اخبار خودرو جهان
 شوالیه پر افتخار

مهم ‌ترین خودروهای تاریخ پژو

چهارشنبه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
پژو 205

برخی از خودروسازان بزرگ، شهرت و افتخار خود را با ساخت محصولاتی پیشتاز به منظور پیشرفت خودروسازی در آینده و به عنوان محرک صنعت مزبور به دست آورده‌اند. محصولات یادشده بسیار سرگرم کننده بوده و آنها الهام بخش سایر خودروسازان هستند و به دلیل سبک منحصر به فرد طراحی و عملکرد فوق‌العاده، استانداردهای جدیدی توسط آنها برای بخش‌های مختلف صنعت خودروسازی تعریف می‌شود. خودروهای مزبور به حدی از مقبولیت و محبوبیت می‌رسند که سایر خودروسازان از سبک و سیاق آنها در تولید خودروهای گوناگون بهره می‌برند.

به گزارش خودرونویس، ما تصمیم گرفتیم که با توجه به توضیحات فوق، به برخی از موفقیت‌های چشمگیر کمپانی پژو اشاره کرده و پس از نگاهی کوتاه به نخستین خودروی پژو در قرن نوزدهم، به برخی از افتخارات خودروساز فرانسوی در طول فعالیت پر فراز و نشیب آن اشاره کنیم.

 

تایپ 2 Quadricycle

پس از کسب موفقیت‌های اولیه در مسیر ساخت یک وسیله نقلیه بخاری در سال 1889، نوۀ بنیانگذار پژو (ژاک پیِر)، یعنی آرماند پژو، یک سال بعد به پیشرفت بزرگی دست یافت و او موفق شد که با بهره‌گیری از پیشرانه درون‌سوز، اولین خودروی چهار چرخ و بنزینی پژو را معرفی کند.

پژو تایپ 2

خودروی چهار چرخ پژو یا 2 Quadricycle، یکی از اولین خودروهای بنزینی جهان بود و عامل ظهور پژو به عنوان یک خودروساز است؛ چون تا آن زمان، پژو به ساخت لوازم خانگی، آسیاب نمک و فلفل، اره، حلقه‌های دامن‌های پُف کرده، اسکنه و قهوه خُردکن اشتغال داشت.

 

پژو 402 Darl’mat

نمونۀ استاندارد 402، خودرویی کاملاً خانوادگی و جذاب است. این محصول کابینی جادار و راحت دارد و به دلیل قابلیت اطمینان بالا، برای رانندگی در سراسر اروپا گزینه‌ای مناسب بود. اما 402 Darl’mat کاملاً خودروی متفاوتی است. خودروی مزبور رودستری فوق‌العاده زیبا بود و به همین خاطر نیز بسیاری از علاقه‌مندان آن را یکی از زیباترین خودروهای قرن 20 می‌دانند. این خودرو براساس ایدۀ یک تولیدکننده خودروهای اسپرت به نام امیل دارالت تولید شده و به نام 402 Spécial Sport هم شناخته می‌شود. مدل 402 Darl’mat به گونه‌ای طراحی شده است که اصالت و قدرت را به تصویر ذهنی مخاطبان پژو بی‌افزاید و مطمئناً پژو این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده و به وضوح می‌توان عمق زیبایی را در این خودرو دید.

پژو 402

مدل 402 Darl’mat دارای طراحی آیرودینامیک، بدنه‌ای سبک و پیشرانه‌ای قدرتمند است. گاهی از این خودرو در پیست‌های مسابقه استفاده می‌شد؛ اما در واقع 402 Darl’mat به عنوان وسیلۀ نقلیۀ جاده‌ای ساخته شده بود. این خودرو سنت ساخت خودروهای اسپرت و زیبا توسط پژو را پایه‌گذاری کرد و این کمپانی هنوز هم مسیر گذشتۀ خود را طی کرده و خودروهایی زیبا را برای تردد در جاده‌ها می‌سازد. این خودرو به دلیل برخورداری از طراحی خاص، هرگز بدنبال فروش بالا نبود و هم اکنون نمونه‌های سالم این خودرو با قیمت 700 هزار دلار فروخته می‌شوند.

 

پژو 203

قبل از جنگ جهانی دوم، پژو 201 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای پژو بود و علاوه بر این، اولین مدلی بود که پژو برای نامگذاری آن از سیستم شماره‌گذاری 3 رقمی و قرار دادن یک صفر در میان دو رقم استفاده کرد. مدل 203 جانشین 201 بوده و استقبال زیادی از آن شد. این محصول برای جذب نسل جدید رانندگان اروپایی و بدست آوردن پول‌هایی ساخته شد که آنها پس از جنگ خرج می‌کردند. پژو 203 در آن زمان به دلیل شباهت زیاد به خودروهای آمریکایی، از محبوبیت بالایی برخوردار بود.

پژو 203

مدل 203 در نسخه‌های مختلفی تولید شد و از آن جمله باید به مدلی خاص با فاصلۀ زیاد بین دو محور اشاره کرد که امکان حمل بار را فراهم می‌کرد. مدل 203 در کارخانه Sochaux ساخته شد؛ جایی که اکنون یکی از مراکز اصلی و استوارترین سایت تولید خودرو در جهان است.

 

پژو 404

پژو تا دهه شصت میلادی مشغول ساخت خودروهایی معتبری و جذاب برای عموم مردم بود. این کمپانی خیلی راحت به اهداف خود رسید و دوران مزبور فرصتی ایده‌آل را به منظور بیشتر کردن جذابیت‌های پژو به وجود آورد. پژو قبلاً عرضۀ انبوه خودروهای کوپه و کابریولت به بازار را امتحان کرده بود و از جملۀ اتومبیل‌های مزبور که در دهه شصت میلادی ساخته شدند، باید به Eclipse 401 منحصر به فرد با سقف تاشو و 601 اشاره کرد. اما پژو با 404 کابریولت دست به جاه طلبی جدیدی زد. مدل 404 توسط پینینفارینا طراحی شده و حقیقتاً یک خودروی زیبا بود.

جای تعجب ندارد که 404 کابریولت طرفداران و عاشقان زیادی جذب کرد و به سرعت در مجلات مد و در میان رانندگانی که بدنبال جلب توجه بودند، به یکی از گزینه‌های اصلی تبدیل شد. حتی امروزه هم 404 محبوب است و نمونه‌های سالم و دست نخورده آن با قیمت 55 هزار دلار فروخته می‌شوند.

 

پژو 205

این خودرو از همان لحظات نخست رونمایی و عرضه، یک کلاسیک واقعی بود. طراحی فوق‌العاده و لبه‌های تیز و استفاده از موتورهایی عالی که از آن جمله باید به برخی از قدیمی‌ترین پیشرانه‌های دیزل و بسیار قابل اعتمادی اشاره کرد که بعدها پژو به خاطر آنها مشهور شد و البته نسخه GTI افسانه‌ای که نام آن قلب علاقه‌مندان به خودرو را به تمپش می‌اندازد.

پژو 205

پژو 205 افسانه‌ای برای شرکت در مسابقات رالی قهرمانی جهان ساخته شد و پژو با استفاده از آن توانست در سال‌های 1985 و 1986 به مقام قهرمانی برسد و سپس بر رویدادهایی مانند رالی داکار-پاریس تمرکز کرده و با 205 به دو مقام قهرمانی رسید. اما توانایی‌های بی‌نظیر 205 در حرکت بر روی زمین‌های ناهموار تنها عامل عامل محبوبیت آن نبود؛ در واقع پژو 205 خودرویی فوق‌العاده است، یکی از بهترین خودروهای ساخته شده در جهان!

 

پژو 308

یکی از ویژگی‌های قابل ذکر برند پژو در سال‌های اخیر، تولید خودروهایی با ظاهر زیبا است که از داشتن آنها لذت برده و یک رانندگی فوق‌العاده را تجربه می‌کنید. آخرین نسل 308 دقیقاً با توصیف‌های مزبور دربارۀ پژو مطابقت دارد. این خودرو در انگلستان معرفی شد و جایزۀ اتومبیل سال اروپا در 2014 را به دست آورد. فضای داخلی آن مینیمالیستی و بسیار متفاوت است و فقط چند دکمه برای کنترل ابزارهای اصلی خودرو در درون کابین قرار گرفته‌اند.

پژو 308

ظاهر بیرونی و بدنۀ 308 بسیار زیبا بوده و می‌توان حرف‌های شنیدنی 308 در رابطه با ذات درونی آن را با مشاهدۀ خطوط تیز روی بدنه شنید. انواع پیشرانه‌ها برای 308 در نظر گرفته شده‌اند. در این خودرو می‌توان از موتور پیشرفتۀ دیزلی BlueHDi و یا جدیدترین موتور بنزینی به نام PureTech استفاده کرد. پژو 308 دارای 5 ستاره ایمنی اروپا و NCAP بوده و به مجموعه‌ای از فناوری‌ها پیشرفته مجهز شده است و به همین خاطر از 308 به عنوان یکی از برترین محصولات پژو یاد می‌شود.

 

پژو HDi FAP 908

پژو در دهه 2000، نام خود را به عنوان یکی از متخصصان جهان در زمینۀ ساخت پیشرانه‌های دیزلی مطرح کرد. پژو در سال 1999 اولین فیلتر ذرات دود دیزلی را با توان کاهش 99.9 درصد ذرات دود ناشی از انتشارگازهای گلخانه‌ای را با مدل 607 HDi FAP معرفی کرد. این فناوری در حال حاضر در اکثر موتورهای توربو دیزل جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پژو با توجه به موفقیت‌های خود در رالی‌های دهه هشتاد میلادی، علاقه‌مند بود که شانس خود را در رقابت‌های موتوراسپرت امتحان کند.

پژو 908 hdi

در سال 2009، پژو با خودروی HDi FAP 908 وارد مسابقات 24 ساعتۀ لمانز شد و با استفاده از تخصص بی‌نظیر خود در زمینۀ ساخت پیشرانه‌های دیزل، به عنوان قهرمانی رسید. پژو که از پیروزی‌های خود سرمست بود، در مسابقات جام بین قاره‌ای لمان به میزبانی شهر جوهای چین حاضر شد و بار دیگر مقام‌های اول و دوم را به دست آورد. این اتفاق نه تنها قدرت و رقابت‌پذیری پژو در مسابقات اتومبیلرانی را ثابت کرد؛ بلکه این کمپانی با 908 به جهان نشان داد که پیشرانه‌های دیزل تا چه حد خوب هستند.

 

پژو RCZ

این کوپۀ اسپرت و زیبا، یک اتومبیل مفهومی براساس 308 بود؛ اما خیلی زود از یادها رفت. برای نامگذاری این خودرو حتی از شیوۀ معمول پژو و شمارۀ‌گذاری‌های معروف آن هم استفاده نشد و در مجموع باید آن را یکی از کمیاب‌ترین محصولات پژو دانست. با این حال مراقب بوده و فریب نخورید؛ چون هر سانتی‌متر از RCZ یک پژو واقعی بوده و این خودرو نقشی مهم در تاریخ پژو دارد. از ویژگی‌های بارز آن باید به هندلینگ سریع، ظاهری فوق‌العاده با سقفی حبابی شکل و امکان انتخاب موتورهای پرقدرت بنزینی و دیزلی اشاره کرد.

پژو RCZ

پژو RCZ خودرویی کاربُردی و شگفت‌انگیز است؛ اما تجربۀ رانندگی روزمره با آن لذت بخش‌تر خواهد بود. اگر شما در بازار جهانی و در میان خودروهای اسپرت بدنبال چهار چرخی خاص هستید؛ ما به شما RCZ و بخصوص نسخۀ توسعه یافتۀ آن به نام RCZ R را معرفی می‌کنیم.

 

4.2 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟