صنعت قطعه سازی
در راستای صیانت از حقوق مشتریان و جلوگیری از ضرر مالی و جانی آنها صورت گرفت

اقدامات ایساکو برای جلوگیری از عرضه قطعات یدکی تقلبی و غیر استاندارد

یکشنبه - ۲۷ آذر ۱۴۰۱
خواندن 4 دقیقه
اقدامات ایساکو برای جلوگیری از عرضه قطعات یدکی تقلبی بی کیفیت

سالها وجود قطعات یدکی تقلبی خودرو در بازار ضررهای مالی و جانبی متعددی را به مصرف کنندگان وارد کرده و موجب نارضایتی آنها از خودروسازان و شرکت های خدمات پس از فروش آنها شده بود. هرچند خودروسازان داخلی و شرکت های متولی ارائه خدمات پس از فروش، مقصر وجود قطعات یدکی تقلبی و قاچاق در بازار نیستند، اما وجود این قطعات و فروش آنها در برخی از فروشگاه های لوازم یدکی، به برندینگ آنها لطمه وارد کرده و مهمتر اینکه به جان و مال مشتریان آنها لطمه وارد می کند.

به گزارش خودرونویس، وجود قطعات یدکی تقلبی در بازار باعث شده بوده تا مشتری به دلیل کیفیت پایین قطعات در فاصله های زمانی کوتاهی مجبور به مراجعه به تعمیرگاه و تعویض قطعه و تعمیر خودرو شود. همین موضوع موجب افزایش هزینه های نگهداری خودرو شده است. البته در شرایطی هم به دلیل همین قطعات یدکی تقلبی و حتی قاچاقی که در بازار به وفور یافت می شود، خسارات جانی و مالی سنگین تر ناشی از سانحه و تصادف نیز به مردم تحمیل شده است. همه این موارد دست در دست هم داده تا موجب بی اعتمادی مردم به خودروسازان و متولیان ارائه دهنده خدمات پس از فروش آنها شوند.

این در حالیست که خودروسازان داخلی و متولیان ارائه دهنده خدمات پس از فروش آنها از جمله ایساکو و سایپا یدک مقصر وجود قطعات یدکی تقلبی و قاچاق در بازار نیستند. همچنین در نمایندگی های ایساکو و ایران خودرو، صرفا قطعات یدکی اصلی به مشتری ارائه می شود. اما مشکل از جایی نشات می گیرد که در بازار آزاد قطعات یدکی تقلبی و بی کیفیت در بسته بندی هایی مشابه با پک اصلی یافت می شود و در واقع سودجویان از عدم آگاهی مشتریان سوءاستفاده می کنند.

با توجه به نارضایتی های زیاد مشتریان از وجود قطعات یدکی تقلبی و فاقد استاندارد در بازار، از مدتی پیش با همکاری خودروسازان و قطعه فروشان، طرح شناسه دار کردن قطعات یدکی آغاز شده و در واقع قطعات یدکی فاقد شناسه کالا اجازه فروش نداشته و در صورتی که مشتری قطعه یدکی فاقد شناسه کالا را مشاهده کرد نباید آن را خریداری کند. شرکت ایساکو به عنوان تنها ارائه دهنده رسمی خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو با هدف صیانت از حقوق مصرف کنندگان و مشتریان ایران خودرو اقدامات متعددی را در خصوص جلوگیری از عرضه قطعات یدکی تقلبی در بازار و همچنین افزایش کیفیت خدمات خود انجام داده است.

شرکت ایساکو با همکاری پلیس موفق به شناسایی باندهای متعدد عرضه کننده و حتی تولید کننده قطعات یدکی تقلبی و فاقد استاندارد شده که بسیاری از این باندها تا به امروز توسط پلیس متلاشی شده است.

ایساکو با وجود اینکه طی 13 سال گذشته همواره جایگاه نخست را از نظر رضایت مشتریان در کیفیت ارائه خدمات در بین دیگر شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش داشته، امسال با برنامه ریزی دقیق و همچنین تلاش های بی وقفه موفق شد نخستین شرکت خدمات پس از فروش در ایران باشد که موفق به دریافت رتبه 1 (سه ستاره) در ایران باشد. بدین ترتیب ایساکو در حال حاضر تنها شرکت ارائه خدمات پس از فروش رتبه 1 کیفی در ایران بوده و سایر رقبای این شرکت دو یا یک ستاره کیفیت را دارند.

ایساکو طی ماه های گذشته تلاش های زیادی را با هدف جلب رضایت بیشتر مشتریان کرده که نتیجه آن افزایش مراجعه مشتریانی بوده برای خدمات وارانتی بوده است. همچنین به موجب افزایش کیفیت محصولات ایران خودرو، مراجعه مشتریان برای دریافت خدمت گارانتی کاهش یافته است. این شرکت نمایندگی های هم که بیشترین میزان مراجعه دوباره مشتری پس از تعمیر خودرو را داشتند شناسایی کرده و به کمک آموزش پرسنل، نوسازی دستگاه ها و بروزرسانی نرم افزارهای آن سعی در برطرف کردن این مشکل داشته است. ایساکو همچنین نظارت دقیق تری روی قطعات یدکی موجود در انبار نمایندگی های ایران خودرو داشته و تمام قطعات یدکی که ایراد کیفی داشتند را جمع آوری کرده و در برخی از قطعات نیز با کمک قطعه سازان، اصلاح و ارتقا کیفی صورت گرفته است.

از اسفند 1400 که خبرهایی مبنی بر عرضه قطعات تقلبی و فاقد استاندارد در بسته بندی هایی مشابه با قطعات یدکی ایساکو شنیده شد، این شرکت با همکاری پلیس و برای حفظ حقوق مشتریان خود و جلوگیری از خسارت های مالی و جانی به آنها، تلاش های زیادی را برای شناسایی این متخلفین کرد که نتیجه آن شناسایی و توقیف چندین انبار، فروشگاه قطعات یدکی تقلبی و همچنین کشف یک واحد آپارتمان برای چاپ بارکدهای جعلی بوده که بیش از 12 فرد مرتبط با این موضوع بازداشت شده اند.

ایساکو همچنین با شناسه دار کردن قطعات خود از مشتریان می خواهد که برای تشخیص اصل بودن قطعه یدکی خریداری شده، بارکد درج شده روی بسته بندی را به شماره 300031 پیامک کنند و با این روش متوجه اصل بودن یا نبودن قطعه خریداری شده شوند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟