اخبار خودرو ایران
از کامیونت 5.5 تن تا کامیون کشنده 44 تن

با محصولات کامیونت و کامیون کشنده شاکمان Shacman ویرا دیزل آشنا شوید

عکاس: حسین شیرآقایی
یکشنبه - ۱ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 10 دقیقه
کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

شرکت ویرا دیزل یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی ماموت بوده که نزدیک به یکسال است فعالیت خود را با شرکت شانکشی چین (شاکمان Shacman) آغاز کرده است. شرکت شانکشی سومین خودروساز تجاری چین بوده که نزدیک به 16 درصد از بازار چین سهم دارد و سالانه 250 هزار خودروی تجاری تولید و به 28 کشور جهان صادرات دارد. ویرا دیزل در اولین قدم چهار محصول شاکمان شامل دو کامیونت و دو کامیون کشنده را برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته که این محصولات را در نمایشگاه خودرو تهران 1401 رونمایی کرد. در ادامه به بررسی بیشتر این محصولات می پردازیم.

مشخصات کامیونت 5.5 تن شاکمان Shacman ویرا دیزل

به گزارش خودرونویس، ویرا دیزل در نمایشگاه خودرو تهران کامیونت 5.5 تن شاکمان Shacman را رونمایی کرد که در سال جاری قصد عرضه این محصول را به بازار ایران دارد. با توجه به اینکه عمده کامیونت ها در بازار ایران در رنج 6 تا 9 تن هستند، یک گپ در رنج کامیونت های زیر 6 تن وجود داشت که ویرا دیزل با عرضه کامیونت 5.5 تن شاکمان Shacman قصد سهم خواهی از این بازار رقابتی را دارد.

کامیونت 5.5 تن شاکمان Shacman ویرا دیزل دارای یک موتور 4 سیلندر خطی توربودیزل کامینز با حجمی معادل 3.8 لیتر بوده که قادر به تولید 154 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است. این موتور دیزلی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بوده که بالاترین استاندارد در زمینه خودروهای تجاری در ایران و مطابق استاندارد اروپا محسوب می شود. نیروی این موتور توسط یک گیربکس دنده ای 6+1  به چرخ ها منتقل می شود.

کامیونت 5.5 تن ویرا دیزل شاکمان Shacman وزن خالصی معادل 2250 کیلوگرم دارد و حداکثر وزن ناخالص فنی آن 5500 کیلوگرم اعلام شده است. همچنین این کامیونت دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 5440، 1995 و 2380 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 2800 میلی متر اعلام شده است. حداکثر وزن مجاز اکسل جلو و عقب کامیونت 5.5 تن شاکمان ویرا دیزل به ترتیب 2400 و 4240 کیلوگرم اعلام شده است.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

کامیونت 5.5 تن شاکمان Shacman ویرا دیزل مناسب حمل بارهای سنگین ولی با حجم کم بوده و با توجه به ابعاد جمع و جور، کاملا مناسب حمل و نقل های درون شهریست.

کامیونت 5.5 تن شاکمان ویرا دیزل دارای امکاناتی مانند کروز کنترل، شیشه بالابرهای برقی، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، قفل مرکزی همراه با ریموت، چراغ روشنایی در روز، نمایشگر لمسی مالتی مدیا و دوربین دید عقب است.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

مشخصات کامیونت 6 تن شاکمان Shacman ویرا دیزل

ویرا دیزل در نمایشگاه خودرو تهران کامیونت 6 تن شاکمان Shacman را رونمایی کرد که در سال جاری قصد عرضه این محصول را به بازار ایران دارد.

کامیونت 6 تن شاکمان Shacman ویرا دیزل دارای یک موتور 4 سیلندر خطی توربودیزل کامینز با حجمی معادل 3.8 لیتر بوده که قادر به تولید 154 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور است. این موتور دیزلی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بوده که بالاترین استاندارد در زمینه آلایندگی خودروهای تجاری در ایران و مطابق استاندارد اروپا محسوب می شود. نیروی این موتور توسط یک گیربکس دنده ای 6+1 به چرخ ها منتقل می شود.

کامیونت 6 تن ویرا دیزل شاکمان Shacman وزن خالصی معادل 2800 کیلوگرم دارد و حداکثر وزن ناخالص فنی آن 6000 کیلوگرم اعلام شده است. همچنین این کامیونت دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 6880، 1995 و 2380 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن نیز 3800 میلی متر اعلام شده است. حداکثر وزن مجاز اکسل جلو و عقب کامیونت 6 تن شاکمان ویرا دیزل به ترتیب 2400 و 4240 کیلوگرم اعلام شده است.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

کامیونت 6 تن شاکمان Shacman ویرا دیزل مناسب حمل بارهای حجیم ولی سبک بوده و با توجه به ابعاد جمع و جور، کاملا مناسب حمل و نقل های درون شهریست.

کامیونت 6 تن شاکمان ویرا دیزل دارای امکاناتی مانند کروز کنترل، شیشه بالابرهای برقی، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، قفل مرکزی همراه با ریموت، چراغ روشنایی در روز، نمایشگر لمسی مالتی مدیا و دوربین دید عقب است.

 

مشخصات کامیون کشنده شاکمان کب اوور Shacman Cab Over ویرا دیزل

ویرا دیزل علاوه بر کامیونت، همزمان به سگمنت کامیون کشنده های 44 تن نیز ورود کرده است. در این سگمنت ویرا دیزل کامیون کشنده شاکمان کب اوور Shacman Cab Over را در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی کرده که یکی قدرتمندترین و پریمیوم ترین کشنده های حال حاضر در بازار ایران است.

کامیون کشنده شاکمان کب اوور Cab over ویرا دیزل دارای یک موتور 12 لیتری 6 سیلندر خطی ساخت شرکت معتبر کامینز آمریکاست. این نیروگاه حجیم قادر به تولید 490 اسب بخار قدرت در دور 1900 و 2300 نیوتن متر گشتاور در دور 1100 تا 1300 تولید می کند. این پیشرانه برای انتقال قدرت با یک گیربکس اتوماتیک AMT 12+2 سرعته ساخت ایتان Eaton با ریتاردر Voith آلمان کوپل شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بوده که بالاترین سطح استاندارد در بین خودروهای تجاری ایران محسوب می شود.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

کامیون کشنده شاکمان کب اوور Cab over Shacman ویرا دیزل دارای دارای دو مخزن سوخت 800 و 200 لیتری بوده در کنار مخزن ادبلو Add Blue 45 لیتریست. این کامیون تقریبا با یکبار سوختگیری می تواند مسافتی معادل 1000 کیلومتر را طی کند. کامیون کشنده شاکمان کب اوور Cab over Shacman ویرا دیزل دارای سیستم تعلیق فنر تخت پارابولیک در جلو و تعلیق بالن بادی در عقب است. همچنین برای کابین راننده نیز تعلیق بادی 4 نقطه ای در نظر گرفته شده که سواری نرمی برای این هیولا به ارمغان آید.

ترمز تعبیه شده برای کامیون شاکمان کب اوور از نوع پنوماتیک دیسکی بوده و دارای سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیوری ترمز است. این کشنده بزرگ همچنین دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و ترمز اضطراری و ترمز پیشگیری از برخورد AEBS بوده که آن را در رده مجهزترین و بروزترین کامیون کشنده های بازار ایران قرار می دهد.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

شاکمان کب اوور Cab over Shacman ویرا دیزل دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 6150، 2550 و 3750 میلی متر بوده و فاصله بین چرخ های اکسل جلو و عقب این کشنده دو محور 3575 میلی متر اعلام شده است. وزن خالص این کشنده 7760 کیلوگرم بوده و حداکثر وزن ناخالص ترکیبی آن 44 تن اعلام شده است. لازم به ذکر است که اکسل های جلو و عقب کشنده شاکمان کانونشنال دارای تکنولوژی MAN هستند و به ترتیب قادر به تحمل حداکثر وزن 7500 و 13000 کیلوگرم هستند.

کامیون کشنده شاکمان کب اوور Cab over Shacman دارای کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی 10 اینچی، دوربین دید 360 درجه، هشدار نقاط کور، پایش فشار باد تایرها، دو تخت خواب داخل کابین، صندلی پنوماتیک راننده با گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی پنوماتیک برای سرنشین، یخچال، آینه های گرمکن دار، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، بخاری درجا، کولر درجا، آبسردکن فیلتردار، گرمکن مخزن سوخت برای استارت بهتر، قطع کن برق کشنده، گرمکن هوای ورودی پیشرانه، سانروف، قفل مرکزی، چراغ روشنایی در روز، هشدار برخورد از جلو، قابلیت حمل کالاهای خطرناک، پاور ویندوز، سنسور باران، هشدار حرکت رو به عقب و بوق برقی و بادیست.

 

مشخصات کامیون کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional ویرا دیزل

گل سرسبد غرفه ویرا دیزل، یک کامیون کشنده دماغه دار به نام شاکمان کانونشنال Shacman Conventional بود که با طراحی خاص و استایل جذابش، توجه طرفداران خودروهای تجاری را به خود جلب کرده بود. سالهاست که هیچ کامیون کشنده دماغه داری به صورت صفر کیلومتر به بازار ایران عرضه نشده و ویرا دیزل قصد دارد در صورت اخذ مجوزهای پلیس در زمینه طول بیشتر این کشنده دماغه دار نسبت به کامیون کشنده های رایج، این خودرو را به بازار ایران عرضه کند.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

کامیون کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional دماغه دار از نظر مشخصات فنی تقریبا با کامیون کشنده شاکمان کب اوور Shacman Cab Over یکسان است. کامیون کشنده شاکمان کانونشنال ویرا دیزل دارای یک موتور 12 لیتری 6 سیلندر خطی ساخت شرکت معتبر کامینز آمریکاست. این نیروگاه حجیم قادر به تولید 490 اسب بخار قدرت در دور 1900 و 2300 نیوتن متر گشتاور در دور 1100 تا 1300 تولید می کند. این پیشرانه برای انتقال قدرت با یک گیربکس اتوماتیک AMT 12+2 سرعته ساخت Eaton با ریتاردر Voith آلمان کوپل شده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 EEV بوده که بالاترین سطح استاندارد در بین خودروهای تجاری ایران محسوب می شود.

کامیون کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional دارای دارای دو مخزن سوخت 700 و 300 لیتری بوده در کنار مخزن ادبلو Add Blue 45 لیتریست. این کامیون تقریبا با یکبار سوختگیری می تواند مسافتی معادل 1000 کیلومتر را طی کند. کامیون کشنده شاکمان دماغه دار ویرا دیزل دارای سیستم تعلیق فنر تخت پارابولیک در جلو و تعلیق بالن بادی در عقب است. همچنین برای کابین راننده نیز تعلیق بادی 4 نقطه ای در نظر گرفته شده که سواری نرمی برای این هیولا به ارمغان آید.

کامیونت کامیون کشنده ویرا دیزل شاکمان Shacman

ترمز تعبیه شده برای کامیون شاکمان کانونشنال از نوع پنوماتیک دیسکی بوده و دارای سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیکی نیوری ترمز است. این کشنده بزرگ همچنین دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و ترمز اضطراری و ترمز پیشگیری از برخورد AEBS بوده که آن را در رده مجهزترین و بروزترین کامیون کشنده های بازار ایران قرار می دهد.

شاکمان کانونشنال دماغه دار Shacman Nose Conventional ویرا دیزل دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 7525، 2550 و 3912 میلی متر بوده و فاصله بین چرخ های اکسل جلو و عقب این کشنده دو محور 5150 میلی متر اعلام شده است. وزن خالص این کشنده 8800 کیلوگرم بوده و حداکثر وزن ناخالص ترکیبی آن 44 تن اعلام شده است. لازم به ذکر است که اکسل های جلو و عقب کشنده شاکمان کانونشنال دارای تکنولوژی MAN هستند و به ترتیب قادر به تحمل حداکثر وزن 6500 و 13000 کیلوگرم هستند.

کامیون کشنده شاکمان کانونشنال ویرا دیزل از نظر تجهیزات ایمنی و رفاهی جزو لوکس ترین و مدرن ترین کامیون کشنده های بازار ایران قرار داشته و رقیب اصلی آن کامیون کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل بوده که مشخصات فنی و امکاناتی مشابه با این خودرو دارد.

کامیون کشنده دماغه دار شاکمان کانونشنال ویرا دیزل دارای کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی 10 اینچی، دوربین دید 360 درجه، هشدار نقاط کور، پایش فشار باد تایرها، دو تخت خواب داخل کابین، صندلی پنوماتیک راننده با گرمکن، سردکن و ماساژور، صندلی پنوماتیک برای سرنشین، یخچال، آینه های گرمکن دار، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دما، بخاری درجا، کولر درجا، آبسردکن فیلتردار، گرمکن مخزن سوخت برای استارت بهتر، قطع کن برق کشنده، گرمکن هوای ورودی پیشرانه، سانروف، قفل مرکزی، چراغ روشنایی در روز، هشدار برخورد از جلو، قابلیت حمل کالاهای خطرناک، پاور ویندوز، سنسور باران، هشدار حرکت رو به عقب و بوق برقی و بادیست.

 

تولید محصولات ویرا دیزل در کارخانه ماموت

بهنام افخم مدیرعامل ویرا دیزل اظهار کرد که با توجه به اینکه ویرا دیزل زیربرند گروه صنعتی ماموت بوده، قرار است محصولات تجاری برند شاکمان Shacman در کارخانه ماموت تولید شوند. ویرا دیزل در سال 1401 برنامه تولید 2000 دستگاه خودروی تجاری شامل دو کامیونت شاکمان Shacman و کامیون کشنده را در ایران دارد. لازم به ذکر است که هنوز مجوزهای لازم برای تولید و عرضه کامیون کشنده دماغه دار شاکمان کانونشنال به بازار ایران از پلیس دریافت نشده. شاکمان کانونشنال Shacman کانونشنال اولین کامیون کشنده دماغه دار صفر کیلومتر تولید شده در ایران پس از سالها بوده و به دلیل طول بیشتر نسبت به کامیون کشنده های معمولی، ویرا دیزل در حال رایزنی در خصوص اخذ مجوز شماره گذاری و تولید این خودرو در بازار ایران است. در صورت دریافت مجوزهای مربوطه، ویرا دیزل در نیمه دوم سال جاری کامیون کشنده شاکمان کانونشنال Shacman Conventional را به عنوان تنها کشنده دماغه دار صفر کیلومتر به ایران عرضه می کند.

4.3 از 6 رای

دیدگاه شما چیست؟