اخبار خودرو ایران
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی:

مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان هر روز بیشتر می‌شود

سه شنبه - ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
سیامک مقتدری

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت: بحث مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به یک بیماری مزمن تبدیل شده است و موضع این مطالبات مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه سال هاست که این با این قضیه هر دو طرف مواجه اند

به گزارش خودرونویس، سیامک مقتدری افزود : در فاصله سال های 97 و 98 تولید خودرو پایین بود و مطالبات قطعه سازان نیز به مراتب پایین تر بود اما در حال حاضر روند تولید خودرو افزایش پیدا کرده است و مطالبات قطعه سازان متورم و بیشتر شده است.

وی گفت: راه حل اساسی مشکلات صنعت و بازار خودرو تعدیل و واقعی شدن قیمت خودرو و حذف قیمت گذاری دستوری است مسائل بانکی و گمرکی دغدغه‌ هر روزه قطعه سازان است و این مشکلات قدیمی همچنان پابرجاست.

این فعال حوزه قطعه سازی ضمن استقبال از بازگشت خودروسازان خارجی به ایران گفت: نمی توان این امر را کتمان کرد که ورود خودروسازان خارجی باعث ارتقای دانش فنی می شود ارتباط ما با کشورهای پیشرفته در حوزه قطعه‌سازی و خودروسازی قطع است، در حالی که این ارتباطات عامل اصلی ارتقاء تکنولوژی، کیفیت، بهره وری و سیستم های مدیریتی است که ما از آنها محروم هستیم.

وی ادامه داد : در برهه ای از زمان نه تنها سرمایه گذاران اروپایی بلکه چینی‌ها نیز نتوانستند یا نخواستند در برابر تحریم‌های آمریکا دوام بیاورند و از ایران رفتند.

وی افزود : می توان اشتباهات گذشت را تکرار نکرد و این بار برای این که شرکت های خارجی به راحتی از کشور خارج نشوند سیاست هایی از قبیل سرمایه گذاری در بخش سایت های داخلی تولید خودرو را اتخاذ کرد و نه به صورتی که هر زمان و در صورت ایجاد تنش دوباره میان ایران و آمریکا، آماده رفتن باشند.

قطعه سازان

 

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی افزود : در شرایطی که اسفند 98 فولاد مصرفی مورد نیاز قطعه سازان به قیمت 6 هزار تومان خریداری می‌شد امسال این رقم به 24 هزار تومان افزایش یافت یعنی تقریبا قیمت ها 4 برابر شده است وضعیت نقدینگی  از گذشته نامناسب‌تر شده است، بخصوص که این روزها هم شاهد افزایش نرخ مواد اولیه به واسطه نوسانات نرخ ارز هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی خور در خصوص چالش جدید قطعه سازان گفت: قرار بر این شده دیگر خودروسازان ورق تامین نکنند و قطعه سازان خودشان ورق تامین کنند که یک چالش جدیدی ایجاد و بحث تامین نقدینگی مطرح می شود.

وی در خصوص داخلی سازی قطعات تارا  توسط قطعه سازان گفت: با همکاری قطعه سازان داخلی بیش از 92 درصد قطعات این خودرو در داخل کشور تولید شد در صورت تداوم نهضت داخلی‌سازی قطعات در آینده نیز شاهد اتفاقات خوبی در صنعت خودروسازی خواهیم بود .

مقتدری در پایان در خصوص فعالیت های شرکت مهندسی خور گفت: شرکت مهندسی خور به صورت تخصصی مجموعه های فلزی خودرو را تولید می کند تولید قطعات پرسی خودرو از مرحله قالبسازی تا پرسکاری و مونتاژ در این مجموعه صورت می گیرد.هم چنین این  شرکت قابلیت ساخت قالب سنبه ماتریس و تولید تا سایز G2 (بزرگترین سایز تامین قطعات پرسی برای خودروسازان ) را نیز دارد .

3 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟