به گزارش خودرونویس، با در نطر گرفتن شرایط بالا و اختلاف حدودا 100 میلیون تومانی این دو گزینه بر آن شدیم تا مقایسه ای را میان این دو خودرو ترتیب دهیم و ببینیم آیا هیوندای i20 کارکرده ارزش بیشتری دارد یا پژوی صفر کیلومتر.

ظاهر ماشین هیوندای i20 و پژو 207 سقف شیشه ای

ابتدا کار را با i20 شروع میکنیم. کرمان موتور یکی از خودروسازان خصوصی بود که به دلیل ارتباط خوبی که با هیوندای داشت، بلافاصله پس از توافق برجام، اقدام به مونتاژ نسل جدید i20 و i10 کرد. نسل دوم هیوندای i20 که در سال ۲۰۱۵ به بازار جهانی معرفی شد، در کنار رعایت اصول محصولات اقتصادی و هاچبک های میان رده، طراحی نسبتا جذابی دارد و همین امر سبب شد تا در ایران نیز در زمان تولید و عرضه به محبوبیت بالای دست یابد. در نمای جلوی این خودرو چراغ های اصلی، با طرح موسوم به عقابی، از اصلی ترین المان‌ها به شمار می روند. ادغام جلوپنجره با سپر حجیم در این خودرو نیز از دیگر نکات جالب توجه است. متأسفانه در نمونه های مونتاژی شاهد حذف آپشن های زیادی از i20 هستیم. به عنوان مثال دی‌لایت‌ها از قسمت زیرین چراغ های اصلی حذف شده و به پایین سپر در بخش مه‌شکن ها انتقال پیدا کرده است ان هم با نور زرد و قدیمی!

مقایسه پژو 207 اتوماتیک با هیوندای i20

در نمای جلوی 207 همان چهره نسبتا خشمگین اما سالخورده را شاهد هستیم که از امضای دو نسل قبل کمپانی پژو بهره می‌گیرد با این تفاوت که ایران خودرو برای باقی نگه‌ داشتن پژو 207 در میدان رقابت با محصولات جدیدتر و همچنین پاس کردن استاندارد‌های جدید، دی لایت های نواری را که در دل چراغ‌های جلو به شکلی به واقع زیبا جانمایی شده‌اند، به این خودرو افزوده است.

در نمای جانبی طول بیشتر خودرو و طراحی به روزتر به همراه استفاده از خطوط تند و تیز در i20 نسبت به 207 به وضوح به چشم می‌آید؛ ضمن اینکه رینگ ‌های بزرگ ‌تر i20 و همچنین نحوه‌ اتصال شیشه ‌های جانبی به شیشه عقب در این خودرو و ترکیب آن با سقف که درست مانند کلاه لبه داری است که برعکس به سر گذاشته شده باشد، به شدت از 207 جذاب‌ تر بوده و جای هیچگونه حرفی را برای حریف باقی نمی‌گذارد. در نمای جانبی 207 نیاز به یک سری از تحولات مانند تغییر شکل دستگیره‌ درها و حذف زه ضربه گیر از روی آنها و همچنین طراحی رینگ‌های جدید و حتی دو رنگ، کاملا احساس می شود.

نمای عقب i20 یکی از جنجالی ترین قسمت ها است؛ به عقیده بسیاری، به طور کل بخش انتهایی خودرو و به خصوص چراغ های عقب، نمونه ای کوچک شده از هیوندای توسان است و با ابعاد این هاچبک شهری هماهنگی لازم را ندارد. سایر بخش ها در این قسمت ساده به نظر می رسند و به دور از هرگونه شلوغی طراحی شده اند. قسمت پلاستیکی مشکی رنگی که در پایین سپر تعبیه شده، مانند دیفیوزری کوچک است که ظاهری اسپرت به  i20 بخشیده.

در خصوص 207 هم باید گفت همچنان همان ترکیب هماهنگ و البته بازهم سالخورده را شاهد هستیم؛ چراغ های عقب و گرافیک داخلی آن ها بی تردید جلب توجه کننده ترین نکته در این نما هستند و زیبایی خاصی دارند.

در انتها و پیش از ورود به فصای داخلی دو خودرو باید بیان کرد که اگرچه در هیوندای طراحی به مراتب به روزتری را شاهد هستیم اما پژو 207i نیز همچنان زیبایی های خاص خود را دارد؛ در خصوص این خودرو به نظر وقت آن رسیده است که ابی های جاده مخصوص فارغ از دو رنگ کردن بدنه! دستی بر سر و روی طاهری این پزوی ایرانیزه کشیده و سعی نمایند طرح کلی آن را به محصولات روز پژو نزدیک تر کنند.

 

داخل هیوندای i20 و پژو 207 سقف شیشه ای (پانوراما)

هیوندای i20 در این بخش هم شرایط مطلوب تری را نسبت به حریف دارد و با طرحی ساده و شیک و در عین حال شبیه به سایر محصولات هیوندای، موفق ظاهر شده است. البته شکل و شمایل آمپرها واقعا قدیمی و از مد افتاده به نطر می رسند.

جنس متریال بکار رفته هم برای یک هاچبک اقتصادی (البته منظورمان از واژه اقتصادی در شرایط کنونی بازار ایران نیست!) قابل قبول است. کیفیت مونتاژ و ارگونومی داشبورد هم مناسب می‌باشد. خوشبختانه “کرمان موتور” نمونه دو رنگ داشبورد را ارائه نموده که همین نکته ساده تاثیر زیادی در زیبایی و پویایی فضای کابین داشته است. از نکات مورد توجه در خصوص این خودرو نسبت به پژو 207، فضای بیشتر سرنشینان در قسمت عقب است.

کابین هیوندای i20

به سراغ 207می‌رویم. غربیلک فرمان این خودرو با کلید‌های کنترلی و کروز کنترل، طرحی برگرفته از طرح‌ های شرکت هیوندای را در ذهن تداعی می کند. البته باید اذعان داشت که این غربیلک در زمینه‌ی کیفیت بیشتر به خودروهای چینی بازار شباهت دارد تا محصولات کره‌ای. دومین چیزی که در کابین پژو 207 توجه شما را به خود جلب خواهد کرد مانیتور لمسی است که در بالاترین بخش داشبورد نصب شده و دارای کیفیت تصویر و تاچ مناسبی است. در کل می‌توان طراحی داشبورد 207 را در بین محصولات تولید داخل  زیبا، نسبتا به روز، جوان‌ پسند و با ارگونومی مناسب توصیف کرد. اما همان‌طور که حتما مطلع هستید روی صندلی‌های ردیف دوم خانواده 206، به لحاظ فضای پا اصلا نباید حساب باز کرد و تنها در صورتی که یک جوان، یک زن و شوهر و یا یک خانواده با فرزندی خردسال هستید، این خودرو می‌تواند برای شما مناسب و کاربردی باشد.

کابین پژو 207 اتوماتیک

در زمینه امکانات ایمنی و آپشن هر دو رقیب با دارابودن مواردی همچون دو عدد ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل، مانیتور، سیستم رهیاب، دوربین و سنسور عقب، تهویه مطبوع اتومات و… در سطح مشابهی قرار دارند اما تفاوت عمده آنها مربوط به وجود سیستم کنترل پایداری و کنترل ایستایی برای i20 و در مقابل کروز کنترل برای پژو 207 است که قطعا وجود سیستم کنترل پایداری نسبت به کروز کنترل، از ارجحیت و درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

به عنوان آخرین نکته نیز باید بیان کرد که فضای بار i20 حدود ۵۵ لیتر از 207 بزرگتر است.

مقایسه کیفیت سواری هیوندای i20 و پژو 207 اتوماتیک

پشت فرمان هیوندای i20 مونتاژی، میدان دید خوب و تسلط کافی نسبت به محیط اطراف خودرو از همان ابتدا مشهود است. همچنین طراحی صندلی ها به گونه ای است که می‌توان گفت به نسبت راحت بوده و بدن را به خوبی در بر می گیرند. با سوییچ خودرو را استارت می‌زنیم زیرا در مدل‌های سال ۹۶ خبری از سیستم کی‌لس و استارتر نیست.

خودرو به نرمی شروع به حرکت می‌کند و سر و صدای موتور نیز به درون کابین نمی‌آید. در شتاب گیری اولیه اگرچه تاخیر و تقه در تعویض‌ها وجود ندارد (موتور و گیربکس به خوبی کوپل شده‌اند) اما اصلا تند و تیز نیست. فرمان، دقت کافی را دارد و ترمزهای چهار چرخ دیسکی نیز واکنش‌های مناسبی به دستور راننده نشان می‌دهند و همچنین وجود سیستم کنترل پایداری نیز از دیگر نکات مورد توجه و دلگرم کننده در حین راندن این هاچبک اقتصادی می‌باشد. سیستم تهویه مطبوع اتومات نیز عملکرد مطلوبی دارد اما صدای آن در دورهای بالا کمی زیاد است.

به سراغ 207 می‌آییم. کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل یکبار تجربه راندن پژو 206 و مشتقات آن را نداشته باشد. موتور به نرمی استارت خورده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتومات به چرخ های جلو منتقل می شود. سواری پژو 207در مقایسه با رقبایی چون رنو ساندرو و i20 خشک تر است اما در عوض هندلینگ خوبی داشته و لذت رانندگی بیشتری را ارائه می دهد. ترمز ها نیز در هر چهار چرخ دیسکی هستند و توقف ایمن و مطمئنی را به کمک سامانه های ABS، EBD و EBA فراهم می کنند.

صندلی عقب هیوندای i20

نکته جالب توجه در خصوص 207 نسبت به i20 شتاب گیری اولیه آن است که تا حدودی نسبت به رقیب بهتر است و این دلیلی ندارد جز حجم و قدرت بالاتر پیشرانه.

به عنوان نکته آخر باید بیان کرد صدای سیستم تهویه در دورهای بالا در خودروی 207i سرسام آور بوده و درست مانند اوج گرفتن یک هواپیمای مسافربری از روی باند است.

سخن پایانی

با توجه به قیمت حدودا ۵۵۰ میلیونی پژو 207i اتوماتیک پانوراما صفر کیلومتر و همچنین شروع قیمت ۶۵۰ میلیونی هیوندای i20 مدل ۹۶ باید گفت که اگر طراحی به روزتر، کیفیت بالاتر قطعات، برند خوشنام تر و سواری نرم تر برایتان فاکتورهای مهمی محسوب می‌شوند، i20 ارزش اضافه پرداختی حدودا ۱۰۰ میلیونی را نسبت به 207i اتوماتیک دارد اما در نطر داشته باشید که این خودرو کارکرد نسبتا بالایی خواهد داشت؛ در مقابل اگر به صفرکیلومتر بودن خودرو اهمیت می‌دهید و به رانندگی اسپرت تر، شتاب گیری بهتر و همچنین فروانی قطعات و خدمات پس از فروش گسترده تر می‌اندیشید، 207 اتومات انتخاب منطقی تری برایتان خواهد بود.

4.4 از 7 رای