تست درایو
بزرگ و کارآمد

ملاقات با پژو 5008

عکاس: سعید سعیدی
پنجشنبه - ۴ شهریور ۱۴۰۰
خواندن 6 دقیقه
پژو 5008

بی‌شک سال ۲۰۱۶ میلادی را می ‌توان نقطه عطفی برای پژو و شروع تغییرات اساسی برای این خودروساز دانست. در این سال، پژو پس از فیس لیفت موفق مدل ۲۰۰۸ (مدل های موجود در بازار ایران) و رونمایی از خودروی ۳۰۰۸ (نسل دوم)، به سراغ بزرگ‌ترین MPV خود یعنی ۵۰۰۸ رفته و فرمت آن را به کل تغییر داد. با رونمایی از نسل جدید پژو ۵۰۰۸ با مدل ۲۰۱۷، نه تنها دیگر شاهد آن ام پی ویِ عجیب الخلقه نسل قبل نبودیم، بلکه یک اسیووی فول سایز ۷ نفره و بسیار باوقار مهیای رقابت در بازار شده بود.

به گزارش خودرونویس، با کمک یکی از دوستان فرصتی دست داد تا در کشور سوئد چند ساعتی را با پژو ۵۰۰۸ مدل ۲۰۱۹ بگذرانیم که ماحصل این تست و بررسی را برای شما می ‌نویسیم.

 

طراحی ظاهری پژو 5008

پژو ۵۰۰۸ جدید در کنار تفاوت بسیار با نسل قبلی خود، با دیگر شاسی بلندهای ۷ نفره بازار نیز نسبتا متفاوت است. نمای جلو گربه سان گونه و انحصاری، همرنگ نبودن سقف با بدنه در برخی از مدل‌ها، کابین بسیار خاص و سایر المان‌های ظاهری باعث شده است تا نسبت به خودروهای هم‌ رده‌ ای چون اشکودا کودیاک و یا فولکس واگن تیگوآن آل اسپیس و… زیبا‌تر جلوه کند.

نمای عقب پژو 5008

در دماغه خودرو شاهد شباهت‌ های بسیاری با برادر کوچک‌ تر یعنی ۳۰۰۸ هستیم و کاملا امضای جدید پژو و حس نوستالژیک این برند یعنی شباهت محصولاتش با چهره گربه سانان برایمان تداعی می‌گردد اما از ستون A به بعد این خودرو کاملا مستقل است؛ در جایی که خط سقف ۳۰۰۸ به‌طور شیب‌داری به سمت بخش انتهایی خودرو حرکت می‌کند، سقف ۵۰۰۸ برای ایجاد فضای بیشتر به صورت کاملا صاف تا انتهای خودرو حرکت کرده و طرح باکسی شکلی را برای خودرو ایجاد کرده است که البته با توجه به سگمنت ۷ نفره و اصطلاحا تورینگ خودرو، حس خوشایندی را به بیننده القا می کند.

در نمای عقب نیز چراغ‌ های به هم پیوسته و طراحی بسیار زیبای جزئیات این بخش، تکمیل کننده طرح خودرو بوده و مطابق با دیگر اجزای بدنه، فرمی عضلانی و البته ساده و ماندگار را در نگاه بیننده، تداعی می کنند.

لازم به ذکر است که فیس لیفت جدید ۵۰۰۸ نیز حدود یک سالی است که عرضه می شود و تفاوت عمده آن مربوط به تغییر نمای جلو و اضافه شدن دی لایت های عمودی و نیز تغییر جلوپنجره خودرو است که بر جذابیت بصری خودرو افزوده است.

نمای جانبی پژو 5008

طراحی کابین پژو 5008

با ورود به کابین خودرو قطعا برایتان باورش سخت خواهد بود که در یک اسیووی فول سایز ۷ نفره پا گذاشته اید چراکه داشبورد خودرو بیشتر شبیه به خودروهای کانسپت آن هم از نوع یک سدان اسپرت و بسیار دلربا است!

در کابین نسل جدید ۵۰۰۸ علاوه بر زیبایی و منحصر به فرد بودن طراحی، شاهد بهبود کیفیت متریال به کار رفته نسبت به نسل قبلی نیز هستیم و دیگر از پلاستیک ‌های خشک نسل قبل خبری نیست. فرمان خودرو مثل اکثر طرح های این روزهای پژو کوچک و خوش‌دست بوده و در زیر کیلومتر شمار تمام دیجیتال مربوط به سیستم i-cockpit پژو قرار گرفته است و دسته دنده‌ی خلبانی نیز علاوه بر زیبایی، حس بسیار مثبتی را به راننده القا می کند.

کابین پژو 5008

در ردیف دوم شاهد پرده آفتاب گیر برای شیشه‌های جانبی هستیم که به صورت دستی باز و بسته می‌شوند و دو میز پیک نیک کوچک نیز در پشتی صندلی‌های جلو برای ردیف عقب تدارک دیده شده است. فضای پا و سر در هر دو ردیف جلو و عقب مطلوب بوده و جای شکایتی را باقی نمی گذارد.

به سراغ خصوصیت ویژه این خودرو یعنی صندلی‌های ردیف سوم می‌رویم.

دسترسی به صندلی ‌های ردیف سوم آسان‌ است زیرا صندلی‌های ردیف دوم به اندازه مطلوب و مناسبی به سمت جلو حرکت می‌ کنند. اگرچه دو صندلی انتهایی برای کودکان طراحی شده ‌اند اما بزرگ‌ سالان نیز می‌ توانند با حرکت صندلی‌ های ردیف دوم به جلو، روی آن‌ ها بنشینند. لازم به ذکر است که دو صندلی ردیف سوم را می ‌توان در زمان عدم استفاده به کف خودرو جمع کرد. همچنین این صندلی‌ها را می‌توان در صورت بلا استفاده بودن به طور کامل از کف خودرو درآورد و فضای بار را افزایش داد.

صندلی عقب پژو 5008

فضای بار این خودرو نیز در بین رقبا، قابل توجه و بسیار کاربردی است. حجم فضای بار در صورت خوابیده بودن ردیف سوم، عدد ۹۵۲ لیتر است که بسیار مطلوب بوده و جای هیچگونه انتقادی را باقی نمی‌گذارد.

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی پژو 5008

خودروی موجود در تست نمونه اکتیو بوده و علی رغم آنکه از تیپ‌ های نسبتا ابتدایی و پایه ۵۰۰۸ محسوب می‌گردد اما لیست آپشن‌های مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می ‌دهد.

از امکانات رفاهی و ایمنی شاخص در این خودرو می‌توان به شش عدد ایربگ، سیستم ترمز اضطراری، سامانه کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در بین خطوط، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، پدل‌های تعویض دنده پشت فرمان، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتومات دو منطقه‌ای، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سنسور نور و باران و… اشاره کرد.

کابین پژو 5008

تجربه رانندگی با پژو 5008

پشت فرمان خودرو قرار می‌گیریم و همزمان سه سرنشین دیگر اضافه شده و مقداری بار نیز درون صندوق قرار می‌دهیم. پیشرانه ۱۲۰۰ سی‌ سی خودرو را استارت زده و حرکت را آغاز می‌نماییم. خودرو به آرامی شروع به حرکت کرده و آنچنان که در تصورمان بود، کند احساس نمی‌شود. اتاق ۵۰۰۸ بسیار نرم و بی‌صدا بوده و داشبوردِ راننده محورِ خودرو باعث می‌شود تا راننده تماما متمرکز و مسلط بر راندنِ خودرو و مسیر پیشِ رو باشد.

شتاب گیری ثانویه قابل قبول است و فعلا پیشرانه ۱.۲ لیتری توانسته تا از پس چهار سرنشین بزرگسال و مقداری بار برآید اما اینکه اگر ۷ سرنشین بزرگسال به همراه یکی دو چمدان بار در خودرو قرار گیرد و سیستم تهویه نیز روشن باشد و باز هم ۵۰۰۸ با این پیشرانه بسیار کم حجمش بتواند از پس آنان برآید، جای بحث دارد!

در ۵۰۰۸ خبری از سیستم چهار چرخ محرک نیست و به‌جای آن می ‌توانید تا به صورت سفارشی از سیستمی موسوم به گریپ کنترل در شاسی بلندهای شرکت پژو بهره‌مند شوید؛ سیستم Grip Control دارای یک سیستم هوشمند کنترل کشش است که در هر نوع آب و هوایی عملکرد متناسب را انجام داده و کشش خودرو را در سطوح مختلف مدیریت می‌کند. این سیستم کنترل پایداری به نحوی عمل می‌کند تا دو چرخ جلو عملکرد خوبی در جاده‌های مذکور داشته باشند و عملکردهای این سیستم در پنج مورد (جاده های معمولی، جاده‌های برفی، جاده های گِلی و چمن های مرطوب، مسیرهای رملی و شن و ماسه ای و در آخر حالت خاموش بودن گریپ کنترل) قابل انتخاب است.

در حین رانندگی با خروج از شهر به مناطق جاده ای می‌رسیم. سیستم تعلیق خودرو که در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل است، خوب عمل می‌کند. هندلینگ خودرو در پیچ‌های جاده خوب است اما عادت کردن به فرمان بسیار کوچک آن موردی زمان‌بر است و مادامی که با آن خو نگرفته باشید، حس مبهمی را به شما القا می‌کند. گیربکس هشت سرعته و پیشرانه نیز گرچه بسیار باهم خوب و دقیق هماهنگ شده‌اند اما احساس به پیشرانه‌ای پر توان‌تر و حجیم‌ تر متناسب با سگمنت خودرو به وضوح حس می‌شود.

پیشرانه پژو 5008

لازم به ذکر است که ۵۰۰۸ علاوه بر پیشرانه مذکور از انواع ۱.۶ لیتری بنزینی توربو و ۲ لیتری و ۱.۵ لیتری توربودیزل نیز سود می‌برد که به مراتب از نمونه ۱.۲ لیتری، پرتوان‌تر و متناسب تر هستند.

قیمت و شرایط پرداخت خودروهای پژو به خصوص در تیپ های پایه (پردخت ۲۰ درصد از قیمت خودرو به صورت نقدی و مابقی در صورتی که خریدار اثبات نماید مشکل مالی و قضایی ندارد، به صورت اقساط ماهیانه) کاملا معقول و منطقی به حساب می‌آیند و ارزش مبلغ پرداختی در مقابل رقبا را دارند.

از رقبای پژو ۵۰۰۸ در بازار جهانی می‌توان به ولوو  XC90، اشکودا کودیاک، سئات تاراکو، فولکس واگن تیگوآن آل‌ اسپیس، نیسان ایکس تریل، هیوندای سانتافه و… اشاره کرد.

 

سخن پایانی

پژو در سال‌ های اخیر بسیار خوب و موفق ظاهر شده و نشان داده محصولات جدیدش چه از نظر طراحی و چه از نظر تکنولوژی و امکانات، کاملا توانایی رقابت با رقبای مطرح را داشته و حتی بعضا زنگ خطری جدی را برای برخی از رقبا به صدا درآورده است.

پژو ۵۰۰۸ نسل جدید خودرویی با طراحی خاص و متناسب برای خانواده های پرجمعیت از قشر متوسط است که در کنار مالیات کم، مصرف سوخت اقتصادی و هزینه های نگهداری نسبتا پایین، سطح رفاه و آرامش و پرستیژ مناسبی را برای مالک به ارمغان می ‌آورد.

5 از 7 رای

دیدگاه شما چیست؟