خودرو های پاک
کاهش نویز، بهبود مصرف انرژی و بهبود هندلینگ

مقایسه عملکرد تایرهای ویژه خودروهای الکتریکی و درونسوز

یکشنبه - ۲۵ دی ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
مقایسه عملکرد تایرهای ویژه خودروهای الکتریکی و درونسوز

چه خوشتان بیاید که چه نه، باید بدانید که خودروهای سبز و پاک به خصوص الکتریکیها در حال تسخیر بازار خودروی جهان هستند و محبوبیت آنها در میان مشتریان روز به روز در حال افزایش است. این موضوع با نگاه به آمار فروش خودروهای الکتریکی به خوبی مشخص است. در کنار افزایش رشد محبوبیت خودروهای الکتریکی، باید محصولاتی هم تولید شود که در زنجیره تامین این قطعات خودروهای الکتریکی وارد شوند و برخی ویژه این خودروها هستند. به عبارت دیگر برخی از قطعات مانند لاستیک میان خودروهای درونسوز و الکتریکی متفاوت بوده و نیاز به زنجیره تامین جداگانه است.

به گزارش خودرونویس، ولی تفاوت لاستیک استفاده شده در خودروهای الکتریکی با لاستیک های نصب شده روی خودروهای بنزینی و دیزلی چیست؟ در حالی که تا به امروز مقاله های زیادی در این خصوص و بیان تفاوت ها نوشته شده، یک یوتوبر به بررسی تایرهای مختلف و تست آنها در دنیای واقعی روی خودروهای الکتریکی پرداخته و مزایا و معایب هر یک را بررسی کرده است.

 

تفاوت در عملکرد تایرهای الکتریکی با درونسوز

در ابتدا باید ذکر کنیم که این یوتوبر به عنوان بستر مورد بررسی، اسیووی الکتریکی آئودی ای-ترون را برای بررسی تایرهای مختلف انتخاب کرد. آئودی ای-ترون به رینگ های آلیاژی 22 اینچی مجهز است. برای خودرویی با چنین رینگ بزرگی دو ست لاستیک مختلف هانکوم ونتوس S1 Evo3 وجود دارد که یکی برای خودروهای غیر الکتریکی بوده و یک نسخه صرفا برای خودروهای الکتریکی توسعه داده شده است.

آئودی ای-ترون 2020

این یوتیوبر اظهار کرده که در تست های انجام شده آئودی ای-ترون مجهز به تایرهای تولید شده ویژه خودروهای الکتریکی هندلینگ بسیار بالاتری نسبت به زمانی داشت که به تایرهایی معمولی و برای خودروهای درونسوز مجهز شده بود. پاسخ خودرو بهتر شده بود و عملکرد خودرو خطی تر و قابل پیشبینی تر شده بود.(دلیل اصلی این موضوع گشتاور آنی خودروهای الکتریکی بوده که به صورت لحظه ای به چرخ ها منتقل می شود). با وجود تفاوت وزن میان لاستیک ویژه خودروهای الکتریکی و نسخه عادی، ترکشن و کشش آئودی ای-ترون تفاوت چندانی با این دو لاستیک نداشت؛ ولی بسته لاستیک انتخابی، ترمزگیری با این خودروی الکتریکی تفاوت داشت. در صورت نصب تایر ویژه خودروهای الکتریکی، آئودی ای-ترون هشت درصد عملکرد بهتری در هنگام ترمزگیزی نسبت به حالتی که به تایر معمولی مجهز شده، دارد.

نمای عقب آئودی ای-ترون 2020

در خصوص راحتی هر دو تایر ویژه خودروهای الکتریکی و درونسوز، یک سطح راحتی در سواری را ارائه می دهند و این موضوع در هنگام مواجه شدن با ناهمواری ها و دست اندازها در جاده با آئودی ای-ترون کاملا بررسی شد. ولی عملکرد این دو لاستیک برای دفع سر و صدای ناشی از حرکت روی جاده بسیار متفاوت بود. به این دلیل که تایرهای تولید شده ویژه خودروهای الکتریکی دارای فوم متفاوت و الگو آجی متفاوت از تایرهای درونسوز بوده که همین امر موجب شده نویز ناشی از حرکت تایر روی سطح آسفالت به مراتب کمتر شود و نتیجه آن کابینی آرامتر و بی صداتر است.

آئودی ای-ترون 2020

مهمترین نکته در خصوص استفاده از تایرهای ویژه خودروهای الکتریکی، بهبود مسافت قابل پیمایش با توجه به میزان شارژ باتری و همچنین بهبود مصرف انرژیست. همانطور که انتظار می رفت استفاده از تایرهای مخصوص خودروهای الکتریکی مسافت قابل پیمایش با میزان شارژ مشخص را افزایش می دهند. در تست های صورت گرفته روی آئودی ای-ترون مشخص شد که استفاده از تایر ویژه خودروهای الکتریکی تا 9 درصد موجب بهبود مصرف انرژی و افزایش مسافت قابل پیمایش می شود که در این خودرو جیزی در حدود 47 کیلومتر مسافت بود.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟