به گزارش خودرونویس، شهرام صالحی معاون سیستم تولید ایران خودرو در همایش دستاوردهای تولید عبور مستقیم اظهار کرد در سیستم مدیریتی صنعت خودروسازی ایران، تولید عبور مستقیم همواره فداکردن تیراژ تولید قلمداد می شد. این در حالیست که نه تولید عبور مستقیم تاثیر منفی روی تیراژ دارد و نه اینکه تولید ناقص را اصلا نمی توان تولید خطاب کرد؛ چراکه در مقابل آن مقوله ای به نام تولید کامل وجود دارد.

صالحی از برنامه فشرده ایران خودرو برای تولید در سه ماه پایانی سال 1401 خبر داد و اظهار کرد که ایران خودرو در آذرماه تیراژ 60 هزار دستگاه خودرو را رد می کند که این تیراژ با اردیبهشت ماه سال 1397 مطابقت دارد که البته شرایط صنعت خودرو به دلیل تحریم ها و فشارهای خارجی در حال حاضر به هیچ عنوان با سال 1397 قابل مقایسه نیست.

دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

معاون سیستم تولید ایران خودرو اظهار کرد در سه ماه پایانی سال برای تیراژ تولید هر ماه بالای 70 هزار دستگاه برنامه ریزی شده که جزییات آن تا پایان همین ماه به قطعه سازان زنجیره تامین ابلاغ می شود. وی تاکید کرد که در گذشته تصور می شد که اگر چند ساعت با کسری قطعه تولید کنیم، بهتر است تا به تیراژ لطمه وارد شود. ولی این در حالی بوده که تولید با یک کسری مانند دومینو ادامه می کند و کسری قطعه پشت کسری قطعه را رقم می زند. امروزه در ایران خودرو به هیچ عنوان تولید با کسری قطعه نداریم و ظرفیت تولید را مطابق با گلوگاه ها تطبیق داده ایم که خودرویی ناقص و با کسری قطعه از خط خارج نشود.

دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

رشد کیفیت محصولات ایران خودرو حاصل تولید عبور مستقیم

سهراب برفروشان معاون کیفیت ایران خودرو در خصوص دستاوردهای تولید عبور مستقیم اظهار کرد که این افزایش کیفیت محقق شده در محصولات جاری ایران خودرو یکی از دستاوردهای تولید عبور مستقیم است. در زمانی که تولید خودرو به صورت ناقص صورت می گرفت، ایران خودرو به نقطه ای رسیده بود که تمام پارکینگ های استاندارد این خودرو پر از خودروهای ناقص بود. به ناچار دیگر خودروهای ناقص در فضاهایی غیر استاندارد به دلیل محدودیت فضای پارکینگ نگهداری می شدند که این موضوع به مرور زمان موجب تغییر رنگ و دفرمگی قطعات پلیمری و پلاستیکی می شد و میزان دوباره کاری را بسیار بالا برده بود.

همچنین در زمان تولید ناقص، خودرو چندین بار برای تکمیل قطعات به خط تولید برده می شد و ضمن دوباره کاری، هربار امکان کنترل کیفیت نبود و با این مراجعه ها ممکن بود خودر وآسیب ببیند. برفروشان به 272 برنامه کیفی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گروه صنعتی ایران خودرو که برای افزایش سطح کیفیت و رضایتمندی مشتریان بوده اشاره کرد و اظهار داشت که این پروژه کیفیت تا این لحظه 80 درصد پیشرفت داشته است. وی تاکید کرد که این برنامه ها با جمع آوری خودروهای ناقص و همچنین تولید عبور مستقیم محقق می شود و غیر از این امکان اجرای این پروژه های کیفی وجود نداشت.

دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

معاون کیفیت ایران خودرو اظهار کرد که در گذشته خودروهایی که بالای سه ماه به دلیل کسری قطعه در پارکینگ های ایران خودرو قرار داشتند، به ازای هر خودرو به طور میانگین 3.7 ایراد مشاده می شد. خودروهایی هم که تا سقف سه ماه در پارکینگ ایران خودرو قرار داشتند، به ازای هر خودرو 3.2 ایراد مشاهده می شد. با تولید عبور مستقیم و پایان خودروهای ناقص به ازای هر خودرو به صورت میانگین 2.9 ایراد وجود داشت و امروز ایران خودرو به 2.7 ایراد به طور میانگین در هر خودرو دست یافته که نرمال این عدد در صنعت خودروسازی جهان 1.5 است.

به دلیل آسیب هایی که در گذشته به دلیل تولید ناقص و دپو شدن خودرو در پارکینگ های ایران خودرو وارد می شد، سال گذشته بیش از 3500 خودرو توسط ایران خودرو کارشناسی و وارد مزایده برای فروش شد. اما امسال کل خودروهایی که کارشناسی و مزایده گذاشته شده 97 دستگاه بوده است. برفروشان از شاخص جدید رضایت مشتری از سلامت خودرو خبر داد که توسط وزارت صمت اجرا می شود که نمره منفی محصولات ایران خودرو در این شاخص در فروردین 6 بود و به تازگی به 3.8 رسیده  و ایران خودرو تا پایان سال قصد دارد این شاخص را به صفر برساند.

دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

کاهش 94 درصدی جا به جایی خودرو در کارخانه به لطف تولید عبور مستقیم

علیرضا بخت آزما رییس خطوط تولید ایران خودرو بیان که زمانی که پژو قصد داشت در یکی از سوله های ایران خودرو 2008 را تولید کند، خطاب به ایران خودرو بیان کرد که روند تولید در ایران خودرو کاملا غلط است. در آن زمان ایران خودرو نمی دانست که منظور پژو از تولید غلط چیست و حال فهمیده که نقطه ضعف عملکرد ایران خودرو و البته کل صنعت خودروسازی ایران همین تولید ناقص بوده است. وی تاکید کرد خودروهای کف و خودروهای ناقص اجازه فعالیت صحیح را نمی داد و نظام تولید از هم گسسته بود.

بخت آزما خاطرنشان کرد که در زمانی که تولید خودرو به صورت ناقص انجام می شد، 94 درصد جا به جایی مازد قبل از تحویل خودرو به سازمان فروش را داشتیم. به عبارتی هر خودرو حدود 36 کیلومتردر کارخانه جا به جا می شد! بخت آزما یادآور شد که در گذشته همین خودروهای ناقص دپو شده چهره ایران خودرو و سایپا را بدنام کرده بود. چراکه عام مردم تصور می کردند که ایران خودرو این محصولات را احتکار کرده است. وی تاکید کرد که تولید عبور مستقیم مدیریت درست و صحیح داده ها بوده و هیچ ربطی به کاهش تیراژ تولید ندارد و ایران خودرو با یک برنامه ریزی موفق شده تولید 100 درصد عبور مستقیم را پایه ریزی کند.

دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

مدیر خطوط تولید و مونتاژ ایران خودرو اظهار کرد که اگر سال 1400 ایران خودرو تولید ناقص نداشت، تنها 15 هزار دستگاه تیراژ کاسته می شد و 5 هزار میلیارد هم در هزینه های این شرکت صرفه جویی می شد. وی در ادامه گفت تا در سال 1401 تا به این لحظه به دلیل تحقق تولید عبور مستقیم بیش از 2 هزار میلیارد در هزینه های ایران خودرو صرفه جویی شده و این بدان معناست که تولید عبور مستقیم نه تنها تامین را گرانتر نمی کند، بلکه هزینه های خودروساز را نیز کاهش می دهد.

دستاورد-تولید-عبور-مستقیم-ایران-خودرو-زنجیره-تامین-قطعه-سازان (1)

سرمایه گذاری سنگین ایران خودرو روی تحقیق و توسعه در سال جاری

عادل پیرمحمدی اظهار کرد که ایران خودرو پس از تحقق تولید عبور مستقیم، توانسته تیراژ تولید خود را به صورت میانگین روی روزانه 2200 دستگاه تثبیت کند. همچنین وی خبر داد که ایران خودرو در سه ماه پایانی سال برای تحقق میانگین تولید روزانه 2750 دستگاه برنامه ریزی کرده و در آینده نیز تیراژ بالاتر از این هم محقق می شود. پیرمحمدی خاطر نشان کرد که در گذشته تولید ناقص و همچنین دپوی خودروهای کسری قطعه دار در کارخانه نفس ایران خودرو را بریده بود و اصلا امکان پرداختن به برنامه های توسعه ای وجود نداشت. اما امسال با وجود چنین شرایط سختی، ایران خودرو 38 هزار میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرده که از جمله آنها می توان به خودروهای ری را و TF21 اشاره کرد که هر دو در تابستان سال 1402 تولید می شوند.

پیرمحمدی اشاره کرد که در همین فضا، پروژه توسعه خودروهای برقی را کلید زدیم و تارا برقی در جتکو در نسخه نیمه صنعتی معرفی شد. همچنین در همین سال جاری ایران خودرو موفق شد که که پژو 207 را با گیربکس اتوماتیک شش سرعته به بازار عرضه کند و تا پایان سال 1401 هم محصولات خانواده دنا را با پیشرانه EF7 پلاس به بازار عرضه خواهد کرد. قائم مقام تولید و توسعه ایران خودرو اظهار کرد که صنعت خودرو از 60 صنعت بالادستی خریداری می کند و طی 10 سال گذشته صنعت فولاد ایران را در 157 نوع فولاد خودکفا کرده است. تا مدتی پیش خودروسازان ورق های فولادی با مقاومت کششی 170 مگاپاسکالی را سفارش می داد. اما ایران خودرو برای اینکه بتواند استانداردهای 85گانه را رعایت کند و قادر به پاس کردن سه ستاره ایمنی اروپا را برای همه محصولات خود دریافت کند، قصد استفاده از ورق های فولادی با مقاومت کششی 500 و 750 مگا پاسکال را دارد.

5 از 1 رای