دست از سر صنعت خودرو بردارید

شنبه - ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
خواندن 4 دقیقه
ایران خودرو خراسان

تمام راه‌های نرفته در خودروسازی این روزها به خصوصی شدن شرکت‌های خودروساز منتهی می‌شود. سال‌هاست که دولتمردان برای بهبود وضعیت صنعت خودرو کشور وعده واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی را می‌دهند، وعده‌ای که در هیچ دولتی عملی نشده است.

به گزارش خودرونویس،  اگرچه دولت سهام اندکی در دو شرکت خودروساز دارد با این حال با همان سهام کم که به سهام مدیریتی معروف است تصمیم‌گیر و سیاستگذار اصلی صنعت خودرو محسوب می‌شود. بر این اساس دولت با سهم اندک خود در ایران‌خودرو و سایپا بر این دو شرکت حکمرانی کرده و از تعیین قیمت‌ها گرفته تا عزل و نصب مدیران و اعضای هیات‌مدیره را به عهده دارد.

 

محمد رضا نجفی منش رئیس هیئت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قعه سازان خودروی استان تهران گفت : آنچه که دولت بعنوان قیمت از سوی شورای رقابت اعلام کرده است،قیمت واقعی نیست و خودروسازان با ضرر و زیان مجبور به تولید است و در این شرایط اگر دولت محترم به وعده ی خود مبنی بر واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی دارای اهلیت عمل کرده : و دست از سر صنعت خودرو بردارد؛تا خود خودروساز تصمیم گیر اصلی باشد که مطمئنا در چنین شرایطی خودرو با درصدی خیلی کمتری از قیمت بازار به دست مردم خواهد رسید و قیمت ها متعادل تر خواهد شد .

نجفی منش در خصوص راههای کشف قیمت واقعی خودرو اظهار داشتند که : یکی از راههای مهم متعادل شدن قیمت خودرو و مشخص نمودن قیمت واقعی آن ،عرضه در بورس است و راه دومی هم هست که دولت مشابه به دهه ی هفتاد که با مشکل قیمت گذاری خودرو مواجه شد و راه حل این بود که دولت 5 درصد زیر قیمت بازار اقدام به عرضه ی خودرو نمود و این کار را تا زمانی ادامه داد تا بازار و کارخانه به قیمت متعادل رسیدند و لازم است که در چنین شرایطی این روش عملیاتی شود .

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟