معاینه فنی برتر چیست؟

پنجشنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۹
خواندن 3 دقیقه
معاینه فنی خودرو

به عقیده خیلی از کارشناس ها فرقی بین معاینه فنی برتر و عادی وجود ندارد، با توجه به شدت آلودگی هوای تهران، تمام خودروهایی که از مراکز معاینه فنی تهران، برگه معاینه فنی خود را دریافت می کنند، معاینه فنی برتر می گیرند.

به گزارش خودرونویس، در معاینه فنی برتر تست های آلایندگی هوا سختگیرانه تر است. بنابراین تفاوت اصلی معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی تنها در نوع تست آلایندگی است.

تست آلایندگی معاینه فنی برتر به صورت سخت گیرانه تر، در دو دور آرام و 2500 انجام می شود. در معاینه فنی برتر، علاوه بر کارکرد درجا، تولید آلایندگی خودرو ها در دور موتور بالا نیز سنجیده می شود. این معاینه فنی برای کنترل آلایندگی خودرو کارایی بیشتری دارد، زیرا در بسیاری از مواقع آلایندگی در حالی اتفاق می افتد که خودرو ها در دور موتور بالا کار می کنند.

برخی عقیده دارند معاینه فنی برتر یک اصطلاح غلطی است که در کشور رواج پیدا کرده، در این خصوص مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور گفت: ما یک حدود مجاز سطح آلایندگی داریم و سازمان حفاظت از محیط ‌زیست این حدود مجاز جدید را ابلاغ کرد تا اجرایی شود و تهران توانست سریعاً دستگاه‌های موردنیاز را خریداری کند و این حدود مجاز را اجرایی کند که اسم آن را گذاشته‌اند معاینه فنی برتر.

در حال حاضر تمامی مراکز معاینه فنی کشور این آمادگی را دارند که حدود مجاز جدید را اجرایی کنند و چیزی به عنوان معاینه فنی برتر وجود ندارد وتمامی مراکز معاینه فنی برای اجرای حدود مجاز جدید ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه کردند تا خود را به روز کنند، در گذشته این هزینه را تهران زودتر انجام داده بود.

لازم به ذکر است که برای تشویق و ترغیب مردم هر خودرویی که معاینه فنی برتر داشته باشد تخفیف ۲۰ درصدی در زمینه دریافت طرح ترافیک برای آن لحاظ می‌شود.

هزینه معاینه فنی برتر

هزینه دریافت معاینه فنی برتر با معاینه فنی عادی در سطح شهر تهران یکسان است و شهروندان تهرانی می‌توانند با پرداخت مبلغ ۲۲ هزار تومان همانند معاینه فنی عادی، معاینه فنی برتر اخذ کنند.

دریافت معاینه فنی برتر اجباری نیست

با وجود اینکه شهر تهران در زمینه صدور معاینه فنی برتر، پیش‌قدم شده است تا استاندارد بالاتری برای کنترل آلایندگی خودرو‌ها اجرایی شود، اما دریافت معاینه فنی برتر برای شهروندان تهرانی هنوز اجباری نیست.

دریافت معاینه فنی برتر در حال حاضر به صورت یک متغیر تشویقی در طرح ترافیک جدید دیده شده است و طبیعتا برخورداری از این امتیاز ربطی به عمر خودرو ندارد، یعنی حتی اگر خودرویی دارای عمر زیر ۴ سال باشد باید معاینه فنی برتر را دریافت کند تا بتواند از تخفیف ۲۰ درصدی بهره‌مند شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟