اخبار خودرو ایران
ادعاهای زیاندهی قطعه سازان بهانه جویی است

ماجرای دور زدن یک قطعه ساز توسط خودروساز

شنبه - ۸ خرداد ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
قطعه سازی

یک فعال صنعت قطعه سازی اعلام کرد: بسیاری از ادعاهایی که از سوی برخی قطعه سازان مبنی بر زیان دهی و ورشکستگی آنان مطرح می شود غیر واقعی است، زیرا در چنین شرایطی هیچ انسان آگاه و عاقلی در شرایط زیان دهی به فعالیت خود ادامه نمی دهد.

به گزارش خودرونویس، علی اکبر جوانروح با بیان این مطلب افزود: در طول سالیان گذشته صنعت قطعه سازی همپای صنعت خودرو رشد و نمو یافته و با توجه به ویژگی های خاص بازار خودرو ایران نمی توان ادعا کرد که این صنایع زیان ده هستند و یا اینکه در شرایط بسیار حاد و خطرناکی به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه در طول سالیان اخیر روابط بسیار عمیق و نزدیکی بین این دو صنعت برقرار شده افزود: به نظر می رسد این دو حوزه بسیار مهم در صنعت کشور تحت هیچ شرایطی با یکدیگر چالش ندارند و حتی اتحاد شکل گرفته بین آنها به گونه ای است که در بسیاری از موارد یکدیگر را پوشش می دهند و هم صدا هستند.

وی گفت: در کشور ما امکانات مناسبی برای تولید و سرمایه گذاری وجود دارد که از آن جمله می توان به تامین مواد اولیه، نیروی انسانی ماهر و دانش آموخته، کارگر با کمترین حقوق، منابع انرژی ارزان و گسترده، ماشین آلات مناسب و هم چنین حمل و نقل و دیگر زیرساخت ها اشاره کرد، بنابراین جایی برای نگرانی نیست و تمام زیرساخت ها برای فعالیت و رشد و توسعه صنعت قطعه سازی موجود است،با وجود تمام این منابع،فقط عدم امنیت سرمایه یعنی شناور بودن نرخ پول ملی، ریشه فساد ، باعث ترس  برخی از ریسک سرمایه گذاری می گردد.

جوانروح با بیان اینکه ارزیابی قیمت‌های جهانی مهم‌ترین منبع برای پیش‌بینی قیمت ها است، افزود: بطور مثال قیمت فولاد جهانی است و افزایش یا کاهش قیمت جهانی فولاد مستقیما آثار مثبت یا منفی بر عملکرد شرکت‌های فعال در صنعت فلزات و صنایع مرتبط با آن خواهد گذاشت.

وی افزود : از نظر من نه قطعه سازان زیان ده هستند و نه خودروسازان که اگر این گونه بود هرگز این دو قطب صنعت به کار خود ادامه نمی دادند بنابراین چالش ها و مشکلاتی که از آن ها نام می برند از نظر من غیر واقعی است. برای مثال شاهد خرید سهام عمده خودروسازان یا یک خودرو سازی کامل توسط بعضی از قطعه سازان هستیم .

جوانروح گفت: در حال حاضر ابهاماتی درباره سرنوشت برجام وجود دارد و برخی نگران ان هستند که در صورت توافق نهایی نرخ ارز کاهش یافته و موجی از کالاهای وارداتی به کشور سرازیر شود، اما به نظر می رسد تنها راهکار این است که در چنین شرایطی نرخ ارز در هر سطحی تثبیت و با آزادسازی منابع ارزی و صادرات درمقابل ورود ارز ،بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد.

وی افزود: تردیدی نیست که با تثبیت نرخ ارز رونق دوباره به تولید و صنعت باز می گردد و تجربه این روند در دوره اول دولت اصلاحات نیز وجود داشت و رشد چشمگیری در زمینه توسعه فعالیت های صنعتی کشور ورشد ساخت داخل اتفاق افتاد.

وی در پایان در خصوص داخلی سازی قطعات در ایران گفت: می توان گفت ما در صنعت قطعه سازی در حال حاضر به توان 80 درصدی در تولید قطعات داخلی رسیده ایم و نه بیشتر و بسیاری از ادعاهایی که در خصوص داخلی سازی نود درصدی مطرح می شود درست نیست .

وی در خصوص فعالیت چگونگی حضور خود در صنعت قطعه سازی گفت : من از سال ۱۳۴۸ در شرکت ایران ناسیونال شروع بکار کردم و تحصیلات خود را در مراکز شبانه ادامه دادم و در سال ۱۳۶۲ همکاری خودم را با مهندسین مشاور صنایع وسیله نقلیه (از شرکت های سازمان گسترش و نوسازی ایران ) ادامه دادم.

وی گفت: درسال ۱۳۶۸ با تاسیس و راه اندازی شرکت آلوم فرم که در سال۱۳۷۰ به تولید رسید برای اولین بار کنتورهای گاز را در داخل کشور تولید و به موازات آن با شروع تولید پیکان بخاری پیکان و قطعات مختلفی را تولید کردم.

وی گفت: از سال ۱۳۷۶ با تاسیس شرکت طراحی و تولید جوانروح با طراحی و تولید رام روا و قطعات جلو بندی فعالیت داشتم و برای اولین بار قطعات ایمنی و تنظیم پشتی صندلی با طراحی و خرید تکنولوژی توسط همین شرکت ساخت داخل شد.

وی همچنین در رابطه با فساد حاکم بر برخی از حوزه های صنعت خودرو گفت: به طور مثال ما در آن مقطع پس از انتقال تکنولوژی تولید برخی قطعات به داخل کشور که به قیمت دوبرابر وارد میشد، متاسفانه شاهد یک اتفاق عجیب بودیم و اطلاعات پروژه مذکور به راحتی توسط پرسنل میانی ساپکو به شرکت های رقیب و یا دوستان آنها داده شد و به همین سادگی تمام تلاش های ما برباد رفت و شرکت های دیگری جای ما را بجای خرید دانش فنی با خرید چندنفر در این صنعت گرفتند.

جوانروح با بیان اینکه به عبارتی ما در این پروه دور خوردیم، افزود: این پرونده همچنان در مراجع قضایی در حال پیگیری است و امیدواریم با درایت نهادهای نظارتی و قضایی نسبت به احقاق حقوق این مجموعه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تلاش های دیگری را برای استقرار تکنولوژی های نوین در صنعت خودرو و قطعه سازی را دنبال می کنیم.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟