اخبار خودرو جهان
محیط زیست بهانه است!

هزینه تولید کمتر خودروی الکتریکی نسبت به درونسوز

شنبه - ۹ اسفند ۱۳۹۹
خواندن 7 دقیقه
جی ام سی هامر الکتریکی

به جرات می‌توان گفت تمام خودروسازان اصلی جهان به سمت الکتریکی شدن در حرکت هستند تا آینده‌ای تمام الکتریکی را در صنعت خودروسازی از آن خود کنند که این تغییر جهت عمدتا با هدف نجات محیط‌زیست آغاز شده است.

به گزارش خودرونویس، گروه خودروسازی فولکس ‌واگن در نظر دارد تا سال 2030 حدود 70 مدل خودروی تمام الکتریکی را روانه بازار کند و تاکنون نیز توانسته در بسیاری از کشورهای اروپایی، شرکت تسلا را از نظر فروش خودروی الکتریکی مغلوب خود کند.

فولکس واگن id.4 الکتریکی

جنرال موتورز نیز در هفته ‌های گذشته ابراز امیدواری کرد که بتواند تا سال 2035، فقط خودروهایی با میزان آلایندگی صفر به فروش برساند. در واقع، هیچ خودروساز مهم و مطرحی را نمی ‌توان پیدا کرد که سیاست‌های تولیدی خود را با تولید خودروهای الکتریکی یا خودروهایی با میزان آلایندگی صفر منطبق نکرده باشد.

بر اساس این گزارش، یک دلیل خوب و منطقی برای این تغییر بنیادی وجود دارد: تولید خودروهای الکتریکی نه ‌تنها کلیدی برای رعایت قوانین و مقررات سختگیرانه زیست‌ محیطی از سوی خودروسازان محسوب می‌شوند، بلکه نسبت به تولید خودروهای درون‌ سوز نیز برای خودروساز ارزان‌تر تمام می‌شود.

در واقع، تولید خودروهای الکتریکی از بسیاری جهات از نظر قیمت برای خودروسازان مقرون به صرفه خواهند بود چرا که این نوع خودروها فاقد پیشرانهدرون‌ سوز یا احتراقی داخلی هستند و قطعات کمتری هم در ساختار خود دارند و مهم‌تر از همه اینکه نیروی کار کمتری برای مونتاژ را درگیر می‌کند.

 

نیاز کمتر به نیروی انسانی برای تولید خودروی الکتریکی

طبق تخمین‌هایی که شرکت خودروسازی فورد انجام داده است، تولید هر خودروی الکتریکی نسبت به تولید خودروی بنزینی، 30 درصد کمتر به نیروی انسانی نیازمند است یا به بیان دیگر ساعت کار نیروی انسانی درگیر در تولید خودروی الکتریکی 30 درصد کمتر است.

از سوی دیگر، ساختار پیشرانه‌ خودروهای الکتریکی به صورتی است که خیلی ساده‌تر می‌توان از آن‌ها در سایر مدل‌های الکتریکی استفاده کرد، این در حالی است که در خودروهای درون‌سوز و بنزینی به این صورت نیست و این اتفاق یعنی بازدهی بالاتر و هزینه کمتر برای تولیدکنندگان الکتریکی.

به‌عنوان مثال، شرکت خودروسازی جنرال موتورز در حال حاضر بیش از 500 پیشرانه مختلف در خط تولید خودروهای درون‌سوز و بنزینی خود استفاده می‌کند که با چرخش به سمت الکتریکی شدن این تعداد پیشرانه می‌تواند به حدود 20 نوع پیشرانه کاهش پیدا کند.

جی ام سی هامر الکتریکی

«آدام جونس»، از تحلیل‌گران صنعت خودرو سال گذشته در یادداشتی در این خصوص اظهار کرد: تولید خودروهای الکتریکی ساده‎تر، ارزان‌تر و پرسودتر است.

«دنیل ایوس» یکی دیگر از تحلیل‌گران صنعت خودرو در یادداشتی تصریح کرد: هزینه پایین مونتاژ خودروهای الکتریکی راهی جز الکتریکی شدن برای خودروسازان اصلی باقی نگذاشته است. او ادامه داد: خودروسازان سنتی نمی‌توانند صرفا بخشی از تولید خود را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهند، آن‌ها به طور کامل به این عرصه ورود خواهند کرد.

 

کاهش هزینه تولید خودروی الکتریکی در آینده

در حالیکه پیش‌بینی می‌شود هزینه تولید خودروهای الکتریکی همچنان کاهش داشته باشد، هزینه تولید خودروهای درون‌سوز اما به احتمال زیاد به دلایل مختلفی از جمله همسو شدن با قوانین سختگیرانه زیست‌محیطی و تولید میزان آلایندگی صفر افزایش داشته باشد و این نیز دلیل دیگری می‌تواند باشد که خودروسازان را ملزم به تغییر جهت به سمت الکتریکی شدن کند.

«کِن موریس»، مسئول بخش خودروهای الکتریکی در شرکت جنرال موتورز ضمن تایید این موضوع اظهار کرد: پیشرانه‌های درون‌سوز به دلیل الزام تطبیق با قوانین زیست‌محیطی گران و گران‌تر می‌شوند و من فکر می‌کنم پیدا کردن تامین‌کنندگان پیشرانه‌های درون‌سوز کار بسیار سختی در آینده خواهد شد.

تنها چیزی که مانع از ارزان‌ شدن خودروهای الکتریکی در حال حاضر است، هزینه برخی از عناصر این خودروها از جمله باتری است. اما با این حال، هزینه قطعات و عناصر به کار رفته در خودروهای الکتریکی به طرز قابل توجهی کاهش یافته است، حتی قیمت باتری که مهم‌ترین جز آن است، نسبت به 20 سال گذشته حدود 85 درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

فولکس واگن id.4 الکتریکی

از آنجایی که تولید باتری پربازده‌تر شده و تقاضای آن افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای الکتریکی همچنان در مسیر کاهش حرکت کند. تسلا نیز اخیرا اعلام کرد که به دنبال کاهش 56 درصد قیمت باتری در هر کیلووات ساعت است که طی چند سال آینده آن را محقق کند و خودروهای الکتریکی را به صورت ارزان‌تر روانه بازار کند.

«برت اسمیت»، مدیر بخش فناوری در مرکز تحقیقات اتومبیل در اتاق فکر میشیگان گفت: تکنولوژی باتری نیز به سمتی حرکت می‌کند که هم مقرون به صرفه‌تر و هم بهتر خواهد شد. اقتصاد در حال تغییر صنعت خودرو این مفهوم را دنبال می‌کند که شرکت‌های خودروسازی نمی‌توانند آینده خود را روی سرابی که تولید خودروهای بنزینی و درون‌سوز است، بسازند حتی اگر فروش سالانه آن‌ها از خودروهای الکتریکی در حال حاضر کمتر از 5 درصد باشد.

«اسمیت» در ادامه گفت: شرکت‌های خودروسازی ضرورتا سرمایه‌گذاری خود را روی تولید پیشرانه‌های درون‌سوز پیشرفته متوقف کرده‌اند.

با این حال، اما «کن موریس» تصریح کرد: شرکت خودروسازی جنرال موتورز به صرف هزینه و سرمایه‌گذاری روی توسعه پیشرانه‌های درون‌سوز ادامه می‌دهد زیرا این شرکت در نظر دارد تولید خودروهای درون‌سوز خود را برای بیش از یک دهه دیگر ادامه دهد حتی اگر برای رسیدن به هدف جاه‌طلبانه خود یعنی تولید خودروی درون‌سوز با میزان آلایندگی صفر هزینه زیادی صرف کند.

تسلا سایبر تراک

او در ادامه افزود: اما با تمام این‌ها 60 درصد از بودجه بخش تحقیق و توسعه شرکت جنرال موتورز اکنون به بخش خودروهای الکتریکی اختصاص یافته است. این شرکت پیش از این نیز اعلام کرده بود که 27 میلیارد دلار از سرمایه خود را به توسعه خودروهای الکتریکی اختصاص خواهد داد. این رقم اما برای فولکس‌واگن حتی بیشتر است چرا که این خودروساز آلمانی 43 میلیارد دلار سرمایه خود را به این بخش تخصیص داده است.

«دنیل ایوس» گفت: یکی دیگر از عوامل کلیدی که خودروسازان سنتی را به سمت الکتریکی شدن سوق می‌دهد، افزایش قابل توجه قیمت سهام تسلا است. اگرچه این الکتریکی‌ساز مطرح در سال 2020 تنها 500 هزار دستگاه خودروی الکتریکی به فروش رساند، اما این میزان تاثیر بسزایی در سهام تسلا داشت و باعث افزایش 743 درصدی ارزش سهام این شرکت در بورس شد و این خودروساز را در رتبه 12 خودروساز برتر جهان تبدیل کرده است.

اکنون به جرات می‌توان گفت که تمام خودروسازان نظاره‌گر افزایش سهام تسلا هستند. اگرچه ممکن است طی دو سال گذشته نسبت به افزایش سهم این شرکت در بورس تردید داشتند، اما اکنون عملکرد این خودروساز همه چیز را در ذهن سایر خودروسازان به واقعیت بدل کرده است.

 

 

4 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟