چه عواملی در محاسبه قیمت خودرو کارکرده تأثیر دارند؟

چهارشنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
خواندن 3 دقیقه

در چند سال اخیر با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت خودروهای صفر داخلی و خارجی، بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده بسیار رونق گرفته است. محاسبه قیمت خودرو کارکرده با توجه به نکات متفاوتی انجام می‌شود.

به گزارش خودرونویس،در چند سال اخیر با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت خودروهای صفر داخلی و خارجی، بازار خرید و فروش خودروهای کارکرده بسیار رونق گرفته است. محاسبه قیمت خودرو کارکرده با توجه به نکات متفاوتی انجام می‌شود.

عدم توجه به این نکات می‌تواند باعث شود تا خودرو را با قیمتی بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن خریداری کنید و در حقیقت متضرر شوید. پس به همین دلیل در این مطلب عوامل تأثیرگذار در محاسبه قیمت خودرو کارکرده را با هم مرور می‌کنیم.

محاسبه قیمت خودرو کارکرده با توجه به چه نکاتی انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، عوامل متفاوتی در محاسبه قیمت خودرو کارکرده نقش دارد. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- سال ساخت

یکی از مهم‌ترین عواملی که در تخمین قیمت خودرو نقش دارد، سال ساخت است. هر چه سال‌های بیشتری از زمان تولید خودرو گذشته باشد، عمر مفید آن کاهش پیدا کرده است و قیمت آن پایین‌تر خواهد بود.

2- تصادف

تصادف از دیگر عواملی است که در زمان استعلام قیمت خودرو باید به آن توجه داشت. هر چه تصادفات سنگین‌تر باشند و آسیب بیشتری به خودرو وارد شده باشد، ارزش آن کاهش بسیار بیشتری خواهد یافت. تصادفاتی که باعث صدمه دیدن ستون و شاسی می‌شوند از قیمت خودرو به میزان بسیاری می‌کاهند.

3- وضعیت فنی

از دیگر مواردی که در تخمین قیمت خودرو کارکرده تأثیر بسیاری دارد، وضعیت فنی و میزان سلامت آن است. هر چه خودرو از نظر فنی سالم‌تر باشد، قیمت بیشتری نسبت به خودروهای مشابه خود خواهد داشت. البته باید برای بررسی وضعیت فنی از کارشناسان و متخصصان کمک بگیرید. زیرا بسیاری از موارد را افراد به سادگی متوجه نخواهند شد.

4- آپشن‌ها

سلامت آپشن‌هایی که روی خودرو به صورت فابریک وجود داشته است، از دیگر نکات مهم در محاسبه قیمت خودرو کارکرده محسوب می‌شود. باید بدانید که بسیاری افراد برخی آپشن‌ها را خودشان به خودرو اضافه می‌کنند. این آپشن‌ها نقش بسیار زیادی در افزایش قیمت خودرو نخواهند داشت.

5- میزان کارکرد

یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در محاسبه قیمت ماشین کارکرده، میزان کارکرد آن است. هرچه با خودرو  مسافت بیشتری را طی کرده باشند، قیمت آن کاهش خواهد یافت. باید بدانید که میزان کارکرد خودرو، ارتباط مستقیمی با میزان سلامتی و عمر مفید آن نیز دارد. به همین دلیل از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در محاسبه قیمت خودرو کارکرده یاد می‌کنند.

6- لوازم یدکی

بسیاری از خودروها به دلایل متفاوت با کمبود لوازم یدکی یا گران بودن آن‌ها مواجه هستند. همین نکته باعث می‌شود تا افت قیمت بیشتری را تجربه کنند و قیمت پایین‌تری داشته باشند.

7- قیمت پایه

هر چه قیمت خودروی صفر یک مدل مشخص بالاتر رود، به طبع آن قیمت خودروهای کارکرده آن مدل نیز افزایش می‌یابد. البته باید بدانید که نسبت افزایش قیمت خودروی صفر یا کارکرده ممکن است یکسان نباشد و خودروهای کارکرده به میزان کمتری افزایش قیمت را تجربه کنند. اما این مورد هم یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار در محاسبه قیمت خودرو کارکرده به شمار می‌آید.

8- وضعیت ظاهری و کابین

عدم وجود خط و خش روی بدنه خودرو و سالم بودن روکش صندلی، داشبورد و موارد دیگر موجود در کابین خودرو از دیگر مواردی است که در قیمت تخمین قیمت خودرو تأثیر می‌گذارد. باید بدانید که بسیاری افراد ابتدا وضعیت ظاهری و داخل کابین خودرو را مشاهده می‌کنند و همین امر در نظر آن‌ها تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. افراد نه چندان کمی با مشاهده وضعیت ظاهری نامناسب، از خرید آن خودرو صرف نظر خواهند کرد.

9- بیمه

بیمه یکی دیگر از مواردی است که در ایران روی محاسبه قیمت خودرو کارکرده و دست دوم تأثیر زیادی دارد. هرچه مدت زمان بیشتری تا اتمام بیمه مانده باشد و تخفیف بیشتری داشته باشد، قیمت خودرو نیز افزایش بیشتری خواهد داشت. معمولاً اگر مدت زمانی کمتر از 4 یا 5 ماه از اعتبار بیمه مانده باشد، در حدود 2 تا 3 میلیون تومان از قیمت خودرو کاسته می‌شود.

جمع‌بندی

موارد متفاوتی مانند سال ساخت، عمر مفید، سلامت فنی، بیمه، قیمت خودروی صفر آن مدل، لوازم یدکی و میزان کارکرد در محاسبه قیمت خودرو کارکرده و دست دوم نقش دارد. با توجه به این موارد می‌توانید خودرویی مناسب با قیمت منصفانه خریداری کنید. توجه داشته باشید که برخی موارد مانند بررسی وضعیت فنی نیاز به کمک کارشناس دارد. این کار باعث می‌شود تا با خیال راحت‌تری خودروی دست دوم را خریداری کنید.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟