به گزارش خودرونویس، مدتی پیش بود که شاهد تردد دورسن G70S در خیابان های تهران به منظور تست های فنی با پلاک گذر موقت بودیم. در حال حاضر نمی توان به طور قطع اظهار کرد که دورسن G70S توسط کدام یک از شرکت های خودروسازی داخلی به بازار ایران عرضه می شود، ولی حدس هایی در این خصوص داریم. البته تا به امروز خودروهای مختلفی با هدف عرضه به ایران وارد ایران شده اند و پس از گدراندن تست های مربوطه، مشخص شده که مناسب بازار ایران نبودند. مشخص نیست دورسن G70S سرانجام موفق به ورود به بازار ایران می شود یا یکی از خودروهایست که صرفا بابت تست به ایران آمده است. به هر حال پاسخ این سوال در آینده مشخص می شود.

 

 

نمای عقب دورسن G70S

تاریخچه ماشین دورسن

دورسن یک خودروساز تازه تاسیس چینی بوده که در سال 2014 فعالیت خود را زیر پرچم شرکت خودروسازی زوتی چین آغاز کرد. اما در سال 2018 با تغییر ساختار سهامداران این شرکت، دورسن به برندی مستقل از زوتی و البته هنوز وابسته به این شرکت تبدیل شد. منظور از مستقل این بوده که محصولات دورسن با برندی متفاوت از زوتی عرضه می شوند و منظور از وابسته این بوده که عمده محصولات فعلی دروسن روی پلتفرم های زوتی توسعه یافته اند. به عنوان مثال همین دورسن G70S ساختار مشترکی با زوتی دامای X7 دارد که اتفاقا در بازار ایران نیز به صورت محدود قبل از تحریم ها حضور داشته است.

داشبورد دورسن G70S

دورسن G70S در سال 2018 و همزمان با مستقل شدن این شرکت از زوتی معرفی شد که به عنوان یک کراس اوور چینی پرآپشن به برخی از بازارهای جهانی همچمون امارات نیز راه پیدا کرده است. البته در بازار امارات خودروهایی همچون دورسن را افرادی خریداری می کنند که بودجه خرید محصولات برندهای آمریکایی و ژاپنی را ندارند؛ ولی خودروهایی مانند دورسن G70S در بازار ایران جزو محصولات پریمیوم صفر کیلومتر محسوب می شوند.

داشبورد دورسن G70S

محصولات دورسن

در حال حاضر دورسن سه خودرو را در سبد محصولات خود دارد که یکی همین کراس اوور G70S بوده و دیگری کراس اوور دورسن G60S بوده که مستقلا و به طور کامل توسط همین شرکت توسعه یافته. دیگر محصول دورسن خودروی الکتریکی E20 بوده که در واقع همان زوتی سیسام است. البته در گذشته شرکت خودروسازی جینتان یا همان دورسن محصولات دیگری را نیز تولید می کرد؛ ولی پس از مستقل شدن در حال حاضر این چند خودرو را تولید می کند که با توجه به ورود به بازارهایی همچون امارات می توان اظهار کرد که موفق بوده است.

کابین دورسن G70S

قیمت ماشین دورسن G70S

دورسن G70S به هیچ عنوان کراس اوور ارزان قیمتی نیست و سطج تجهیزات ایمنی و رفاهی بالای آن، قیمت بالایی را حتی در مدل پایه برای این خودرو رقم زده است؛ به عبارت دیگر نسخه پایه این خودرو در بازار چین قیمتی معادل 18 هزار و 700 دلار دارد که در صورت سفارش لوکس ترین نسخه قیمت این خودرو به 23 هزار و 500 دلار نیز افزایش می یابد. در این لحظه مشخص نیست که کدام شرکت قصد دارد کدام نسخه دورسن G70S را به بازار ایران عرضه کند، ولی با توجه به قیمت این خودرو حتی در مدل پایه می توان پیش بینی کرد که قیمت عرضه آن به بازار ایران فراتر از یک میلیارد تومان خواهد بود.

لوگو دورسن G70S

مشخصات ماشین دورسن G70S

دورسن G70S تنها با یک ترکیب فنی در بازارهای جهانی حضور دارد. این خودرو هم مانند عمده خودروهای چینی به پیشرانه با تکنولوژی میتسوبیشی متکیست. این پیشرانه که کد 4G63S4T دارد، یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر خطی توربوشارژ بوده که قادر به تولید 177 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این پیشرانه توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود.

این خودرو طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4764، 1942 و 1672 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز 2850 میلی متر اعلام شده که بدین ترتیب جزو کراس اوورهای سایز متوسط و نیمه بزرگ قرار می گیرد و فضای کابین آن برای پنج سرنشین کاملا مناسب است. این ابعاد دقیقا با دامای X7 یکسان بوده که با توجه به یکسان بوده پلتفرم و ساختار جای تعجب ندارد. ضمن اینکه شباهت هایی در طراحی به خصوص در نمای عقب و جانبی نیز بین دورسن G70S و دامای X7 دیده می شود که البته هر دو خودرو به محصولات فولکس واگن به خصوص اسیووی اطلس بی شباهت نیستند.

کلاستر دورسن G70S

امکانات دورسن G70S

به طور کلی دورسن G70S در بازارهای جهانی از نظر آپشنی و تجهیزات دارای چهار مدل مختلف است و به طور قطع نمی توان گفت که کدام مدل این خودرو به بازار ایران عرضه می شود. ولی نسخه پایه این خودرو هم جزو کراس اوورهای چینی لوکس محسوب می شود و نسخه فول آن تجهیزاتی در حد کراس اوورهای کره ای لوکس دارد. مجهزترین نسخه دورسن G70S دارای تجهیزاتی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل، درب صندوق برقی با سنسور پا، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید 360، دوربین دنده عقب، پایش فشار باد تایرها، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ترمز پارک برقی، کمکی شروع حرکت در بالایی، کنترل حرکت خودرو در سرازیری، رادار نقطه کور، سنسور نور، سنسور باران، نورپردازی داخل کابین، نمایشگر لمسی مالتی مدیا، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، مموری صندلی راننده، گرمکن صندلی های جلو، سانروف پانورامیک و … است.

عکس ماشین دورسن G70S

 

5 از 5 رای