به گزارش خودرونویس،پایگاه اطلاع رسانی «اثر» سوریه، روز چهارشنبه به نقل از «زیاد صباغ» وزیر صنعت این کشور اضافه کرد: این توافق همکاری دیروز با نمایندگان «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران که به سوریه سفر کرده است و با حضور «جواد ترک آبادی» سفیر ایران در دمشق امضا شد.

وزیر صنعت سوریه این جلسه را برای فعال کردن چرخ اقتصاد و پیشرفت صنعت و اقتصاد این کشور پس از پایان بحران داخلی، مهم دانست و افزود: در این جلسه برای راه‌اندازی مجدد و احیای شرکت خودروسازی سوری – ایرانی سیامکو (SIAMCO) توافق شد.

وی اضافه کرد: در این جلسه افزون بر فعال‌سازی مجدد خط اعتباری مشترک و پروژه‌هایی که در نتیجه بحران داخلی سوریه متوقف شده بودند، بر فعال کردن روابط همکاری و پروژه‌های مشترک بین دو کشور تاکید شد.

«اسعد ورده» یکی از اعضای هیات مدیره شرکت خودروسازی سیامکو نیز گفت که چنانچه این شرکت فعالیت خود را از سرگیرد، قیمت خودرو طی ۲ ماه در سوریه کاهش خواهد یافت.

شرکت خودروسازی سیامکو (SIAMCO) در سال ۲۰۰۷ در شهر صنعتی «عدرا » در حومه دمشق تاسیس شد و خودرو «شام» را به عنوان اولین خودروی ساخت شده در سوریه تولید کرد.

شرکتهای سازنده خودرو در سوریه از جمله سیامکو از نوامبر سال ۲۰۱۹ پس از جلوگیری از واردات قطعات خودرو کار خود را متوقف کردند.

سوریه از سال ۲۰۱۱ واردات خودروهای خارجی را متوقف کرده و فقط اجازه واردات و مونتاژ قطعات خودرو را می‌دهد.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران به همراه ۴۰ شرکت دانش بنیان و خلاق به سوریه سفر کرده است. وی در نخستین بخش از این سفر با «بسام ابراهیم» وزیر تحقیقات و آموزش عالی سوریه دیدار کرد.

ایرنا نوشت:همچنین در جریان این سفر دومین نشست تجاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و فناورانه سوریه برگزار شد. ستاری همچنین دیدارهایی با «محمد حسان قطنا» وزیر کشاورزی و اصلاحات ارضی دولت سوریه و «زیاد صباغ» وزیر صنعت این کشور نیز داشت.

5 از 1 رای