صنعت قطعه سازی

تزریق ابزار‌های جدید تامین مالی به صنعت خودرو

شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
قطعه سازان

مدیرعامل فرابورس ایران گفت:صنعت خودرو کشور نیازمند به‌روزرسانی، تزریق ابزار‌های جدید تامین مالی و نوآوری است و این موارد ضرورت امروز این صنعت را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خودرونویس، امیر هامونی در میز صنعت خودرو و قطعه‌سازان که با حضور رئیس سازمان بورس در محل این سازمان به صورت برخط (آنلاین) برگزار شد، افزود: تحقیق و توسعه در صنعت خودرو پیشتر موضوعی استراتژیک بوده که امروزه در دنیا برای بهبود و پیشرفت در این صنعت و ایجاد نوآوری و به روزرسانی آن از سرمایه‌های جسورانه شرکتی بهره می‌برند و در ایران نیز باید به این سمت حرکت کنیم.

وی افزود: با تزریق نوآوری، افزایش کیفیت و به‌روزرسانی فناوری و استفاده از ابزار‌های مختلف تامین مالی در بازار سرمایه نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، شتاب‌دهنده‌های صنعت خودرو و غیره، موضوع تامین مالی و وابستگی قطعه‌سازان به خودروسازان داخلی کم شده و حتی می‌توانند محصولات خود را به شرکت‌های بزرگ دنیا نیز بفروشند.

هامونی به تفاهم نامه فرابورس و بورس دمشق اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم نامه شرکت‌های ایرانی که در سوریه تولید می‌کنند بتوانند سهام خود را در بورس دمشق معامله کرده و فرابورس نیز کار آنان را تسهیل کند.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران مراودات فرابورس با بورس دمشق در حال انجام است، بنابراین با فعال کردن این حوزه، شرکت‌هایی که در دمشق تولید دارند برای تامین مالی می‌توانند از ظرفیت‌های بورس سوریه برای پذیرش استفاده کنند.

هامونی در باره اوراق گام نیز گفت: طی جلسه‌ای با بانک مرکزی، بانک‌های رفاه و مسکن آمادگی خود را برای انتشار اوراق گام اعلام کردند تا بتوانند برای صنعت خودرو و سایر صنایع و زنجیره ارزشی گام‌هایی مهم بردارند.

لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع

همچنین در ادمه این جلسه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با یادآوری این نکته که مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید درخواست خود را از رئیس‌جمهور مطرح کنند گفت: جناب آقای رئیسی صراحتاً بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع و ضرورت حمایت از بورس تأکید کرده اند و در ابتدای شکل‌گیری دولت اگر فعالان این صنعت بتوانند درخواست خود را به شکل مناسبی پیش برده و طرح کنند، حائز اهمیت است به خصوص که خوشبختانه در حال حاضر فضای مناسبی برای پیگیری موارد مرتبط فراهم شده است و وزرای جدید صمت و اقتصاد نیز تا هفته آینده مستقر خواهند شد.

وی افزود: بنابراین مدیران صنعت خودروسازی و قطعه سازان که منافع سهام داران شان مورد ظلم واقع‌شده باید نسبت به ارائه درخواست خود به مسئولان و اندیشیده شدن تمهیدات ویژه در این حوزه اقدام کنند که در این راه ضمن هماهنگی و همراهی با یکدیگر لازم است از فضای رسانه‌ای و ارتباطی نیز جهت ایجاد گفتمانی ویژه به بهترین وجه استفاده کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به موضوع آزادسازی واردات خودرو و اثرات آن بر روی صنعت خودروسازی داخلی که از سوی برخی شرکت کنندگان در این جلسه مطرح شد افزود: آزادسازی باید در همه ابعاد صورت گیرد و نمی‌توان انتظار داشت در یک بخش آزادسازی صورت گرفته و در بخش دیگر محدودیت ایجاد شود.

وی افزود: به‌طورکلی باید آزادسازی در همه جنبه‌ها اتفاق بیافتد. نمی‌توان ازیک‌طرف فضا را محدود کرده و موضوع واردات خودرو را به دلیل نیاز ارزی و نگرانی از تقاضا محدود کرده و از سوی دیگر خودروساز را به بهانه بازار انحصاری شامل قیمت‌گذاری دستوری کرد و درعین‌حال از او انتظار داشت مواد اولیه را از طریق بازار آزاد تأمین کند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟