به گزارش خودرونویس، این یک واقعیت پذیرفته شده است که پیشرانه یکسان یک خودرو برروی مدلی خاص، نمی‌تواند عملکردی مشابه از نظر توان و… با پیشرانه‌ای دیگر و یکسان در خودرویی مشابه با مورد نخست داشته باشد. این اختلافات معمولا به دلیل ناآگاهی بسیاری از رانندگان و عدم رعایت چند نکته طلایی رخ می‌دهد. در واقع کم توجهی برخی از رانندگان و انجام اشتباهاتی رایج و غلط، پیشرانه را مستهلک کرده و مدت زمان نیاز به تعمیر اساسی موتورهای احتراقی را کاهش می‌دهد. اما باید توجه داشت که موتور، قلب اتومبیل بوده و میزان فرسودگی و همچنین افزایش عمر مفید آن به نحوه برخورد راننده با موتور و سرویس آن بستگی خواهد داشت.

بنابراین در ادامه ما بر آن شدیم که چند نکته مهم و طلایی در نگهداری موتور را بیان کرده و به این ترتیب به افزایش طول عمر وسیله نقلیه شما کمک کنیم.

 

انتخاب درست و تعویض به موقع روغن موتور

نگهداری صحیح یک موتور از موثرترین روش‌ ها برای طولانی شدن کارکرد آن و جلوگیری از بروز مشکلات جدی است. برای این اقدام نخست باید به تعویض روغن موتور و فیلتر آن توجه کرد. در مرحله اول باید یک روغن موتور مناسب را برای وسیله نقلیه خود تهیه کنید. برای این کار به کیفیت روغن موتور انتخابی توجه داشته و سعی کنید که تمام الزامات مرتبط به نگهداری موتور وسیله نقلیه خود را که توسط کمپانی سازنده آن در درون دفترچه راهنمای خودرو نگاشته شده است، رعایت کرده و میزان اختلاف عملکرد خود در این بخش را با کمپانی سازنده به پایین‌ترین حد ممکن برسانید.

روغن موتور خودرو

البته در انتخاب روغن موتور باید به فصل و آب و هوا هم توجه داشت و از روغنی استفاده کرد که ویسکوزینه SAE آن متناسب با شرایط شما باشد. مثلاً اگر محل اقامت شما تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های سردی دارد، باید از روغن‌های چند درجه‌ای یا تمام فصل استفاده کنید. روغن‌های مزبور به طور عمده دارای 8 نوع SAE بوده و دامنه درجه حرارت آنها از دمای منفی 40 درجه سانتی گراد تا مثبت 55 درجه سانتی گراد را شامل می‌شود.

به طور مثال روغن 10W-40 برای مناطقی با درجه حرارتی ما بین منفی 24 درجه تا مثبتِ 38 درجه سانتی گراد مناسب بوده و یا نوع 0W-30 آن دمای ما بین منفی 40 تا مثبت 21 درجه سانتی گراد را پوشش می‌دهد. البته در کشور ما به طور معمول و عمده تنها روغن‌های چند فصلِ یادشده و یا روغن‌ های چند درجه‌ای عرضه می‌ شوند و خبرِ چندانی از روغن‌ های تابستانی و یا زمستانی موسوم به تک درجه‌ ای نیست.

همچنین سعی کنید که همیشه سطح روغن را بررسی کنید، زیرا برخی از موتورها حتی با وجود جدید بودنِ خود احتمالا مقداری از روغن موتور را مصرف خواهند کرد. کاهش سطح روغن و استفاده از آن در موتورهای مزبور شاید ابتدا مشکلی جدی به نظر نرسد؛ اما عدم توجه به آن صدمات جبران ناپذیری در پی داشته و به همین خاطر راننده ملزم به کنترل دوره‌ای سطح روغن موتور و توجه به غلظت آن بوده و در صورت بروز هر مشکلی باید سریعا آن را حل و فصل ‌کند.

 

از مکمل سوخت و روغن استفاده نکنید

امروزه می‌توان تعداد زیادی از مکمل‌ های سوخت و روغن را از برندهای گوناگون خریداری کرد. شرکت‌ های سازنده مکمل‌های مزبور وعده بهبود خاصیت روغن موتور، بهتر شدن کارکرد موتور، کاهش آلایندگی و حفاظت از قطعات موتورهای احتراق داخلی در برابر سایش و… را می‌دهند. همچنین مکمل‌هایی به عنوان برطرف کننده نشتی روغن و… موجود بوده و یا ادعا می‌شود که برخی از آنها خاصیت روان کاری قطعات داخلی موتور را داشته و یا از از استهلاک آنها جلوگیری می‌کنند.

مکمل سوخت و روغن

واقعیت این است که وقتی صحبت از محافظت از سیستم روغن کاری موتور و قطعات آن می‌شود، بحث کاملاً مشکوک بوده و شما به جای اینکه هزینۀ اضافی پرداخت کنید؛ فقط باید به سراغ روغن موتوری با کیفیت و مناسب بروید. زیرا روغن موتور مرغوب تمام خاصیت‌های مزبور را دارد و اصلا نیازی به مکمل و… نیست. از طرفی در بازار ایران، انواع و اقسام مکمل‌های تقلبی و بی‌کیفیت موجود بوده و در صورت استفاده از آنها احتمالا مشکلاتی جدی برای موتور خودروی شما ایجاد می‌شود.

 

تعویض به موقع و منظم قطعات مصرفی

برای افزایش طول عمر و کارکرد بهتر موتور، لازم است که تعویض و جایگزینی قطعات مصرفی را با نمونه ای استاندارد و با کیفیت در دستور کار قرار دهید. قطعات مزبور شامل فیلترهای هوا، فیلتر بنزین، شمع‌های خودرو، لنت ترمز و… می‌شوند.

قطعات مصرفی خودرو

هر موتوری نیاز به جریان مداوم هوا دارد. هوا بخش جدایی ناپذیر موتورهای احتراقی بوده و مخلوط شدن آن با سوخت در سیلندرها منجر به ایجاد انرژی می‌شود. اما هوای ورودی به محفظه احتراق باید تمیز باشد و این یعنی ذرات کوچک و… نباید وارد موتور شوند. برای حل این مشکل یک فیلتر هوا برای موتور در نظر گرفته شده است. اگر فیلتر کثیف باشد، ممکن است که مقداری از هوای آلوده وارد محفظه احتراق شده و یا راه تنفس موتور بسته شود. این اتفاق یعنی بدکار کردن موتور، افزایش مصرف سوخت، آسیب به سیلندرها و…

 

آب‌بندی موتور خودرو (پس از خرید خودروی جدید و یا تعمیر آن)

غالبا طول عمر یک موتور جدید و کیفیت آن توسط راننده و در طول مدت آب بندی موتور تعیین می‌شود. این موضوع بیشتر در رابطه با اتومبیل ‌های جدید صادق است. یک افسانه معروف که به طور گسترده توسط مدیران و نمایندگان شرکت‌های خودروسازی انتشار پیدا کرده است می‌گوید که امروزه موتورهای احتراقی نیازی به آب بندی ندارند. آنها می‌گویند که موتورهای مدرن امروزی با توجه به پیشرفت ‌های یک قرن اخیر از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در مونتاژ، اتصال قطعات و تنظیم مجموعۀ اجزاء متصل به آن دقت فراوانی شده است. علاوه بر آن از جانب اشخاص مزبور شنیده می‌شود که خودرو به اندازه کافی در کارخانه رانده شده و احتیاجی به آب بندی نخواهد داشت.

آب بندی موتور خودرو

اما شما یک خودروی معمولی می‌خرید؛ نه یک سوپراسپرت خاص از کمپانی فراری، لامبورگینی و یا نیسان GTR یا بوگاتی شیرون! پس هیچکس به طور خاص و اختصاصی موتور اتومبیل‌های معمولی را در کارخانه آزمایش نکرده است. در بیشتر موارد حتی ساده ترین مراحل آزمایش موتور در خودروهای جدید انجام نمی‌گیرد و به همین دلیل واضح است که رانندگان خودروهای جدید اتومبیل خود را در یک هزار کیلومتر اول باید آب بندی کنند. همچنین اگر خودروی شما تعمیر  شده است؛ حتماً پس از اتمام تعمیرات آزمایش‌های گوناگونی انجام داده و از سلامت موتور، قطعات و اجزاء آن اطمینان حاصل کنید.

موتور خودروی خود را دستکاری نکنید

افرادی هستند که دوست دارند با شتاب گیری و حتی ترفندهای غیر قانونی ، عملکرد موتور خود را به رخ بکشند و دور آن را بیش از حد بالا ببرند. این نوع رانندگی نه تنها ایمنی دیگران ، بلکه یکپارچگی موتور شما را نیز به خطر می اندازد.

اگر خودرو را مانند یک اسب در نظر بگیرید می بینید که اسب شما زمانی سواری بهتری می دهد که به طور مداوم برای شتاب دادن بیش از حد به آن شلاق نزنید. این کار باعث زمینگیر شدن سریعتر موتور خودرو می شود. همچنین یادتان باشد که از حرکت سریع در پیچ های تند خودداری کنید و ترجیحا پیچ های نرم تر را برای رانندگی انتخاب کنید.

از چاله ها و جاده های ناهموار دوری کنید

چاله های بزرگ نه تنها به موتور بلکه به سایر قسمت های داخلی و خارجی خودرو شما آسیب می رساند که جاده های ناهموار می توانند موتور را مجبور به اضافه کاری  برای ادامه حرکت کنند.

اگر مسیرهایی را می شناسید که پر از جاده های ناهموار یا چاله است، بهتر است از آنها اجتناب کنید. باید گوشزد کنیم بدترین کاری که می توانید انجام دهید داشتن سرعت بالا در این جاده ها است. این کار می تواند باعث نابودی موتور خودرو شما شود.

باید حتی الامکان در این مسیرها رانندگی با سرعت پایین را انتخاب کنید این کار باعث کاهش فشارهای غیر ضروری روی موتور خودرو می شود.

موتور خودرو را به درستی بشویید

هر قطعه زمانی که نو و تمیز است، بهترین عملکرد خود را پیاده سازی می‌کند. موتور خودرو نیز به همین صورت است و اگر آن را تمیز کنید و بشویید، می‌بینید که وظیفه خود را بهتر از قبل انجام می‌دهد. شستن موتور با دیگر قطعات خودرو فرق دارد و باید به روش خاص خودش انجام شود. توجه داشته باشید که شستشوی موتور خودرو را با دیگر قطعات ماشین اشتباه نگیرید و آن را به کف و صابون نشویید. نکته اول برای شستشوی موتور، دمای آن است. در زمان شستشوی خودرو سعی کنید که دمای آن را نه در حالت خیلی گرم و نه در حالت خیلی سرد قرار دهید.

استفاده از مواد مناسب برای تمیز کردن موتور خودرو نیز از اهمیت زیاد برخوردار است. در بازار موادی وجود دارند که مخصوص شستشوی خودرو هستند؛ با استفاده از این مواد هم لایه‌های چربی و مواد آلوده از روی موتور پاک می‌شود و هم تا مدت کوتاهی هیچ مواد آلوده‌ای بر روی موتور و اجزای آن قرار نمی‌گیرد. همچنین مصرف سوخت نیز کاهش خواهد یافت و عملکرد خودرو نیز بهبود می‌یابد.

 

5 از 5 رای