به گزارش خودرونویس، آنچه «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر تازه‌وارد صنعت، معدن و تجارت از ابتدای حضور در مسند وزارت در دستور کار خود قرار داده و بارها و بارها در محافل مختلف بر آن تاکید کرده، رفع انحصار از صنعت خودرو است.

وی ۲۹ مهرماه امسال در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور، گفت: باید شرایط برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات با هدف رقابت پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار فراهم شود.

در این زمینه، «مهدی صادقی نیارکی» معاون امور صنایع این وزارتخانه  افزود: وزارتخانه در وهله نخست به دنبال افزایش تولید خودرو است تا به‌تدریج آن را از یک کالای سرمایه‌ای به کالایی رقابتی تبدیل کند.

به گفته این مقام مسوول، اگر در بازار خودرو عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، آن‌گاه خودرو هر چه بیشتر به کالای رقابتی تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: علاوه بر دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا ۲۴ خودروساز کوچک در کشور وجود دارد که به دنبال تقویت آنها هستیم تا تیراژ تولیداتشان افزایش یابد.

صادقی‌نیارکی بیان‌داشت: برخی از این خودروسازان خط رنگ‌هایی با ظرفیت سالیانه یکصد هزار دستگاه و حتی ۲۰۰ هزار دستگاه دارند.

وی ادامه‌داد: آنچه یک خودروساز را از شرکت‌های مونتاژکار متمایز می‌کند، خط رنگ آن، همچنین فرایند رنگ، فرایند بدنه و پرس‌چاپ است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکید کرد: برنامه وزارت صنعت این است که اگر به‌طور مثال مجموعه شمارگان تولید این خودروسازان کوچک ۵۰ هزار دستگاه در سال است، آن را به تیراژ چهار برابری یعنی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

وی تصریح‌کرد: در شرایط کنونی و لزوم مدیریت منابع ارزی که ارز کشور باید به‌طور عمده برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی اختصاص یابد، استراتژی وزارتخانه تقویت سمت عرضه از طریق راهکارهای این‌چنینی است.

برخی کارشناسان معتقدند: در ارزیابی‌های انجام شده، همواره محصولات سه گروه بهمن، کرمان‌موتور و مدیران‌خودرو بهترین نمره‌ها را از نظر کیفی دریافت کرده‌اند و این امکان وجود دارد که با افزایش تیراژشان، در یک فضای رقابتی مناسب و قیمت‌های تمام شده واقعی (نه قیمت‌های دستوری و غیررقابتی) این سه خودروساز بتوانند هر یک به شمارگان تولید یکصد هزار دستگاه در سال دست یابند.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

به گزارش ایرنا، مطابق این آمارها، سهم ایران‌خودرو ۳۱۵ هزار و ۶۱۶ دستگاه و سهم سایپا ۲۲۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودروی سواری بوده است. این دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۹۵.۹ درصد سهم خودروهای سواری بازار را در هشت ماهه امسال به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که در مدت یاد شده، خودروسازی بم ۱۰ دستگاه، خودروسازی راین ۱۴ دستگاه، خودروسازی مدیران ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه، خودروسازی کارمانیا ۲ دستگاه، بهمن‌موتور یک‌هزار و ۱۲۵ دستگاه، کرمان‌موتور چهار هزار و ۸۵۳ دستگاه، صنعت‌خودروی آذربایجان (آذویکو) ۵۰ دستگاه، سازه‌های‌خودرو دیار ۱۱ دستگاه، سرمایه‌گذاری بایک بین‌الملل صفر دستگاه، صنایع تولیدی عظیم‌خودرو ۱۲۳ دستگاه، سیف‌خودرو ۷۲۷ دستگاه، سروش دیزل مبنا ۵۱ دستگاه، نورا موتور پارس صفر دستگاه، ریگان‌خودرو ۷۵ دستگاه و سایر شرکت‌های خودروساز نیز صفر دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند.

5 از 1 رای