مدارک و مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

چهارشنبه - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه
گواهینامه-رانندگی

اگر برای اولین بار می‌خواهید گواهینامه خود را تمدید کنید، یا با روند جدید تمدید گواهینامه آشنایی ندارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید .

به گزارش خودرونویس، اگر برای اولین بار می‌خواهید گواهینامه خود را تمدید کنید، یا با روند جدید تمدید گواهینامه آشنایی ندارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید .

برای تمدید گواهینامه بایستی یک ماه پیش از انقضای آن اقدام کنید. زیرا گواهینامه تاریخ‌گذشته مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

در صورتی که در آن زمان تصادفی رخ دهد که در آن تصادف مقصر شناخته شود، دیگر بیمه خسارتی بابت تصادفی پرداخت نخواهد کرد.

مجازات رانندگی با گواهینامه منقضی شده با رانندگی فردی که فاقد گواهینامه است تفاوت دارد. در صورتی که فرد فاقد گواهینامه باشد، بر اساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی، مجازات راننده از دو تا شش ماه حبس خواهد بود.

البته شرایط دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند شما را مشمول دریافت گواهینامه جدید کند.

این شرایط  فارغ از پایان اعتبار، عبارتند از:

_ گواهینامه مخدوش شده و اطلاعات درج شده روی آن به راحتی قابل تشخیص نیستند.

_ کارت گواهینامه شما مفقود (یا دزدیده) شده است.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی

_ اصل شناسنامه، کپی صفحه اول شناسنامه و کپی صفحه توضیحات تنها در صورتی که توضیحاتی در آن قسمت نوشته شده باشد.

_  اصل کارت ملی و کپی کارت ملی

_ کد پستی ده رقمی محل سکونت

_  آدرس دقیق محل سکونت

_ اصل گواهینامه تاریخ گذشته

_ برای دارندگان گواهینامه گروه ب سه قطعه عکس رنگی که مربوط به سال جاری باشد و دو قطعه عکس برای دارندگان گواهینامه پایه یک کخ این عکس‌ها باید در اندازه ۴*۳، ساده و بدون کراوات، عینک، آرایش و…

_ اعلام گروه خونی: ارائه مدرک معتبر شامل کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و… که گروه خونی بر روی آن درج شده

_ پرداخت هزینه‌های مربوط به تعویض کارت گواهینامه که از طریق دستگاه‌های POS موجود در دفاتر پلیس +۱۰ انجام خواهد شد.

_ انجام معاینات پزشکی

گواهینامه-رانندگی

مراحل تمدید گواهینامه رانندگی

پس از تهیه مدارک لازم برای تمدید کارت گواهینامه باید مراحل زیر را طی کنید تا گواهینامه شما مجددا معتبر شود. توجه داشته باشید که حضور شخص متقاضی برای انجام مراحل انگشت‌نگاری، ضروری است.

با در دست داشتن مدارک ذکر شده و مراجعه به یکی از شعب پلیس +۱۰ می‌توانید به راحتی نسبت به تمدید گواهینامه خود اقدام کنید. کلیه مراحل تمدید کارت گواهینامه، در صورت کامل بودن مدارک در یک روز انجام خواهد شد و گواهینامه حداکثر ۱۵ روز کاری به دستتان خواهد رسید.

نکته قابل توجه این است که اگر کارت گواهینامه شما تاریخ گذشته باشد، به ازای هر سال تاخیر، جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است. به این جریمه، جریمه تعویق تعویض گفته می‌شود.

نکات مهم تعویض و تمدید گواهینامه

_ باید خود شخص متقاضی تمدید گواهینامه رانندگی در محل حضور یابد. (جهت ثبت اثر انگشت)

_ متقاضیان تمدید گواهینامه رانندگی که بالای ۷۰ سال سن دارند نیاز به معاینه چشم دارند

_ افرادی که گواهینامه آنها با استفاده از با لنز طبی می‌باشد بعد از حضور در دفتر پلیس+۱۰ می‌بایست به کاردان فنی شهرک آزمایش مراجعه نمایند.

_ کسانی که قبلا گواهینامه رانندگی با لنز داشته‌ و قصد اخذ المثنی یا تمدید گواهینامه با همان شرایط را دارند نیازی به مراجعه به شهرک آزمایش ندارند و فقط می‌بایست توسط پزشکان معاینه معتمد ناجا معاینه شوند.

_ در مورد کسانی که گواهینامه قبلی آنان با عینک بوده و اکنون با انجام جراحی لیزیک نیازی به استفاده از عینک ندارد تأییدیه یک پزشک معتمد ناجا در این خصوص در فرم معاینه پزشکی لازم است.

_ کسانی که قبلاً دارای نقص عضو بوده‌اند و یا اینکه پس از اخذ گواهینامه وضعیت جسمانی آنان تغییر پیدا نموده است، پس از انجام معاینه پزشکی، اخذ نظریه کاردان فنی شهرک آزمایش برای این اشخاص الزامی است.

_ در هنگام تمدید گواهینامه رانندگی هزینه ای به عنوان جریمه دیرکرد در تمدید به ازای هر سال دریافت می شود.

_ توجه مهم: این جریمه دیرکرد پس از گذشت یکسال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اخذ می‌شود.

_ توجه : پس از اتمام امور مربوط به این خدمت، رسیدی تحویل متقاضی خواهد شد که می‌تواند تا تاریخ اعتبار آن به مأموران راهنمایی و رانندگی ارایه شود.

تمدید گواهینامه خارج از کشور  چگونه انجام می‌شود؟

برای تمدید کارت گواهینامه خود از خارج از ایران باید فردی حقیقی وکالت شما را به عهده بگیرد و با مراجعه پلیس +۱۰، روند دریافت گواهینامه تمدید شده را پیگیری کنند. این وکالت‌نامه به معنای حذف مرحله انگشت‌نگاری بوده و ارائه سایر مدارک مثل گواهی چشم پزشکی و سلامت، الزامی است.

هزینه تمدید گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۱

در زمان تحویل مدارک موردنیاز به دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی باید هزینه‌های مربوط به ارسال پستی گواهینامه و سایر هزینه‌های جانبی را با استفاده از دستگاه کارت‌خوان موجود در دفتر پرداخت کنید. به‌طور کلی هزینه تمدید گواهینامه شامل موارد زیر است:

_ ۵۰ هزار تومان برای تعویض گواهینامه و تبدیل آن به گواهینامه هوشمند

_۱۰۰۰ تومان حق تمبر

_ ۱۳۰۶۶ تومان هزینه تصویر بیومتریک چهره

_ هزینه ارسال گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل سکونت متقاضی

_ هزینه معاینات و آزمایشات پزشکی (چشم‌پزشکی، آزمایش خون، گواهی عدم اعتیاد و غیره) که در زمان انجام آنها توسط متقاضی پرداخت می‌شود.

_ جریمه دیرکرد تعویض گواهینامه رانندگی. این جریمه به‌ازای هر سال ۲۵ هزار تومان است و پس از گذشت یک سال تمام از تاریخ انقضای اعتبار گواهینامه اعمال می‌شود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟