اخبار خودرو ایران
طرح شناسه کالا ایده ای خوب ولی با روش اجرایی غلط

برگزاری نمایشگاه سپاس

سه شنبه - ۲۳ فروردین ۱۴۰۱
خواندن 5 دقیقه
لوازم یدکی اتحادیه تعمیرکاران خودرو نمایشگاه سپاس طرح شناسه کالا (1)

امروزه وجود قطعات یدکی تقلبی، استوک بهینه سازی شده و قطعات قاچاق و بی کیفیت در بازار باعث شده ریسک تعمیر خودرو برای مشتری بسیار زیاد باشد. معمولا خودروها پس از گذشت مدت کمی از تعمیر دوباره دچار آسیب و ایراد می شوند و بسیاری از مشتریان تعمیرکار را مقصر آن می دانند و همین موضوع سبب شده اعتماد مشتریان نسبت به تعمیرکاران کمتر شود. امروز یک نشست خبری با حضور علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران تهران، غلامحسین حمزه رییس صنف لوازم یدکی فروشان اتومبیل و وسایل نقلیه تهران و اصحاب رسانه برگزار شد که تا معضلات پیش روی تعمیرکاران و قطعه فروشان بررسی شود و صحبت هایی هم پیرامون اهداف برگزاری اولین نمایشگاه نمایشگاه اتحادیه تعمیرکاران تهران با همکاری اتحادیه لوازم یدکی با عنوان نمایشگاه سپاس شد.

به گزارش خودرونویس، غلامحسین حمزه مسئول اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران گفت که چهار نوع کالا وجود دارد که مشکلات زیادی را هم برای مصرف کننده و هم برای قطعه فروشان ایجاد کرده است. این چهار گروه کالا شامل لوازم یدکی قاچاق، لوازم یدکی تقلبی، لوازم یدکی بی کیفیت و لوازم یدکی دست دوم بهسازی شده است. وی اظهار کرد که دولت و وزارت صمت وظیفه برخورد و مبارزه با عوامل تولید و عرضه این قطعات یدکی را دارند و اتحادیه لوازم یدکی فروشان قدرت نظارت بر این موارد را از سوی دولت ندارد.

غلامحسین حمزه اظهار داشت که جوازهای بی رویه برای احداث واحدهای فروش لوازم یدکی خودرو به فشار وزارت صمت در سال های اخیر صادر شده که بسیاری از آنها مورد تایید این اتحادیه نیستند. همچنین در صورتی که کالای و لوازم یدکی قاچاق در بازار وجود داشته باشد، اتحادیه لوازم یدکی فروشان مقصر نیست. بلکه این دولت، ورزات صمت و سایر ارگانها هستند که باید با عرضه کالای قاچاق مبارزه کنند. حمزه بیان کرد که هدف اتحادیه لوازم یدکی خودرو در 43 سال قدمتی که دارد پویا نگه داشتن صنعت خودرو بوده است.

لوازم یدکی اتحادیه تعمیرکاران خودرو نمایشگاه سپاس طرح شناسه کالا (1)

نمی توان منکر وجود قطعات یدکی تقلبی و بی کیفیت خودرو در بازار شد که به اعتقاد رییس اتحادیه لوازم یدکی فروشان تهران دلیل آن این بوده که این اتحادیه مجوز تعیین کننده کنترل کیفی قطعات را ندارد. وی اظهار کرد که سازمان استاندارد عملا نظارت دقیقی روی کیفیت کالای تولیدی نداشته و بسیاری از واحدهای تولیدی یا شرکت های وارداتی از روش های دیگری تاییده های کیفی لازم برای عرضه لوازم یدکی را دریافت می کنند. این در حالی بوده که کالای آنها کیفیت بالایی ندارد. وی همچنین اشاره کرد متاسفانه بسیاری از مردم و مشتریان نیز به دنبال خرید کالای دست دوم یا ارزان قیمت و بی کیفیت هستند و همین موضوع بازار لوازم یدکی بی کیفیت و تقلبی را داغتر کرده است.

 

طرح شناسه کالا روشی خوب برای تشخیص اصالت قطعات یدکی

علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران و غلامحسین حمزه رییس اتحادیه لوازم یدکی تهران هر دو اظهار داشتند که با شناسه دار شدن کالاهای مختلف برای تشخیص اصالت کالا موافق هستند. اما اظهار داشتند که وزارت صمت روش درستی را برای اجرای این طرح انتخاب نکرده. به عنوان مثال کالای وارداتی که با دور زدن تحریم ها به مرز ایران می رسد را چگونه می توان کد شناسه کالا را روی آن نصب کرد؟ چراکه خریدار به صورت مستقیم با فروشنده ارتباطی ندارد. حتی اگر روی جعبه آن کالا کد شناسه تشخیص اصالت نصب شود ممکن در فردی قطعه تقلبی یا بی کیفیت را در جعبه آن قرار دهد.

بدین ترتیب روش اجرای طرح شناسه کالا غلط بوده و به تازگی هم وزارت صمت شناسه دار شدن لوازم یدکی گروه کمک فنر و باتری خودرو را الزامی کرده است. نیس آیین و حمزه هر دو بیان کردند که بهتر است وزارت صمت برای نحوه درست اجرای طرح شناسه اصالت کالا با این دو اتحادیه مشورت کند تا چنین طرح و ایده خوبی به صورت اصولی و صحیح اجرا شود.

لوازم یدکی اتحادیه تعمیرکاران خودرو نمایشگاه سپاس طرح شناسه کالا (1)

اولین نمایشگاه اتحادیه تعمیرکاران تهران با همکاری اتحادیه لوازم یدکی

علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران تهران بیان کرد که در خرداد ماه قرار است اولین نمایشگاه اتحادیه تعمیرکاران تهران با همکاری اتحادیه لوازم خانگی برگزار شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه، آشنا کردن مردم و مشتریان با خدمات این انجمن ها مانند اپلیکیشن اتواپ بوده و هدف دیگر بیان دغدغه ها برای مسئولین بوده تا از این فرصت پیش آمده بتوان برای برطرف کردن معضل وجود قطعات بی کیفیت و تقلبی استفاده کرد. در ابتدا قرار بود نمایشگاه زنجیره تامین و توزیع قطعات خودرو و خدمات خودرویی با عنوان نمایشگاه سپاس در تاریخ 28 تا 31 اردیبهشت برگزار شود که به دلیل همزمان بودن با نمایشگاه خودرو تهران تاریخ برگزاری آن به اواخر خرداد ماه موکول شد.

از جمله دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه سپاس آشنا کردن مصرف کننده به دستیابی ساده به قطعات یدکی یدکی با اصالت و خدمات تعمیراتی با کیفیت، همکاری در سالم سازی بازار لوازم یدکی و حمایت از واحدهای تولیدی قطعات خودرو و همچنین تعمیرکاران است.

 

اتواپ اولین اپلیکیشن ارائه خدمات خودرویی اتحادیه تعمیرکاران تهران

علیرضا نیک آیین رییس انجمن تعمیرکاران تهران اظهار کرد که در سال 1396 نرم افزار اتواپ راه اندازی شد که متاسفانه این اقدام مثبت توسط هیچ ارگان دولتی حمایت نشد و تا به امروز کمتر فردی با این نرم افزار آشنا شده است. اتواپ در واقع یک پلتفرم برای ارتباط بین مشتری و مکانیک بوده و تمام نظرات مردم در خصوص تعمیرگاه های مختلف در این اپلیکیشن ثبت می شود و مردم به تعمیرگاه های مختلف امتیاز می دهند. این نرم افزار برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان راه اندازی شده و لوکیشن، آدرس، نوع خدمات و تخصص و شماره تماس تماس تعمیرکاران و تعمیرگاه های دارای مجوز اتحادیه تعمیرکاران تهران دراین نرم افزار درج شده است.

همچنین نرخ خدمات تعمیرگاهی در این اپلیکیشن تعیین شده و اتحادیه نیز به صورت دائمی به تعمیرگاه های دارای مجوز خود نظارت داشته و سعی می کند همواره با برگزاری دوره های آموزشی برای تعمیرکاران، اطلاعات آنها را به روز نگه دارد.

 

4.7 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟