200 طولانی تر و عریض تر است، ولی ارتفاع آن مقداری کوتاه تر است. همچنین فاصله بین دو محور هنگتیان از تویوتا لندکروزر مقداری بیشتر بوده و عجیب است که چرا چینی ها فاصله بین دو محور طلایی لندکروزر را در این خودرو اجرا نکرده اند. هنگتیان L4600 طول و عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 5089، 2026 و 1800 میلی متر دارد؛ این در حالی بوده که تویوتا لندکروزر سری 200 طول و عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4990، 1980 و 1945 میلی متر دارد.

نمای عقب هنگتیان L4600

هنگتیان L4600 یک اسیووی شاسی مستقل یا بادی آن فریم بوده و کاملا خودرویی آفرودی و توانمند محسوب می شود. به همین دلیل چینی ها تمام تلاش خود را کرده اند که ساختار شاسی لندکروزر را در این خودرو مهندسی معکوس کنند. در اولین برخورد شاید تصور کنید که پنل های بدنه این خودرو با لندکروزر کاملا یکسان است؛ ولی هنگتیان پنل های بدنه را شبیه به لندکروزر سری 200 طراحی کرده و خود آن را تولید می کند. هرچند شباهت در نمای عقب و نمای جانبی میان هنگتیان L4600 و تویوتا لندکروزر بسیار زیاد است، ولی در نمای جانبی به لطف طراحی جلوپنجره با خطوط کرومی عمودی و چراغ هایی جدید، چهره متمایزی نسبت به لندکروزر برای این خودرو به ارمغان آمده است.

داشبورد هنگتیان L4600

کابین هنگتیان L4600

نکته خاصی در طراحی کابین هنگتیان L4600 وجود ندارد و در این قسمت هم می توان تقلید چینی ها از تویوتا را مشاهده کرد. طراحان هنگتیان L4600 سعی کرده اند که با اجرای تودوزی چرمی دو رنگ برای صندلی ها و همچنین استفاده از قطعات تزیینی چوب یا طرح چوب کابینی لوکس و مجلل برای این خودرو به ارمغان بیاورند. البته نتیجه همین تجملات و نصب پیشرانه هشت سیلندر در زیر کاپوت باعث شده که قیمتی پایه هنگتیان L4600 چیزی معادل 38 هزار دلار باشد که اصلا خودروی ارزان قیمتی نیست. ولی با این حال نصف تویوتا لندکروزر سری 200 هشت سیلندر 5.7 قیمت دارد.

هنگتیان این تودوزی چرمی و تریم چوبی زیبا را در تمام قسمت های کابین و هر سه ردیف صندلی این اسیووی هفت نفره اجرا کرده تا افرادی که در ردیف عقبی هم قرار می گیرند بتوانند لوکس بودن این خودرو را حس کنند.

هنگتیان L4600

مشخصات هنگتیان L4600

تنها چیزی که در خصوص این خودرو کپی برداری نشده و چینی ها خود آن را طراحی کرده اند، پیشرانه هشت سیلندر تنفس طبیعی 4.6 لیتری بوده که در زیر کاپوت هنگتیان L4600 نصب شده است. این پیشرانه قادر به تولید 286 اسب بخار قدرت و 410 نیوتن متر گشتاور بوده که نسبت به پیشرانه 5.7 لیتری تویوتا لندکروزر هشت سیلندر 381 اسب بخاری مقداری ضعیف تر است، ولی در مقایسه با سایر پیشرانه های هشت سیلندر تویوتا لندکروزر مانند نسخه 4.7 لیتری هشت سیلندر 284 اسب بخاری ضعیف تر نبوده و بازده خوبی دارد.

کپی چینی تویوتا لندکرورز قرار است با گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک با حالت کمک سنگین و سبک 4L و 4H به بازار عرضه شود که این ویژگی قابلیت بالای این خودرو در بیراهه نوردی را تضمین می کند.

هنگتیان L4600

این خودرو زاویه حمله و فراری به ترتیب معادل 32 و 23 درجه دارد و فاصله کف آن از سطح زمین در حالت استاندارد و بدون دستکاری سیستم تعلیق 235 میلی متر بوده که عدد قابل قبولیست.

 

مونتاژ خودروی هشت سیلندر در ایران

پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن، شرکت پارس خودرو تنها خودروسازی بود که تقریبا پیشرانه های حجیم 6 و 8 سیلندر را روی محصولات خود نصب می کرد. این شرکت در آن سالها خودروهایی مانند شورولت کاستوم، شورولت نوا، بیوک ایران یا اسکای لارک، جیپ آهو یا واگونیر، جیپ شهباز، کادیلاک سویل و … را به بازار عرضه می کرد که برخی دارای پیشرانه هشت سیلندر 5.7 لیتری و برخی هم دارای پیشرانه شش سیلندر 4.2 لیتری بوده اند.

پس از آمریکایی نوبت به نیسان ماکسیما رسید که از پیشرانه 3 لیتری شش سیلندر بهره می برد و پس از آن عملا دیگر خودروی شش یا هشت سیلندر در ایران مونتاژ نشد. به همین دلیل خبر ورود هنگتیان L4600 با پیشرانه هشت سیلندر 4.6 لیتری جذابیت زیادی دارد و اگر چنین اتفاقی صورت گیرد پس از سالها مونتاژ یک خودرو با پیشرانه هشت سیلندر در ایران آن هم در شرکتی به غیر از پارس خودرو صورت می گیرد.

داشبورد هنگتیان L4600

قیمت هنگتیان L4600

درست است که هنگتیان L4600 یک کپی تمام عیار از تویوتا لندکروزر محسوب می شود؛ ولی همانطور که لندکروزر در بازارهای جهانی خودروی ارزان قیمتی نیست، هنگتیان L4600 هم با وجود کپی بودن ارزان نیست. این خودرو در نسخه پایه قیمتی در حدود 38 هزار دلار دارد. بدین ترتیب می توان تصور کرد که در صورت مونتاژ توسط مکث موتور و عرضه به بازار ایران باید قیمتی نزدیک به 2 میلیارد تومان داشته باشد.

 

رقبای هنگتیان L4600

در بازار ایران یکی از رقبای هنگتیان L4600 همین تویوتا لندکروزر سری 200 است؛ اما نه نسخه صفر کیلومتر بلکه مدل شش سیلندر کارکرده با پیشرانه ضعیف تر 4 لیتری و قیمتی به مراتب گرانتر. همچنین می توان به سراغ خودروهایی همچون سانگ یانگ رکستون G4 جدید هم رفت. ولی باز هم هنگتیان L4600 به دلیل شباهت ظاهری به لندکروزر و ابعاد بزرگ و پیشرانه هشت سیلندرش گزینه مناسب تری به نظر می آید.

باید صبر کرد و دید آیا هنگتیان L4600 توسط مکث موتور به بازار ایران عرضه می شود یا رویای مونتاژ خودروی هشت سیلندر در ایران را دیگر باید فراموش کرد.

 

عکس هنگتیان L4600

4.6 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • محمد | 24 دی 1400 - 7:22 ب.ظ

    لطفا این خودرو رو با رکستون G4مقایسه نکنید .خودرویی که در دنیا لقب گلوله سربی رو گرفته و در تصادفات بهترین عملکرد رو داره و شاسی از استنلس استیل ساخته شده و تمام اپشنهای ولوو xc90رو داره رو واقعا با یک چینیه کپی شده مقایسه میکنید لطفا کمی تحقیق کنید مرسی

  • رضا م | 8 دی 1400 - 8:04 ب.ظ

    لطفا این اخبار رو منتشر نکنید . کافیه چهار تا کانال تلگرامی و شبکه های خبری غیر تخصصی این موضوع رو بفهمن و خودتون بهتر میدونید که چقدر رو سیلندر های زیاد یا حجم موتورهای زیاد حساسن اقایون مسئول . ای کاش این اخبار رو سیکرت نگه میداشتین تا زمانش برسه و خود مکث موتور اعلام رسمی کنه

    • یحیی دادگر | 9 دی 1400 - 11:29 ق.ظ

      سلام عرض ادب، بابت رسانه های زرد و تیترهای جنجالی کاملا درست می فرمایید، ولی هدف ما آگاهی رسانی به مردم از تحولات بازار خودرو و اتفاقاتی هست که در آستانه رخ دادن هستن. در خصوص ورود به ایران و حجم موتور در صورتی که خودرو مونتاژی باشه ممانعتی نیست، مانند همین یوآز پاتریوت. در خصوص ورود این خودرو به ایران هم ابتدا باید تیراژ تولیدی اون در چین افزایش پیدا کنه تا اول به خود بازار چین عرضه بشه و سپس پک های CKD اون به ایران وارد بشن. ممنونم از نظر خوب شما