به گزارش خودرونویس، محمد محمدی مدیرعامل شرکت بهمن دیزل در خصوص جهش تولید بهمن دیزل اظهار کرد: سیاست رشد تیراژ تولید یکی از مسائلی است که طی سال های گذشته یکی از مهم ترین سیاست های این خودروساز تجاری بوده و در این راستا بهمن دیزل قصد دارد که امسال 200 درصد تولید خود را نسبت به سال مشابه افزایش دهد.

مدیرعامل بهمن دیزل بیان کرده که تا تاریخ 27 مهر امسال، تولید بهمن دیزل 85 درصد نسبت به زمان مشابه در سال 98 رشد داشته است. این در حالی است که شریک تجاری ژاپنی بهمن دیزل یعنی ایسوزو همکاری خود با بهمن دیزل و تامین قطعات را متوقف کرده و این خودروساز وطنی صرفا با اتکا به برند شیلر موفق به رشد تولید و فروش خود شده است.

تولید بهمن دیزل سال گذشته 80 درصد ایسوزو و 20 درصد شیلر بوده است. اما خوشبختانه امسال بهمن دیزل تنها 20 درصد تولید خود را به ایسوزو اختصاص داده و 80 درصد تولید آن مربوط به محصولات مختلف شیلر است.

محمد محمدی بهمن دیزل

رشد کیفیت محصولات بهمن دیزل در سال 99

محمد محمدی در خصوص جهش کیفیت محصولات بهمن دیزل گفت: این شرکت علاوه بر جهش تولید، جهش کیفیت و توسعه را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا مینی بوس شیلر که تا مدتی پیش طبق آمار سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ISQI سه ستاره کیفی داشت، حال موفق به دریافت 4 ستاره کیفی از این موسسه شده است.

ضمن اینکه ایسوزو NMR85 پنج تن بهمن دیزل که تا پیش از این چهار ستاره کیفی داشت، موفق به دریافت پنج ستاره کیفی و دریافت تنها 80 نمره منفی از سازمان بازرسی و استاندارد کشور شده است. لازم به ذکر است که این اولین کامیونت کشور و همچنین اولین محصول گروه بهمن است که موفق به دریافت پنج ستاره کیفی شده است.

سید عمار حسنی مدیر کنترل کیفیت بهمن دیزل درباره رشد کیفیت محصولات بهمن دیزل در آینده گفت: در حال حاضر تنها محصول پنج ستاره کیفی این شرکت، ایسوزو 5 تن NMR85 است. ولی به زودی ایسوزو هشت تن و ایسوزو 6 تن که اکنون دارای چهار ستاره کیفی هستند، تا پیش از پایان سال جاری به لطف تغییرات اعمال شده موفق به کسب پنج ستاره کیفی خواهند شد.

نشست خبری بهمن دیزل

همچنین مینی بوس و کامیونت شیلر هم که تا این لحظه دارای سه ستاره کیفی بوده، موفق به دریافت پنج ستاره کیفی شده و این شرکت قصد دارد که در سال آینده شیلر را با پنج ستاره کیفی راهی بازار کند.

 

عرضه محصولاتی جدید در سال 99

مدیرعامل بهمن دیزل اظهار کرد که این شرکت در راستای جهش توسعه و معرفی محصول جدید قصد دارد که در سال 99 دو محصول جدید راهی بازار کشور کند. یکی از این دو محصول جدید، مینی بوس MB3 پگاسوس بوده که از یک پیشرانه سه لیتری بهره برده و قرار است تولید آن در ماه آذر آغاز شود. این مینی بوس دارای پیشرانه ای کاملا جدید و همچنین سیستم تعلیقی به روزرسانی شده است.

محصول جدید دیگر بهمن دیزل کامیونت TB8 بوده که همان نسخه هشت تن شیلر محسوب شده و با ارتقا و به روزرسانی هایی که بر پایه شیلر شش تن صورت گرفته قرار است که از اسفند سال جاری تولید انبوه آن آغاز شود.

بهمن دیزل ضمن توسعه محصولات جدید، توسعه فضایی هم داشته است. سایت تولیدی این شرکت تا به امروز 16 هکتار مساحت داشته، ولی این شرکت به تازگی یک کارخانه 17 هکتاری را در مجاورت سایت تولیدی فعلی خریداری کرده تا بتواند تولیدات خود را بیشتر کند و بتواند کاربری سازی و تولید شاسی کامیون و کامیونت های خود را افزایش دهد.

محمدرضا کمالی

محمدرضا کمالی مدیر مهندسی بهمن دیزل ضمن تایید عرضه دو محصول جدید تا پایان سال توسط بهمن دیزل افزود: اولین محصول جدید این شرکت مینی بوس پگاسوس بوده که با تغییرات انبوه و بومی سازی روی پلتفرم اولیه توسعه یافته و بسیاری از ویژگی های آن از جمله سیستم تعلیق و اکسل های آن نیز ارتقا یافته است. این تغییرات در راستای کاهش چشمگیر مصرف سوخت و افزایش سطح راحتی سرنشینان روی پگاسوس اعمال شده است.

وی در ادامه بیان کرد که دومین محصول جدید بهمن دیزل، کامیونت هشت تن شیلر است. تا به امروز همیشه جای خالی شیلر هشت تن در میان نسخه های تولیدی این کامیونت حس می شد و بهمن دیزل سرانجام به این بخش ورود کرد. کمالی بیان کرد که با تغییراتی که روی پلتفرم و ساختار شیلر شش تن اعمال شده، بهمن دیزل موفق به طراحی شیلر هشت تن شده است.

 

مشخصات فنی شیلر هشت تن

پیشرانه شیلر شش تن، پیشرانه سه لیتری کامینز 5141 بوده که قادر به تولید 141 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور که گیربکس شش دنده 6S51 وظیفه انتقال قدرت آن را به چرخها بر عهده دارد. اما کامینز هشت تن به جهت ارتقا توانایی برای حمل بارهای سنگین تر، بهبودهایی در زمینه پیشرانه نسبت به شیلر شش تن به خود دیده و قدرت و گشتاور آن 10 درصدی افزایش یافته و دارای پیشرانه 5154 با استاندارد آلایندگی یورو5 است. گیربکس این کامیونت هم تعویض شده و حال از گیربکس 6S55 بهره می برد که قابلیت های بالاتری نسبت به گیربکس شیلر شش تن دارد.

شیلر شش تن دارای فاصله بین دو محوری معادل 3815 میلی متر است، اما این فاصله در شیلر هشت تن به 4475 میلی متر افزایش یافته است. سیستم ترمز آن نیز علاوه بر ABS و EBD، حال از ESC(کنترل پایداری) نیز بهره می برد که در ترمزگیری های ناگهانی کمک زیادی به راننده در جهت پایداری و کنترل خودرو می کند.

همچنین استایل ظاهری شیلر هشت تن تغییراتی را نسبت به مدل شش تن داشته است. المان هایی مانند چراغها، سپر و جلوپنجره آن تغییر کرده و در داخل کابین نیز برخی از قسمت ها از جمله داشبورد تغییراتی را به خود دیده است. یکی از سیستم هایی که راننده همواره به آن نیاز دارد، سیستم مسیریاب بوده که شیلر هشت تن برای اولین بار به آن مجهز شده است. ظاهرا بهمن دیزل قصد دارد در آینده این سیستم مسیریاب را روی شیلر شش تن نیز نصب کند.

 

مشخصات فنی مینی بوس پگاسوس

مینی بوس پگاسوس تغییرات عمده ای را نسبت به مینی بوس سحر به خود دیده است. مینی بوس سحر دارای موتور 5.2 لیتری ایسوزو بود که ضمن دارابودن مزایای زیاد، مصرف سوخت بالایی داشت. ولی مینی بوس جدید پگاسوس دارای یک موتور سه لیتری است که در هر 100 کیلومتر بین 10 تا 12 لیتر گازوییل مصرف کرده و سطح استاندارد آلایندگی آن یورو5 EV است و قابلیت انطباق با انواع سوخت ها را دارد. این مینی بوس نیز علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دارای سیستم ESC بوده که به پایداری آن کمک شایانی می کند.

بهمن دیزل با تغییر فنربندی پگاسوس از فنرهای خشک به فنرهای پارابولیک، ضمن ارتقا کیفیت سطح، هندلینگ و فرمان پذیری این مینی بوس را نیز بهبود بخشیده است. تریم داخلی این مینی بوس نیز تغییرات عمده ای نسبت به سحر داشته و داشبورد به طور کاملا تغییر کرده و قادر به سفارش به صورت 18 و 23 نفره(بدون در نظر گرفتن راننده) است. نسخه 23 نفره که اکونومی بوده برای مصارف درون شهری مناسب بوده و نسخه 18 نفره آن دارای صندلی هایی راحت تر بوده و مناسب مصارف هتل ها و VIP است.

پیشرانه این خودرو قادر به تولید 161 اسب بخار بوده که افزایشی 16 اسب بخاری نسبت به مدل پیشین داشته است. این افزایش توان زمانی که خودرو Overload شده خود را نشان می دهد.

 

به روزرسانی گسترده شیلر در آینده نزدیک

بهمن دیزل شیلر شش تن جدید را که اولین سری آن طی ماه های آینده وارد بازار می شود، ارتقا داده است. این خودرو استاندارد آلایندگی آن از یورو4 به یورو5 ارتقا یافته و گیربکس آن نیز تقویت شده و تغییرات ظاهری به خود دیده است. این اولین نسخه بعد از نسخه پایه به بازار عرضه می شود.

در مرحله بعد، بهمن دیزل قصد انجام تغییرات اساسی تری را روی شیلر دارد و بنا دارد داشبورد را به طور کلی تغییر دهد و شیشه بالابرها و سیستم های کنترلی خودرو را به صورت سیگنالی تولید کند.

 

روند رو به رشد بهمن از زمان خصوصی سازی

سید محسن مرتضوی قائم مقام مدیرعامل و عضو هیات مدیره بهمن دیزل اظهار کرد که از سال 95 که بهمن دیزل به بخش خصوصی واگذار شد، پیشرفت های بسیار زیادی را به خصوص در بخش محصولات داشت. سپس با افزایش وسعت کارخانه از 8 به 16 هکتار، توان تولید این شرکت افزایش یافت و در سال 96 با وجود تولید خودروهای کامیونی، کاربری سازی بهمن با گرید A نیز در بهمن دیزل آغاز شد.

بهمن دیزل هم اکنون قادر به کابری سازی هایی اعم از یخچال، امدادی، آتش نشانی و خدمات شهری و حتی کاربری سازی های سفارشی است. مهم ترین نکته ای که بهمن دیزل در کاربری سازی مورد توجه قرار می دهد، ایمنی بوده تا از سوانح جاده ای ناشی از نصب بی دقت کاربری و کیفیت پایین ساخت آن، جلوگیری شود.

 

 

 

5 از 1 رای