به گزارش خودرونویس، طی روزهای اخیر و در مراسم رونمایی از وانت چینی جدید آمیکو اتفاق جالبی رخ داده که نشان از قیمت گذاری سلیقه ای و بدون حساب و کتاب در صنعت خودرو ایران دارد. به گونه ای که مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است که به بهانه سال تاسیس و تولد این شرکت که در سال 1368 بوده، ما هم قیمت این وانت چینی جدید را یک میلیارد و 368 میلیون تومان اعلام کرده ایم.

این در حالی است که در بسیاری از شرکت های خودروسازی بزرگ دنیا قیمت گذاری خودرو بر اساس یافته های دقیق اقتصادی و ارزیابی های کارشناسی صورت می گیرد و در نهایت با بررسی تمام مولفه های تولید، قیمت تمام شده نهایی و یک سود معقول و متعارف قیمت محصول اعلام می شود. به گونه ای که حتی کوچکترین اعداد و ارقام از نگاه شرکت های خودروسازی جهان مغفول نمی ماند.

 

 

نگاهی به قیمت گذاری عجیب وانت جدید آمیکو آسنا اتوماتیک نشان می دهد که حتی با احتساب دلار 29 هزار تومانی، این خودرو معادل بیش از 47 هزار دلار ارزش گذاری شده است در حالی که یک جستجوی دم دستی در بازارهای جهانی خودرو گویای این واقعیت است که خودروهای مشابه البته با برندهای معتبر جهانی و نه چینی و کیفیتی به مراتب بالاتر از حدود 30 هزار دلار شروع و با توجه به آپشن های مختلف و منحصر به فرد به صورت پلکانی افزایش می یابند.

این در حالی است که هفته های اخیر و پس از آنکه دو خودروساز بزرگ بنای افزایش قیمت ها را داشتند، شخص رئیس جمهور به این موضوع مهم ورود کرده و مانع از صدور مجوز افزایش قیمت ها شد. این در حالی است که چند کیلومتر عقب تر یک شرکت مونتاژ کار خودروهای چینی به راحتی قیمت سلیقه ای و گزاف برای یک خودرو چینی تعیین می کند. تردیدی نیست که اگر این خودروساز قیمتی فراتر از این رقم را برای یک وانت اعلام می کرد هیچ نهاد نظارتی و دستگاهی آنان را مواخذه نمی کرد.

به نظر می رسد اگر قرار باشد این بدعت گذاری در اعلام قیمت خودروها با همین روند ادامه پیدا کند، به طور حتم افسار قیمت ها در بازار خودرو از کنترل خارج شده و هرج و مرج عجیبی گستره بازار را در بر خواهد گرفت.

عجیب تر اینکه به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت، شورای رقابت، سازمان حمایت و دیگر دستگاههای نظارتی تاکنون هیچگونه واکنشی به اینگونه قیمت گذاری های فضایی و سلیقه ای نشان نداده اند و به طور حتم چنانچه این روند ادامه داشته باشد در آینده نزدیک باید منتظر خلق ایده های جدید در قیمت گذاری خودروها باشیم.

در چنین شرایطی به نظر می رسد چنین رویکردهایی خطرناکی در بازار خودرو به طور حتم دولت جدید و نوپا را در آینده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد. از همین رو انتظار می رود شخص رئیس جمهور محترم از یک سو و دستگاههای ناظر بر روند قیمت ها وارد عمل شده و با این پدیده خطرناک مقابله کرده و در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان گام بردارند.

پایگاه خبری خودرونویس در ادامه گزارش های دقیق و مفصلی از وضعیت کلی این وانت چینی و مقایسه آن با خودروهای هم کلاس خارجی از نظر فنی و قیمت های جهانی منتشر خواهد کرد.

5 از 3 رای