اخبار خودرو جهان
احساس فرانسوی یا منطق آلمانی؟

مقایسه نسل جدید پژو ۳۰۸ با فولکس واگن گلف

دوشنبه - ۱۲ مهر ۱۴۰۰
خواندن 7 دقیقه
مقایسه نسل جدید پژو ۳۰۸ با فولکس واگن گلف

چند وقت پیش پژو بالاخره پس از هشت سال، از نسل سوم و جدید هاچبک بزرگ خود یعنی ۳۰۸ پرده برداشت تا بازهم نشان دهد پای در مسیر جبران سال‌های تاریک گذشته نهاده و قصد دارد تا با تمام قوا به میدان رقابت بازگردد. نسل جدید ۳۰۸ هم مانند دو نسل قبلی بی شک حریفی قدرت مند تر از فولکس گلف ژرمنی را پیش روی خود نمی‌بیند؛ به همین خاطر بر آن شدیم تا به شرح تقابل این دو حریف تازه نفس برای شما عزیزان بپردازیم.

طراحی ظاهری

به گزارش خودرونویس، در همین ابتدا باید بیان کنیم که پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲، نخستین خودرویی است که از لوگوی جدید پژو که اخیرا رونمایی شد، برای آن استفاده شده است.

در نسل جدید ۳۰۸، در تک تک اجزای بدنه امضای این روزهای شرکت پژو مشخص است اما باید اذعان داشت این سبک طراحی در پژو  ۳۰۸ جدید به اوج پختگی و بلوغ خود رسیده و کاملا تهاجمی و هیجان انگیز جلوه می‌کند. در نمای جلو دی‌لایت‌‌ های این خودرو که مانند دندان‌های نیش یک شیرِ نر هستند به همراه ورودی‌های هوا در دو طرف سپر و نیز جلوپنجره‌ای با ظریف کاری های بسیار زیبا، خودنمایی می‌کنند و ۳۰۸ در این نما حالتی کاملا اسپرت و خشمگین را به بیننده القا می‌نماید.

مقایسه نسل جدید پژو ۳۰۸ با فولکس واگن گلف

در نقطه مقابل اما فولکس واگن گلف مانند اکثر خودرو های این شرکت آلمانی، بسیار متین و موقر بوده و کاملا ساده و به دور از هرگونه هیجان خاص و یا اغراقی طراحی شده است و در این بین شاید تنها بخشی که تا حدی جلب توجه می‌کند چراغ‌ های جلوی این خودرو با شکل و شمایل خاص و صد البته زیبایشان باشند.

در نمای کناری، پژو ۳۰۸ جدید هرچند در برخی از اجزا مانند پنجره‌های جانبی شباهت زیادی با نسل قبل دارد اما به این علت که ارتفاع خودرو در نسل جدید کاهش داشته است، جذاب تر و گیرا تر از قبل جلوه می‌کند و رینگ‌ ها و آینه‌ های کربنی نیز بر ایجاد احساس اسپرت بودن خودرو، افزوده‌اند. گلف هم در این نما اگرچه ارتفاع بیشتری داشته و در کل فرم خودرو نسبت به ۳۰۸ اتو کشیده شده تر و مرتب تر است اما جذاب جلوه می‌کند و قطعا رینگ‌های خاص این خودرو در این جذابیت نقش مهمی ایفا می‌نمایند؛ ضمن اینکه حس نوستالژیک بسیار جالب توجهی در نمای کناری گلف به خصوص نیمه‌ی انتهایی آن به چشم می‌آید که سریعا بیننده را به یاد نسل‌های قبل می‌اندازد.

مقایسه نسل جدید پژو ۳۰۸ با فولکس واگن گلف

در نهایت وقتی به‌ نمای عقب هر دو خودرو می‌ رسیم بازهم فرم اسپرت و تهاجمی ۳۰۸ به همراه طراحی کوپه گونه درب صندوق بار و شیشه عقب و چراغ‌های به هم پیوسته مشکی رنگ، نسبت به گلف کاملا جلب توجه می‌کند. لازم به ذکر است که این فرم طراحی ۳۰۸ و کاهش ارتفاع آن سبب شده است تا ضریب درگ خودرو به ۰/۲۸ برسد و با خودرویی آیرودینامیک‌تر نسبت به گذشته روبرو باشیم.

 

طراحی داخلی

به گفته طراحان شرکت پژو، این کمپانی برای فضای داخلی نسل جدید ۳۰۸، از سبک جدید طراحی داخلی موسوم به طراحی آوانگارد استفاده کرده است که ترکیب زیبایی و سادگی را در کنار هم ارائه می‌دهد. بازهم مانند طراحی بدنه، طراحی داشبورد i_cockpit نیز به اوج بلوغ و زیبایی خود رسیده است. لوگوی جدید پژو در مرکز غربیلک فرمان خودنمایی می‌کند و کمی بالاتر شاهد صفحه آمپر تمام دیجیتال این خودرو هستیم. مانتیور واید خودرو به همراه پنلِ کنترلی لمسی در زیر آن که دسترسی به بخش‌های پرکاربرد سیستم مدیا را به آسانی میسر می‌کند، در مرکز داشبورد قرار گرفته اند. در میانه دو صندلی دیگر خبری از اهرم تعویض دنده خلبانی پژو نیست و بجای آن برای هرچه مدرن تر جلوه دادن داخل خودرو از کلیدهای کنترل وضعیت گیربکس و حالات رانندگی استفاده شده است.

کابین پژو 308

سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم پایش نقاط کور دوربُرد،هشدار عبور و مرور عقب، دوربین دید عقب ۱۸۰ درجه با نازل تمیزکننده، سیستم دید اطراف ۳۶۰ درجه، سیستم تماس اضطراری، کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت دوباره، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، سیستم تغییر خط نیمه‌خودکار، پد شارژر بی‌سیم تلفن همراه، نورپردازی داخلی، سیستم صوتی Focal با ده عدد بلندگو، صندلی‌های برقی و… از جمله امکانات ۳۰۸ جدید هستند. همچنین لازم به ذکر است که این خودرو به قابلیت پاک‌ سازی هوای کابین نیز مجهز است که میزان ذرات آلاینده موجود در فضای داخلی خودرو را سنجیده و در صورت لزوم، نسبت به پاک‌ سازی آن‌ها اقدام می‌کند.

طراحی داشبورد گلف هم مانند ظاهر آن، ساده و منظم بوده و در عین حال مدرن است. متریال داخل کابین تقریبا در همه قسمت‌ها مرغوب و مناسب است و تنها می‌توان از پلاستیک پیانوبِلَک بکار رفته در اطراف مانیتور خودرو و پشت آمپرها اندکی احساس نارضایتی داشت.

کابین فولکس واگن گلف

زیر صفحه‌نمایش اصلی هم پنل لمسی قرار گرفته‌ است که دمای کابین و صدای سیستم صوتی را از طریق این پنل می‌توان کنترل نمود. این پنل عملکرد خوبی دارد اما دقیقاً جایی قرار گرفته‌ است که شما دست خود را برای کار با صفحه‌ نمایش قرار می‌دهید و برخلاف پژو نسبت به مانیتور زاویه ای تقریبا عمودی دارد؛ فلذا زمانی که بخواهید صفحه نمایش مرکزی را تاچ کنید، شاید ناخواسته دمای کابین را افزایش دهید!

از امکانات استاندارد و سفارشی گلف نیز می‌ توان به مواردی همچون دستیار رانندگی در اتوبان، ورود و استارت بدون کلید، صفحه آمپر دیجیتالی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم حفظ حرکت در میان خطوط، سیستم تشخیص عابر پیاده، نورپردازی بیرونی مثل انداختن لوگوی نوری فولکس‌واگن روی زمین، رابط شارژ گوشی هوشمند، نورپردازی داخلی، سیستم کمکی پارک و… اشاره نمود.

در رابطه با فضای پا و سر نیز باید گفت که پژو به علت فاصله محوری بیشتر فضای پای بیشتری نیز خصوصا در ردیف عقب برای سرنشینان دارد اما به علت ارتفاع بیشتر گلف، فضای سر سرنشینان در این خودرو کمی بهتر است.

 

مشخصات فنی

پژو ۳۰۸ جدید از طیف پیشرانه‌های متنوعی بهره می‌گیرد که تمام این گزینه‌های بنزینی،دیزلی و هیبریدی، قدرتی در محدوده ۱۱۰ تا ۲۲۵ اسب بخار را تولید می‌کنند. نمونه انتخاب شده برای این تست، قوی ترین گونه ۳۰۸ یعنی نمونه هیبریدی آن می‌باشد. این نسخه‌ی پلاگین‌ هیبریدی بالا رده که نامش Hybrid 225 e-EAT8 است، از یک موتور الکتریکی ۸۱ کیلوواتی در کنار پیشرانه‌ی بنزینی ۱۸۰ اسب بخاری استفاده می‌نماید و می‌تواند تا ۵۸ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. وظیفه انتقال قدرت در این مدل نیز برعهده یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک می‌باشد که در تست رانندگی با آن مشخص شد به خوبی با پیشرانه خودرو هماهنگ بوده و عملکرد بی‌نظیری را از خود نشان می‌دهد. هندلینگ ۳۰۸ جدید مانند تمام پژوهای دیگر بسیار خوب و دلچسب بوده و حس اطمینان بسیار بالایی را در پیچ های تند به راننده منتقل می‌کند.

مقایسه نسل جدید پژو ۳۰۸ با فولکس واگن گلف

اما گلف در زمینه تنوع پیشرانه و قوای فنی بسیار دست و دلبازتر از پژو عمل کرده و انواع پیشرانه‌های این خودرو طیف ۱۱۰ تا ۳۲۰ اسب بخاری را شامل می‌گردد.

نمونه انتخاب شده برای این تست برای شباهت با پژو، یک نمونه هیبریدی با حداکثر قدرت ۲۰۴ اسب بخار به همراه جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه می‌باشد که در زمینه قدرت تولیدی و همچنین عملکرد جعبه‌دنده ۶ سرعته، در پس پژو قرار می‌گیرد. هندلینگ و پایداری گلف نیز مانند پژو بسیار خوب است و شتاب خوبی را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. ضمن اینکه سیستم تعلیق آن نیز قدری نرم تر از پژو به نظر می ‌رسد.

 

نتیجه نهایی

پژو ۳۰۸ جدید را باید خودروی بسیار زیبایی دانست که قصد دارد عرصه را بر تمامی رقبا از جمله فولکس واگن گلف، مزدا ۳ جدید، سئات لئون و… تنگ نماید و باید اذعان داشت که با توجه به سبک طراحی خاص و جسورانه و همچنین مشخصات فنی قابل قبول، توان در افتادن با تمام رقبایش را دارد.

اما از طرفی فولکس گلف نیز با کسب عنوان پرفروش ترین خودروی سال ۲۰۲۰ اروپا، حریفی قدر و به شدت قابل احترام است که هواداران خاص و پروپاقرص خود را دارد.

پژو ۳۰۸ موجود در تست، برچسب قیمتی در حدود ۴۳ هزار یورو را نشان می‌دهد  و برچسب قیمتی گلف نیز رقم ۴۲ هزار یورویی را نشان می‌دهد که به نظر می‌ رسد با توجه به قدرت و زیبایی بیشتر پژو ۳۰۸ و اختلاف قیمت حدودا هزار یورویی آن، باید برنده این رقابت را با اختلاف اندک، نسل جدید ۳۰۸ اعلام کرد. البته ناگفته نماند که گلف در نمونه هایی که از پیشرانه های قدرتمند تر بهره می‌ گیرند، تقریبا جای نفس کشیدن برای هیچ حریفی باقی نمی‌ گذارد.

5 از 5 رای

دیدگاه شما چیست؟

سایر دیدگاه ها

  • رضا | 23 آبان 1400 - 5:08 ب.ظ

    پژو 308