به گزارش خودرونویس، هلدینگ چونگ کینگ در مجموع 619 سهم از سهام گروه لیفان، یعنی 47.08 درصد از کل سهام لیفان را در اختیار دارد. اگر دادگاه با درخواست سازماندهی مجدد مالی گروه لیفان موافقت کند و این کمپانی قادر به پرداخت بدهی‌های خود نباشد، لیفان ورشکسته شده و از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

 

 

راه لیفان برای فرار از بحران

براساس اطلاعات منتشر شده، بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه لیفان (خودروسازی لیفان، شرکت فروش اتومبیل چونگ‌کینگ، هلدینگ صادرات و واردات لیفان و…) به دلیل بدهی ‌های این کمپانی برای محاکمه به دادگاه احضار شده و مدیران ارشدِ گروه لیفان در حال کاهش سهم خود در این شرکت هستند. احتمالا لیفان برای ادام حیاط خود دست به دامن کمپانی جیلی خواهد شد. جیلی احتملا سهام لیفان را خریداری کرده و لیفان از این به بعد تنها به ساخت موتورسیکلت می‌پردازد.

فروش محصولات لیفان به شدت کاهش یافته و این کمپانی از ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی تنها 978 دستگاه اتومبیل سواری جدید فروخته است. بنابراین فروش خودروهای سواری لیفان 95.29 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. همچنین فروش سایر محصولات لیفان با کاهش 56.32 درصدی نسبت به سال گذشته به 549 دستگاه رسیده است.

 

قطع همکاری نمایندگان با لیفان

در سال 2019 بسیاری از نمایندگان لیفان، شبکه فروش این کمپانی را ترک کردند. با وجود کاهش فروش لیفان در سال‌های اخیر، هنوز هم تعداد قابل توجهی از محصولات این شرکت در بازار وجود داشته و در حال تردد هستند. به این ترتیب پس از حذف لیفان، وسایل نقلیه موجود در بازار با مشکلات فراوانی در تامین قطعات، نگهداری و تعمیر روبرو می ‌شوند. مشابه این شرایط برای مشتریان شرکت سرمایه گذاری مشترک دانگ ‌فنگ رنو هم تکرار شد و با پایان همکاری رنو و دانگ فنگ، مشتریان آن کمپانی با مشکلات فراوانی دست و پنج نرم کردند. همچنین ورشکستگی خودروسازی لیفان، عامل افت شدید ارزش نسخه‌های کارکرده بوده و ظاهرا باید از هم اکنون برای حفظ حقوق مالکان محصولات این کمپانی فکری کرد.

 

فعالیت لیفان در بازار ایران

لیفان در سال‌های اخیر در بازار ایران هم فعالیت داشته و در ابتدا با همکاری شرکت کرمان‌ موتور اقدام به عرضه محصولاتی مانند لیفان 520 و 620 کرد. موفقیت نسبی محصولات یاد شده باعث شد که لیفان به سراغ محصولاتی مانند 820، ایکس 50 و ایکس 60 برود و آنها را در ایران عرضه کند.

اما شرایط در بازار ایران به گونه ‌ای رقم خورد که این کمپانی چینی دیگر توان رقابت با سایر برندهای هم وطن، از جمله چری و جک را نداشت و به دلیل کاهش استقبال از محصولات خود، به تولید خودرو در ایران پایان داد. ولی در چند ماه گذشته زمزمه‌ های بازگشت لیفان به بازار ایران با مدل ایکس 70 به گوش رسیده و خودروسازی بم برای تولید محصولات لیفان برنامه‌ ریزی دقیقی کرده است. اما اکنون و با توجه به شرایط پیش آمده برای گروه لیفان، تولید ایکس 70 توسط خودروسازی بم در هاله ‌ای از ابهام قرار داشته و سرنوشت خریداران محصولات لیفان در بازار ایران مشخص نیست.

این در حالی است که شرکت خودروسازان بم نسخه های مختلفی از لیفان ایکس 70 را به منظور تست های جاده ای وارد کشور کرده و وعده داده که عرضه کراس اوور کامپکت لیفان ایکس 70 را به زودی به بازار ایران آغاز می کند.

 

4.7 از 4 رای