به گزارش خودرونویس، از میان خودروهای چینی که وارد بازار خودروی ایران شده است، لیفان یکی از برندهای ارزان قیمت است که از لحاظ کیفیت هم چندان چنگی به دل نمی‌زند. این کمپانی که در خود کشور چین هم قدمت زیادی ندارد، اولین خودروی خود را با نام لیفان 520 به بازار عرضه کرد که سدانی معمولی و ارزان‌قیمت است. این خودرو در بین سال‌های 1389 تا 1392 توسط کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد و حالا فقط نسخه‌های کارکرده آن در بازار وجود دارند.

لیفان به دلیل پایین بودن قیمت و بیشتر بودن آپشن‌هایش به نسبت پراید، در زمان خود خوب فروخت. اما اینکه آیا واقعاً رقیب خوب و شایسته‌ای برای پراید است را باید با بررسی زوایای مختلف آن سنجید.

چرا لیفان 520 بخریم؟

لیفان 520 طراحی ظاهری خوبی ندارد. شاید بهتر باشد بگوییم که یک خودروی زشت است. اما به دلیل ابعاد خوبش مورد توجه قرار گرفت اما در مقایسه با پراید، با وجود طراحی قدیمی و یکنواخت پراید، کماکان کفه به سمت خودروی وطنی سنگینی می‌کند.

در داخل کابین اما داستان برعکس است. کابین لیفان، جادار، نسبتاً زیبا و راحت است. در مقایسه با کابین خشک و بدون هیچ جذابیت پراید، این خودروی ارزان چینی بهتر ظاهر شده است. صندلی‌های چرمی راحت این خودرو، نسبتاً به صندلی‌های پراید با روکش پارچه‌ای، نشیمن راحتی داشته و خوب به نظر می‌رسد. لیفان 520 با مصرف سوخت 6.4 لیتر در 100 کیلومتر خودروی کم مصرفی محسوب می‌شود.

از نظر رانندگی هم لیفان خودرویی نرم و خوب نشان داده است. لیفان 520 آپشن‌های رفاهی زیادی ندارد. اما وجود امکاناتی نظیر سنسور عقب، قفل کودک، شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی برقی، دو کیسه هوا، فرمان هیدرولیک، گرمکن شیشه عقب، مه‌شکن عقب و جلو و ریموت کنترل از جمله امکانات این خودرو است که شاید نسبت به قیمت این خودرو خیلی هم بد نباشد!

مزیت آخر لیفان 520، قیمت پایین این خودرو در بازار خودروهای کارکرده است. اگر کسی قصد خرید خودرو با مبلغی کمتر از 100 میلیون تومان را داشته باشد، لیفان 520 گزینه بدی نیست به شرطی که مشکلات این خودرو برایش بزرگ و پررنگ نباشد.

چرا لیفان 520 نخریم؟

لیفان 520 در زمان ورودش به ایران با رقبایی مانند تندر 90 و پژو پارس و 206 روبه رو بود. آن زمان هنوز قیمت خودرو این افزایش زیاد را نداشت. لیفان به همین دلیل شاید بازار چندان پر رونقی نداشت. اما حالا که افزایش قیمت خودرو دست بسیاری از مردم را از خرید خودروهای خوب وطنی هم کوتاه کرده است، در بازه قیمتی زیر 100 میلیون تومان، لیفان 520 هم خودنمایی می‌کند که رقیبی مانند پراید را در مقابل خود دارد. اینکه مردم ما هر خودرویی را به پراید ترجیح می‌دهند یک بحث است و اینکه آیا این خودروها ارزش خرید دارند یک بحث مهم‌تر.

لیفان 520، افت بسیار زیادی دارد. به دلیل افزایش قیمت ارز و قطعات خودرو، طبعاً هزینه نگهداری آن هم به مراتب بالاتر می‌رود. از طرفی این خودرو با وجودی که کابین راحت و قابل قبولی دارد اما ضعف متریال استفاده شده در ادوات کابین، به مرور زمان خودش را به شدت نشان می‌دهد. بعد از گذشت چند سال از کارکرد لیفان، سروصدای کابین و کاهش کیفیت رنگ بدنه آزاردهنده می‌شود.

پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو با قدرت 104 اسب‌بخار، کشش و قدرت راضی کننده‌ای ندارد. از طرف دیگر گیربکس ۵ سرعته دستی این خودرو مشکلات زیادی دارد که تعمیرکاران همواره به خریداران این خودرو در مورد آن هشدار می‌دهند. لیفان با داشتن دو کیسه هوا، سیستم ترمز ضدقفل، و سنسور دنده عقب توانسته تنها دو ستاره ایمنی از موسسه ایمنی چین دریافت کند. این موضوع نشان دهنده ضعف ایمنی این خودرو است.

با بررسی آگهی‌های لیفان 520 در سامانه https://divar.ir/s/tehran/car/lifan/520 می‌توان بازار خرید و فروش این خودرو را تخمین زد. خودروهای چینی معمولاً بازار دست دوم خوبی ندارند. حالا برای خودرویی که از نظر کیفی هم در رتبه پایینی قرار می‌گیرد، طبعاً نمی‌توان بازار گرمی را انتظار داشت. اما با این وجود بسیاری از افراد این خودروی معمولی چینی را به پراید ترجیح می‌دهند و معتقدند امکانات و ویژگی‌های این خودرو به پراید اولویت دارد.

3.9 از 63 رای