اخبار خودرو جهان
چالشی جدید در مسیر خودروهای الکتریکی

نگرانی خریداران از فروش خودروی الکتریکی کارکرده

جمعه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
خودروی الکتریکی

اگر بدانید خودروی الکتریکی دست دوم، مشتری نخواهد داشت، آیا باز هم به سراغ این نوع خودروها می‌روید؟ این آخرین چالشی است که خریداران خودروهای الکتریکی در حال حاضر با آن مواجه هستند.

به گزارش پایگاه خبری خودرونویس، خودروی الکتریکی همواره برای مالکان هزینه‌ هایی را همراه داشته و دارد، حتی در چین که یارانه گسترده ‌ای برای این بخش در نظر گرفته است. از هزینه باتری گرفته تا قدرت پیمایش مسافت از جمله مسائلی است که مانع از سبقت این خودروهای سبز از خودروهای درون‌ سوز می‌شود.

نگرانی اصلی مربوط به باتری‌هاست. هزینه، تکنولوژی و محل شارژ از جمله عواملی است که باتری‌ را در صدر مشکلات خودروهای الکتریکی قرار می‌دهد. سال‌هاست که تولیدکنندگان فعالیت و تلاش خود را روی کاهش قیمت باتری‌ها متمرکز کرده ‌اند. تکنولوژی هم به کمک آن‌ها آمده و باعث افزایش قدرت پیمایش مسافت آن‌ها و در نتیجه نیاز کمتر به شارژ شدن شده است. در ماه می، یکی از شرکت‌ های زیرمجموعه گریت ‌وال چین نخستین باتری جهان را روانه بازار کرد که کبالت از عناصر تشکیل‌ دهنده آن نیست که این نوع باتری را از نظر هزینه ‌ای به یک رقیب جدی در بازار تبدیل کرده است.

 

کاهش قیمت باتری

اما خبر خوب اینکه قیمت باتری نیز در حال کاهش است؛ به عنوان مثال قیمت هر وات ساعت باتری در سال 2016 معادل 2.1 یوآن بود که این عدد در سال 2019 به 1.1 یوآن(واحد پول چین) کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر، هزینه و قیمت خودروهای الکتریکی نیز در حال کاهش است، چرا که خودروهای الکتریکی چیزی حدود 50 تا 60 درصد از ارزش قیمتی خود را مدیون باتری‌ها هستند.

اما با تمام این‌ها یک مشکل دیگر وجود دارد که بر نگرانی‌ خریداران خودروهای الکتریکی اضافه می‌کند که پیشرفت تکنولوژی را می ‌توان عامل این نگرانی‌ها دانست. تکنولوژی با تحول و پیشرفت خود، مدل‌های جدیدتر و پیشرفته ‌تری از خودروهای الکتریکی را در این بازار عرضه می‌کند که این مساله، نگرانی‌هایی را در بازار خودروهای الکتریکی دست‌ دوم ایجاد می‌کند و این ذهنیت را برای مالکان خودروها تداعی می‌کند که قادر به فروش خودروی خود نخواهند بود. چرا که خودروهای پیشرفته ‌تر هم از نظر تکنولوژی هم از نظر قدرت پیمایش و عمر باتری عملکرد بهتری خواهند داشت.

 

افت شدید قیمت خودروهای الکتریکی دست دوم

این گزارش حاکی از آن است که ارزش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی دست دوم کمتر از 40 درصد قیمت خرید آن‌ها است. این در حالی است که این عدد برای خودروهای درون‌ سوز بسته به مدل خودرو بین 50 تا 70 درصد است.

یکی از تحلیل‌گران حوزه خودروهای الکتریکی خاطرنشان کرد: به نظر می ‌رسد نگرانی‌های مشتریان در خصوص کیفیت باتری ‌های قدیمی روی قیمت خودروهای دست ‌دوم و کارکرده نیز تاثیر گذاشته است.

بر اساس این گزارش، تمام خودروها حتی قبل از شیوع کووید 19 نیز کاهش فروش را تجربه کردند. بازار باتری‌ها نیز در ایالات متحده، چین و اروپا کاهش پیدا کرد. نصب باتری روی خودروهای الکتریکی در ماه ژوئن حدود 30 درصد نسبت به سال گذشته در بزرگترین بازار خودرو یعنی چین کاهش داشت. اما اکنون به دلیل فشارهای رگولاتوری، تولیدکنندگان خودرو دوباره عزم خود را جزم کرده‌ اند تا با اختصاص سهم بزرگ به تولیدکنندگان باتری، مسیر سبز شدن خودروها را فراهم کنند. اما برخلاف یارانه‌هایی که به این خودروها اختصاص داده شده، اعتماد به خرید آن‌ها در برخی از کشورها هنوز افزایش پیدا نکرده است. ناگفته نماند که بازار خودرو در چین در حال بلوغ است و این تنظیمات بازار جهانی را تا حدی تغییر داده است.

پس از همه‌گیری کرونا، آخرین چیزی که مشتریان تمایل به خرید آن دارند، خودروهای الکتریکی است. چرا که نسبت به رقبای خود یعنی خودروهای درون‌سوز سریع‌تر مستهلک می‌شوند و از نظر اقتصادی نیز باید هزینه بالاتری پرداخت کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا پکن همانند گذشته می‌تواند با اختصاص یارانه به خودروهای الکتریکی، تقاضای خرید آن‌ها را افزایش دهد یا خیر. اما دولت مرکزی چین راهکار متفاوتی را در پیش گرفته است و در نظر دارد با بکارگیری اتوبوس‌های الکتریکی، حمل و نقل عمومی را در مسیر سبزشدن قرار دهد.

 

فروش خودروهای الکتریکی دست دوم توسط تسلا

اما با تمام اینها، ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، فروش خودروهای دست دوم الکتریکی را در برنامه خود دارد و این اطمینان را به مشتریان می‌دهد که قطعا در آینده کسی هست که خودروهای دست ‌دوم آنها را خریداری کند. این در حالی است که بیشتر شرکت‌ها این کار را نخواهند کرد. چرا که آنها با کاهش حاشیه سود خود، قصد کاهش قیمت تمام‌ شده خودروهای الکتریکی و پررنگ کردن بازار خودروهای سبز را دارند. خرید خودروهای الکتریکی سخت‌تر از آن چیزی است که در تصور ما است.

 

 

 

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟