به گزارش خودرونویس، حضور دیابلو در سبد محصولات لامبورگینی موجب شد که این ابرخودروساز ایتالیایی با قدرت از قرن بیستم به قرن 21 وارد شود. لامبورگینی دیابلو در زمان خودرو اولین های بسیاری را با خود برای این شرکت به همراه داشت؛ ضمن اینکه استایل گوه مانند این ابرخودرو همچنان پس از 30 سال روی محصولات امروزی لامبورگینی دیده می شود.

نمای عقب لامبورگینی دیابلو

مشخصات فنی لامبورگینی دیابلو

لامبورگینی دیابلو در اواخر سال 1990 راهی بازار جهانی شد؛ ولی این در حالی بود که لامبورگینی توسعه این خودرو را از پنج سال پیش در قالب پروژه ای به ناک پروجکت 132 شروع کرده بود. این ابرخودرو در آن زمان از یک پیشرانه 5.7 لیتری 12 سیلندر تنفس طبیعی بهره می برد که قادر به تولید بیشینه قدرت 485 اسب بخار و بیشینه گشتاور 580 نیوتن متر بود. یکی از افتخارات دیابلو در آن زمان، یدک کشیدن لقب سریع ترین ابرخودروی تولیدی جهان به لطف امکان حرکت با بیشینه سرعت 325 کیلومتر بر ساعت بود.

لامبورگینی دیابلو در آن زمان فاقد جعبه فرمان الکتریکی و سیستم های کمکی راننده و کنترلی خودرو بود؛ ولی در عوض دیابلو به تجهیزاتی همچون شیشه بالابرهای برقی، تودوزی چرمی کابین و سیستم تهویه مطبوع مجهز شده بود.

پیشرانه لامبورگینی دیابلو

در سال 1993 بود که لامبورگینی برای نسخه VT دیابلو جعبه فرمان برقی و همچنین سیستم های کنترلی خودرو را نصب کرد؛ لازم به ذکر است که این نسخه دیابلو، اولین محصول تمام چرخ محرک لامبورگینی به نوعی محسوب می شود(اگر اسیووی LM002 را در نظر نگیریم). در سال 1995 بود که لامبورگینی نسخه عقب محرک دیابلو SV با با پیشرانه قدرتمندتر 510 اسب بخاری معرفی کرد. در همان سال لامبورگینی اولین نسخه سقف باز تولید انبوه این ابرخودرو را به نام دیابلو VT رودستر معرفی کرد که به روزرسانی هایی در استایل ظاهری آن دیده می شد.

نمای عقب لامبورگینی دیابلو

پایان دوران دیابلو و ادامه راه لامبورگینی

داستان پرافتخار دیابلو در سال 2000 برای لامبورگینی به پایان رسید. یک سال پس از آن لامبورگینی توسط گروه خودروسازی آئودی خریداری شد. در سال 1999 لامبورگینی جهت خداحافظی با دیابلو نسخه های تغییر استایل یافته و به روزرسانی شده دیابلو SV، VT و VT رودستر را معرفی کرد. این سه مدل به لطف بهره بردن از پیشرانه 529 اسب بخاری با بیشینه گشتاور تولیدی 605 نیوتن متر، قدرتمندترین نمونه های تولیدی دیابلو محسوب می شدند.

لامبورگینی دیابلو

سال 1999 اولین سالی بود که لامبورگینی اقدام به نصب سیستم ترمز ضد قفل ABS روی محصولاتش کرده بود. لامبورگینی به کمک آئودی به خوبی توانست جانشین موفقی را برای دیابلو راهی بازار کند. خودروی جانشین دیابلو، لامبورگینی مورسیه لاگو بود که یکی از خوش صداترین و سریع ترین خودروها در زمان خود بود. لامبورگینی مورسیه لاگو استایل تهاجمی دیابلو را با کمی تغییرات وارد قرن 21 کرد.آن

منبع Autoclassics
5 از 2 رای