اخبار خودرو جهان
نماد افتخار و شکوه

مهم ترین خودروهای تاریخ مرسدس بنز

سه شنبه - ۹ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
300 SL

مرسدس ‌بنز به خاطر آوازه فراوان، عملکردی بی‌ همتا و طراحی خودروهایی ماندگار و برخی از لوکس‌ ترین خودروهای جهان که شیفتگان خودرو حاضر به از دست دادنِ جان خود برای سواری با آنها هستند، به شهرت و محبوبیتی بی ‌نظیر رسیده و اکنون تصور این موضوع که بنز تمام داشته‌ های مزبور را با ساخت یک سه چرخه موتوردار به عنوان اولین خودروی جهان به دست آورده، برای ما دشوار است.

به گزارش خودرونویس، برخی از مدل ‌های مرسدس ‌بنز از نظر شیفتگان آن بخشی از مسیر تکامل و جز مهم‌ترین خودروهای مرسدس هستند. این مدل‌ هایی مانند پولن 600 بی‌نظیر، نه تنها به خاطر ظاهر لوکس و زیبای خود، بلکه به دلیل ژن رقابت طلبِ برخی از آنها مانند300 SL ، تاریخچۀ پُر اهمیتی دارند و به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم که در این متن، نگاهی کوتاه به بهترین خودروهای تاریخ مرسدس ‌بنز بیاندازیم.

 

جی کلاس

جی کلاس یا جی واگن بعد از شش سال تحقیق و توسعه، در سال 1979 معرفی شد. این اسیووی که برای نخستین بار به عنوان خودرویی نظامی ظاهر شد؛ به یکی از موضوعات مرتبط به داستان موفقیت مرسدس ‌بنز تبدیل شده و حتی در رالی پاریس – داکار نیز به پیروزی رسیده است. استقبال و شهرت جی کلاس به حدی بود که پاپ هم در مقطعی آن را به عنوان خودروی شخصی انتخاب کرد.

جی کلاس

جی کلاس در طول سالیان گذشته، در نسخه‌های فراوانی مانند Limited .30 به مناسبت جشن 30 سالگی آن در سال 2009، نسخۀ Mastermind Limited برای عرضه در بازار ژاپن و نسخۀ کابریولتFinal Edition  200 تولید شده است.

 

190 E

مدل 190 E به عنوان سدانی کامل در اوایل دهۀ هشتاد میلادی وارد بازار شد. جدا از سیستم تعلیق پیشرفته و چند میله ‌ای مرسدس، در طراحی مدل مزبور از زوایایی تیز و تند استفاده شد که به راحتی آن را قابل شناسایی می‌کرد. مدل 190 E با نام بچه بنز هم شناخته ‌شده و حس اسپرت رانندگی با محصول متفاوت بنز، ضعف‌ مرتبط با ابعاد کوچک آن را جبران می‌کرد.

190 E

نباید فراموش کرد که 190 E در مسابقات اتومبیلرانی رالی و با موتور کازوورث موفق عمل کرد و اندکی بعد نسخه‌های Evo I و Evo II آن عرضه شد. نسخه Evo II قدرتمندترین 190 E با توان 232 اسب ‌بخار بود. اگر نسخه‌های ارتقا یافته AMG را نادیده بگیریم؛ 190 E در زمان خودش یک خودروی قدرتمند و مجهز به اسپویلری شیک در عقب و رینگ‌های فلزی امروزی بود.

 

500E

شرکت پورشه نقش مهمی در طراحی و توسعۀ 500E دارد. این خودرو برای اولین بار در سال 1990 معرفی شد و تصاویر آن در مطبوعات با عنوان گرگی در لباس گوسفندان انتشار یافت. مدل 500E در 5.9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسید و موتور V8 قدرتمند آن 326 اسب ‌بخار قدرت داشت.

500E

عنصری که به پیشرانه V8 اجازه می داد که در زیر کاپوت 500E قرار بگیرد؛ گلگیرهایی برجسته و سپری بزرگ بود. عرض زیاد 500E باعث شد که مونتاژ آن در کارخانه تسوفنهاوزن پورشه انجام شود؛ اما این موضوع آسیبی به اصالت 500E وارد نساخت و در درون کابین شاهد استفاده از سبک و سیاق همیشگی مرسدس ‌بنز هستیم.

 

مک لارن SLR

مرسدس مک لارن SLR حاصل همکاری بنز با مک لارن بود و نسخه نهایی آن در سال 1999 معرفی شد. برای ساخت این خودرو از مدل 1955 خودروی 300 SLR کوپه Uhlenhaut الهام گرفته شد و قرار بود که مک لارن SLR یک ابرخودرو با توانایی ‌های فنی زیاد باشد. مک لارن SLR در اولین نمایش خود لقب «تیر نقره ‌ای آینده» را به خود اختصاص داد.

مک لارن SLR

مک لارن SLR به موتوری 5.4 لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت 626 اسب بخار و گشتاور 780 نیوتن‌ متر مجهز شده است. در این خودرو از اسپویلر عقبی استفاده می‌ شود که هنگام ترمزگیری ‌های شدید، در زاویۀ 65 درجه قرار می‌گیرد. نکات مزبور تنها بخشی از دلایل شناخت مرسدس ‌بنز مک لارن SLR به عنوان سوپراسپرتی منحصر به فرد است.

 

E کلاس

کلاس E در سال 1993و با معرفی خودرویی متفاوت متولد شد. باید دانست که کلاس E ریشه در تاریخ مرسدس ‌بنز دارد و حرف E در زبان آلمانی نشان از موتورهایی با قابلیت سوخت‌رسانی انژکتوری است. در سال 1993 مدل W 124 تغییراتی را تجربه کرد و در اواسط دهه 90 میلادی از طرح چهار چشمی یا همان چراغ‌های جلوی معروف به اِلگانسی استفاده شد.

E کلاس

به سرعت E کلاس شامل انواع و اقسام مدل‌ها شد و مرسدس‌بنز کلاس E را در اشکال سدان، استیشن‌واگن، کوپه و کانورتیبل تولید کرد. مدل 2013 کلاس E تغییرات بزرگی در بخش ظاهری داشت و  بر اساس گزارش‌ها مرسدس‌بنز برای توسعه و دگرگونی چهرۀ کلاس E حدود 1 میلیارد دلار هزینه کرد.

 

SSK

مدلSSK  یا Super Sport Kurz، خودرویی با فاصلۀ محوری کوتاه بود. این خودروی کلاسیک برای مسابقه طراحی شد و در رقابت‌هایی نظیر 500 مایل آرژانتین و گرندپری ایرلند و گرندپری آرژانتین به پیروزی رسید. مدل SSK بین سال‌های 1928 تا 1932 ساخته شد و مرسدس ‌بنز مجموعاً تنها 40 دستگاه از آن تولید کرد.

SSK

فردیناند پورشه افسانه ‌ای طراح SSK بود و این خودرو محصول آخرین همکاری او در زمینۀ طراحی خودرو با شرکت مرسدس‌بنز است و پس از آن فردیناند پورشه شرکت خود را تأسیس کرد. حداکثر سرعت مدل SSK حدود 193 کیلومتر بر ساعت بود که این رقم در آن زمان شکست SSK را سخت می‌کرد.

 

پولمن 600

مرسدس ‌بنز پولمن 600 نه تنها نماد شأن و منزلت است؛ بلکه نشانی از شکوه و افتخار بوده و به خاطر بدنۀ کشیده خود به خودروی مورد علاقه افراد مشهور و حتی رهبران جهان تبدیل شد. شخصیت‌ های مشهوری مانند جان لنون یک پولمن 600 داشتند و حتی دیکتاتوری مانند صدام حسین بر آن سوار می ‌شد.

پولمن 600

پولمن 600 لیموزینی شش درب بوده و همین موضوع حس و حال افراد مشهور را به شما منتقل می ‌کند. البته نسخۀ استاندارد و چهار درب آن به شکل استاندارد دارای صندلی ‌های عقبی برای صحبت کردن به شکل رو در رو با افراد مختلف است.

 

SLS AMG

مرسدس SLS AMG به درب‌های گالوینگی و پیشرانۀ قدرتمند M156 V8 مجهز شده است. این خودرو در دو نسخۀ کوپه و رودستر قابل خرید بود.

SLS AMG

نباید نسبت به برخی از نسخه‌های ویژه SLS AMG مانند طرح ویژه و اختصاصی Blackbird برای نمایشگاه بین‌المللی استرالیا یا کانسپت آمبولانس SLS AMG به عنوان خودرویی برای شرایط اضطراری را از یاد بُرد و به نسخۀ45th Anniversary  با تزئین و ترکیب‌هایی فراوان از جنس فیبرکربن بی ‌توجهی کرد.

 

300 SL

اکنون باید نگاهی به مرسدس  300 SLگالوینگ بیاندازیم. این خودرو یکی از محصولات فراموش نشدنی مرسدس بوده و طراحی زیبا، درب ‌هایی خاص و حداکثر سرعتِ 262 کیلومتر بر ساعت، آن را به یکی از خودروهای ماندگار مرسدس تبدیل کرده است و در تاریخ شرکت مرسدس از300 SL  به عنوان بهترین خودروی قرن یاد می ‌شود.

300 SL

در زبان آلمانی SL مخفف Super Light است. مدل300 SL  در پیست هم به موفقیت رسید و در رقابت 24 ساعته لمان پیروز شد. نباید نسخۀ  300 SLSیا Super Light Special را از قلم انداخت؛ چون 235 اسب‌بخار قدرت دارد و برای مسابقه طراحی شده بود.

 

بنز پتنت موتورواگن

گاهی اوقات باید به جایی برگردیم که یک برند همه چیز را از آنجا شروع کرده است. در سال 1885 کارل بنز پتنت موتورواگن را ساخت و این وسیله اولین سه چرخۀ موتوردار با پیشرانۀ چهار زمانه و 0.75 اسب ‌بخار قدرت بود. داستان ساخت این خودرو بسیار مهم و قابل توجه است؛ چون این وسیله را باید اولین خودروی جهان دانست.

بنز پتنت موتورواگن

مشاهدۀ سیر تکامل خودروهای مرسدس ‌بنز بسیار عجیب و باورنکردنی است. آنها از یک سه چرخۀ موتوردار به لیموزینی شش درب و اختصاصی برای افراد مشهور و دیکتاتورها و اسیووی جی کلاس رسیده و در رشته‌ های مختلف مسابقات اتومبیلرانی پیروز شدند.

 

5 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟