نمایشگاه خوردو
کرونا همچنان بحران آفرینی می‌کند

لغو بزرگترین رویدادهای خودرویی جهان

چهارشنبه - ۷ خرداد ۱۳۹۹
خواندن 6 دقیقه
نمایشگاه خودرو

در حالی که همگان منتظر برگزاری بزرگ‌ترین نمایشگاه های خودرو در سراسر جهان بودند، شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی ها را برهم زد، طولی نکشید که اخباری از قبیل لغو شدن و به تعویق افتادن نمایشگاه ها منتشر شد.

نمایشگاه خودروی ژنو

دولت سوییس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی تجمعات عمومی بیش از 1000 نفر را تا 15 مارس لغو کرد. نودمین دوره نمایشگاه خودروی ژنو قرار بود روز از سوم مارس در سوییس برگزار شود، اما حال تمام خبرسازی‌ها، سرمایه گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های خودروسازان برای شرکت در بزرگترین رویداد خودرویی جهان در سال 2020 هدر رفته است؛ چراکه دولت سوییس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رسما برگزاری این رویداد بزرگ خودرویی را لغو کرده است.

دولت سوییس رسما اعلام کرد که تا تاریخ 15 مارس تمامی تجمعات عمومی بیش از 1000 نفز لغو می‌شود. با توجه به اینکه تاریخ برگزاری نمایشگاه ژنو نیز در این دوره بوده و جمعیت بسیار زیادی در حدود 600 هزار نفر برای بازدید از این رویداد بزرگ خودرویی حاضر می‌شوند، تصمیم دولت سوییس در خصوص لغو نمایشگاه ژنو کاملا عقلانی و قابل ستایش است.

بسیار دیر شده که هر یک از خودروسازان مراسمی شخصی برای رونمایی محصول خود ترتیب دهند، بدین ترتیب بسیاری از خودروهایی که قرار بود در نمایشگاه ژنو رونمایی شوند، تنها به صورت آنلاین معرفی خواهند شد. از طرفی بسیاری از خودروسازان هم ممکن است رونمایی از محصول جدید خود را به دلیل لغو نمایشگاه ژنو به تعویض بیندازند.

لازم به ذکر است که نمایشگاه ژنو 2020 قرار نبود که همانند سال‌های گذشته پر شور و پر ازدحام باشد، چراکه بسیاری از خودروسازان از جمله سیتروئن، فورد، جگوار، لامبورگینی، لندروور، مینی، میتسوبیشی، نیسان، اوپل، پژو، سوبارو، تسلا و ولوو از شرکت در آن پیشتر انصراف داده بودند.

در حالی که بسیاری از رویداد‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا چند ماهی به تعویق افتاده، اما سوییس تصمیم گرفت برگزاری نمایشگاه ژنو را امسال لغو کند و آن را به تعویض نینداخت.

 

نمایشگاه خودروی نیویورک

ظاهرا ویروس کرونا یک قربانی دیگر از صنعت خودروی جهان گرفته که این قربانی نمایشگاه خودروی نیویورک است. طی آخرین خبری که توسط برگزار کنندگان نمایشگاه نیویورک منتشر شده ظاهرا برگزاری این رویداد بزرگ خودرویی به اواخر ماه آگوست به تاخیر انداخته شده است. با استناد به این خبر جدید قرار است که نمایشگاه نیویورک از تاریخ 28 آگوست تا 6 سپتامبر برگزار شود.

در ابتدا قرار بود که نمایشگاه نیویورک در تاریخ 10 آپریل برگزار شود که تا نوزدهم همان ماه برقرار بود. روز خبری نمایشگاه هم معمولا چند روز قبل از آغاز رسمی آن بود. بدین ترتیب این دومین رویداد بزرگ رسمی خودرویی در دنیاست که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است. پیشتر هم نمایشگاه خودروی ژنو درست چند روز قبل از آغاز رسمی آن توسط دولت سوییس لغو شده بود؛ در بیانیه دولت سوییس آمده بود که تمامی تجمعات بیش از 1000 نفر به دلیل جلوگیری از گسترش این ویروس لغو شده که نمایشگاه خودروی ژنو نیز یکی از آنها بود.

طبق جدیدترین اخبار منتشر شده از آمریکا، تا به این لحظه 647 مورد مثبت مبتلا به ویروس کووید 19 یا همان کرونا در این کشور شناسایی شده که 28 مورد آن‌ها فوتی بوده است. شهر نیویورک هم در این لحظه با 142 مبتلا در بین 50 ایالت آمریکا، دومین شهر پرخطر محسوب می‌شود. ایالت Oregon با 162 مبتلا قطعی به کووید19 پرخطرترین شهر آمریکا در خصوص شیوع این ویروس است.

فستیوال گودوود 2020

ظاهرا ویروس کرونا قربانی دیگری از صنعت خودرو گرفته است. این‌بار نوبت به فستیوال سرعت گودوود رسیده تا برگزاری آن به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح جهانی به تعویق بیفتد.

در ابتدا قرار بود که فستیوال گودوود 2020 از تاریخ نهم تا دوازدهم جولای برگزار شود، اما برگزار کنندگان این رویداد جذاب خودرویی تصمیم گرفته‌اند که تاریخ برگزاری آن را به اواخر تابستان یا اوایل پاییز موکول کنند. با توجه به اینکه این تصمیم تنها چند هفته پیش از آغاز این نمایشگاه اتخاذ شده، برگزار کنندگان گودوود اعلام کردند که اگر فردی بلیط این فستیوال را تهیه کرده، این بلیط در صورت به تعویق انداخته شدن این رویداد باز هم معتبر خواهد بود.

اما با وجود به تعویق انداخته شدن تاریخ برگزاری فستیوال گودوود، Bonhams قصد دارد که همچنان حراج خود را در تاریخ اولیه برگزاری گودوود برپا کند؛ اما این حراجی پشت درهای بسته برگزار خواهد شد و تماشای آن تنها به صورت آنلاین ممکن خواهد بود.

 

همچنین در ابتدا قرار بود 78امین نشست اعضای گودوود در تاریخ 28 و 29 مارس برگزار شود، اما به دلیل کورنا این نشست مهم هم به تعویق انداخته شده و در این لحظه تاریخ برگزاری مراسم جایزگین اعلام نشده است.

در این لحظه برگزار کنندگان گودوود قصد دارند که همچنان از 11 تا 13 سپتامبر رویداد گودوود Revival را برگزار کنند. البته این گروه شرایط را در آن زمان برای برگزاری این رویداد بررسی می‌کنند و اگر ویروس کرونا در آن زمان همچنان تهدیدی جدی باقی مانده باشد، نسبت به تاریخ برگزاری آن تجدید نظر خواهند کرد.

 

نمایشگاه خودروی دیترویت

با توجه به پیشرفت بسیار سریع کرونا در سطح جهان به خصوص در آمریکای شمالی، آژانس مدیریت بحران این کشور تصمیم گرفت که نمایشگاه خودروی 2020 آمریکای شمالی که بنا بود در مرکز TCF سنتر شهر دیترویت برگزار شود را لغو کند.

قرار است که مرکز TCF سنتر که محل برگزاری نمایشگاه دیترویت بود به بیمارستانی بزرگ برای درمان و بستری بیماران مبتلا به ویروس کووید 19 حداقل تا شش ماه آینده تبدیل شود.

نمایشگاه دیترویت یکی از مهم‌ترین و بزرگترین رویدادهای خودرویی آمریکا است که در ابتدا قرار بود از تاریخ نهم تا بیستم ژوئن سال جاری برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع کرونا برگزاری آن در سال 2020 کاملا لغو شد و برای دیدن این رویداد مهم خودرویی باید تا ژوئن سال 2021 صبر کرد.

امسال اولین سالی است که قرار بود نمایشگاه دیترویت در ماه ژوئن برگزار شود و شامل رویدادهایی در فضای باز از جمله تست درایو، پخش تیزر و دمو از تکنولوژی‌های جدید، موتور Bella و پیش نمایشی از فستیوال خودروهای انگلیسی و ایتالیایی بود. اما رود آلبرت مدیر اجرایی نمایشگاه خودروی دیترویت بیان کرد که سلامت و جان مردم در اولویت اول قرار دارد و در این شرایط بحرانی، مرکز TCF سنتر فضای بسیار مناسبی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا محسوب می‌شود؛ به همین دلیل تصمیم به لغو این رویداد خودرویی گرفتیم. وی در ادامه بیان کرد که تمام بلیط‌های فروخته شده برای نمایشگاه دیترویت پس گرفته شده و مبلغ آن به صورت کامل عودت داده می‌شود.

به گفته منابع آمریکایی، دیترویت بزرگترین شهر مبتلایان به ویروس کرونا در ایالت میشیگان محسوب می‌شود. در میشیگان تعداد 4650 نفر مبتلا به ویروس کووید 19 شناسایی شده‌اند که از این تعداد 1377 نفر آن‌ها در دیترویت هستند. لازم به ذکر است که تا این لحظه تعداد 111 نفر هم در این شهر جان خود را از دست داده‌اند.

نمایشگاه خودروی پاریس

برگزار کنندگان نمایشگاه خودروی پاریس اظهار کرده‌اند که قصد دارند این رویداد بزرگ خودرویی را به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در فرانسه لغو کنند. قرار بود که نمایشگاه پاریس از یکم تا یازدهم اکتبر سال جاری برگزار شود. اما با توجه به زمان باقی مانده تا ماه اکتبر، هنوز امکان تغییر در این تصمیم وجود دارد. مسئولان برگزاری نمایشگاه پاریس اظهار کرده‌اند که هیچ چیزی مانند گذشته نخواهد بود و این بحران به ما می‌آموزد که خلاق، باهوش و هوشمندتر از همیشه باشیم.

تصمیم لغو نمایشگاه خودروی پاریس درست چند روز پس از خبر لغو نمایشگاه خودروی دیترویت آمریکای شمالی اتخاذ شد. در خصوص نمایشگاه دیترویت مقامات محلی آمریکا تصمیم گرفتند که محل برگزاری این رویداد خودرویی یعنی Cobo Hall را به بیمارستانی بزرگ برای درمان مبتلایان به ویروس کووید19 تبدیل کنند. بدین ترتیب برگزاری نمایشگاه دیترویت به ژوئن سال 2021 موکول شده است.

ظاهرا کرونا ویروس کمر به لغو تمامی رویدادهای خودرویی امسال بسته؛ چراکه پیشتر خبر به تعویق افتادن برگزاری فستیوال گودوود و نمایشگاه نیویورک نیز منتشر شده بود. هرچند این دو رویداد مذکور کاملا لغو نشدند و تنها زمان برگزاری آن‌ها چند ماهی به تعویق افتاده، اما اگر شرایط در ادامه همچنان هم بحرانی باشد، یقینا این دو رویداد هم لغو می‌شوند. لازم به یادآوری است که بزرگترین نمایشگاه خودروی دنیا یعنی ژنو که قرار بود در ماه مارس برگزار شود، با تصمیم دولت سوییس پیشتر لغو شده بود.

خودروسازان جهان نیز برای مقابله با ویروس کرونا کارخانه‌های خود را در تمام نقاط دنیا تعطیل کرده‌اند. بدین ترتیب بسیاری از مردم در دنیا دیگر قادر به خرید خودروی صفر کیلومتر نیستند و این موضوع قطعا روی روند کسب و کار خودروسازان تاثیر منفی خواهد گذاشت. تمامی خودروسازان فعال در آمریکا اعلام کرده‌اند که تا اواخر ماه آپریل تعطیل هستند. با فرارسیدن اواخر ماه آپریل، ممکن است همه چیز به روال سابق باز گردد، اما اگر کرونا همچنان ادامه داشته باشد، بعید است که خودروسازان فعالیت خود را از سر گیرند.

 

برگزاری نمایشگاه خودروی پکن

 

 برگزار کنندگان نمایشگاه خودروی پکن اظهار کرده‌اند که تاریخ برگزاری این رویداد بزرگ خودرویی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان به تعویق افتاده است. در ابتدا قرار بود که نمایشگاه پکن از تاریخ 21 تا 30ام آپریل برگزار شود، اما حال تاریخ برگزاری این نمایشگاه به 26 سپتامبر تا 5 اکتبر موکول شده است.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که بسیاری از رویدادهای خودرویی مهم‌تر و بزرگ‌تر هم به دلیل شیوع این ویروس منحوس لغو شده یا تاریخ برگزاری آن‌ها به تعویق انداخته شده بود. به عنوان مثال برگزار کنندگان نمایشگاه دیترویت تصمیم به لغو این رویداد خودرویی گرفتند تا فضای برگزاری آن یعنی کوبو هال را به بیمارستانی برای بستری و درمان بیماران کرونایی تبدیل کنند.

برگزار کنندگان نمایشگاه پاریس هم تصمیمی مشابه گرفتند و برگزاری این رویداد خودرویی پرطرفدار را به دلیل وضعیت نابسامان فرانسه به دلیل کرونا لغو کردند. فستیوال سرعت گودوود هم یکی دیگر از قربانیان صنعت خودرو به دلیل کرونا است که برگزاری آن فعلا به اواخر تابستان و یا اوایل پاییز موکول شده که تاریخ دقیقی برای آن ذکر نشده است.

ویروس کرونا ابتدا در شهر هوبی چین برای اولین بار کشف شد. بسیاری از دولت‌ها و موسسات در پی بازگشایی فضاهای قرنطینه شده هستند، اما به گفته سازمان بهداشت جهانی بازگشایی فضاهای قرنطینه شده موجب شیوع گسترده‌تر کووید19 در این شرایط می‌شود، چراکه مردم با آزادی بیشتری جا به جا می‌شوند.

در آمریکا این ویروس در حال ویران کردن صنعت به خصوص صنعت خودرو است. از آنجایی که بسیاری از افراد به دلیل ویروس کرونا در منزل قرنطینه شده‌اند، امکان مراجعه به نمایندگی‌ها و خرید محصولی جدید وجود ندارد. همچنین نرخ بیکاری در سراسر دنیا در حال افزایش است و مردم قصد ندارند که در این شرایط بحرانی نسنجیده سرمایه گذاری انجام دهند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟