به گزارش خودرونویس، برق و الکترونیک نقش بسیار مهمی در توسعه و تولید یک خودرو دارد. در صنعت خودروسازی کشورهای در حال توسعه مانند ایران برق و الکترونیک حدود 50 درصد تولید یک خودرو بوده و در کشورهای توسعه یافته برق و الکترونیک 35 درصد مراحل تولید یک خودرو را تشکیل می دهد. ایران خودرو با این هدف که به معنای واقعی بتواند خودروساز شود و وابستگی خود به واردات قطعات برق و الکترونیک را کاهش دهد، اقدام به توسعه سامانه مدیریت موتور با همکاری وزارت دفاع کرد.

تا به امروز قطعات الکترونیکی خودروهای تولیدی داخل کشور از جمله همین سامانه مدیریت موتور ای سی یو دریچه گاز یورو 5 موتور TU5 از منابع مختلفی تامین می شد که عموما خارج از کشور بودند. تامین یک قطعه از منابع مختلف برای یک خودرو موجب افت کیفیت و عدم یکنواختی کیفیت خودرو می شود که طبیعیست که نارضایتی مشتری را در پی داشته باشد.

در چنین شرایطی نقشه برق و الکترونیک خودرو در اختیار خودروساز نبوده و دست قطعه سازان و شرکت های چینیست. اما نحوه صحیح ارتباط بین خودروساز و قطعه ساز به این صورت بوده که دستور نقشه برق و الکترونیک خودرو باید در اختیار خودروساز باشد و خودروساز باید صرفا به قطعه ساز سفارش تولید بدهد و نقشه برق و الکترونیک و انحصار طراحی آن باید نزد خودروساز باقی بماند. تا پیش از تحقق این اتفاق مهم، دستور نقشه سیستم برق و الکترونیک محصولات تولیدی ایران خودرو در اختیار قطعه سازان چینی بود. اما از این پس دستور نقشه سیستم های الکترونیکی خودرو در اختیار ایران خودرو بوده و این خودروساز وطنی به قطعه سازان داخلی سفارش تولید سامانه مدیریت موتور TU5 را می دهد.

این سامانه هوشمند مدیریت موتور (ای سی یو دریچه گاز یورو5 موتور TU5) با همکاری شرکت تحقیق طراحی و توسعه موتور ایران خودرو (ایپکو) و صنایع قطعات الکترونیک ایران (صقا) وزارت دفاع توسعه یافته است. در برخی از قسمت ها دانش ایران خودرو و در برخی از قسمت ها دانش صنایع دفاع پیشرو بوده و در نهایت ایران خودرو کالیبراسون و نرم افزاری این سامانه مدیریت موتور و وزارت دفاع حوزه سخت افزاری این سامانه را انجام داده اند. قرار است این سامانه هوشمند مدیریت موتور TU5 در شهریور ماه به تولید انبوه برسد و به موجب آن سالانه از خروج 14 میلیون یورو ارز جلوگیری می شود. این اتفاق مهم ضمن اینکه هزینه های تولید ایران خودرو را کاهش می دهد، و موجب رشد کیفیت محصولات تولیدی ایران خودرو به دلیل تهیه از یک منبع می شود.

ایران خودرو با این اقدام یک گام مهم در راستای الگوبرداری از خودروسازان مطرح دنیا برداشته است. در تمام خودروسازان مطرح دنیا، نقشه سیستم برق و الکترونیک خودرو در اختیار خودروساز قرار داشته و خودروساز تنها تولید قطعه را به شرکت های قطعه سازی فعال در زنجیره تامین خود سفارش می دهد. بدین ترتیب کیفیت قطعه در حد مطلوب خودروساز بوده و انحصار تولید قطعه نیز در اختیار خودروساز است. ایران خودرو به لطف استفاده از ظرفیت دانش بنیانی صنایع دفاع موفق شده گام مهمی را در خودکفایی و تبدیل شدن به خودروساز واقعی بردارد و قرار است که این همکاری در سطح بالا در خصوص سایر قطعات الکترونیکی هایتک خودرو نیز ادامه یابد.

 

5 از 1 رای