اخبار خودرو ایران
یک فعال صنعت قطعه سازی مطرح کرد

بحران نوسان قیمت مواد اولیه قطعه سازی چالش دولت جدید

یکشنبه - ۳ مرداد ۱۴۰۰
خواندن 3 دقیقه
قطعه سازان

یک کارشناس صنعت قطعه سازی گفت: مشکلات صنعت خودروسازی و قطعه سازی ریشه ای است و مربوط به دولت قبل نیست این مشکلات در گذشته نیز وجود داشته و هیچ گاه به صورت ریشه ای حل نشده است .

به گزارش خودرونویس، سید محسن افتخاری ریشه این مشکلات را در سیاست‌های اشتباهی نظیر عدم پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و همچنین تامین مواد اولیه با قیمت اصولی عنوان کرد .

وی گفت: بازار مواد اولیه در شرایط فعلی به صورت لحظه‌ای و ساعتی قیمت‌گذاری می‌شود شرکت های فولادی و پتروشیمی و به طور کل شرکت هایی که مواد اولیه را تولید می کنند به صورت مستمر تغییر قیمت دارند این تغییر قیمت با نوسانات نرخ ارز بالا و پایین می شود برای ما سوال است که چرا فولادی که در کشور تولید می شود با نوسانات نرخ دلار قیمت آن تغییر می کند.

وی ادامه داد : شرکت های خودروساز باید در تسویه بدهی های خود سرعت عمل بیشتری داشته باشند تا سرمایه قطعه سازان راکد نماند اگر قرار بر این است که یک سیستم پویا و همیشگی برای صنعت خودروسازی داشته باشیم می بایست دولت خودروساز را مکلف کند تا در پرداخت بدهی ها به روز شود و حداکثر طی فرایندی یک ماه پول تولیدکننده را پرداخت کند.

این کارشناس صنعت قطعه سازی گفت:متاسفانه مواد اولیه با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان و تولیدگنندگان داخلی نمی‌رسد بعضا حتی تولیدکنندگان فولاد ، فولاد را بالاتر از قیمت جهانی عرضه می کنند امروز تهیه فولاد به یک چالش اساسی برای صنعت قطعه سازی تبدیل شده بدین صورت است که تولیدکننده نابود می شود و امکان رقابت از تولیدکننده گرفته می شود.

وی ادامه داد : در قرارداهایی که بین قطعه ساز و خودروساز بسته می شود بدون اینکه نیم نگاهی به مشکلات و موانع تولیدی قطعه سازان داشته باشند بحث نوسانات قیمتی درج نمی گردد و این موضوع عملا توان تولید را از ما می گیرد .

محسن افتخاری گفت: قطعه‌سازان در ماه‌های گذشته برای تامین مواداولیه صنعت قطعه‌سازی با فولادسازان و دیگر صنایع مادر دچار مشکل بوده‌اند دولت میبایست در این دو موضوع مهم ( پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان و تامین مواد اولیه با قیمت مناسب) ورود کند و حساب تولیدکننده را از حساب فروشنده فولادی جدا کند .

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروسازی و مشکلاتی که از آن ها نام برده ایم فعلا آزاد سازی واردات خودرو به صلاح نیست رفع موانع تولید و تلاش برای بروز رسانی معوقات قطعه سازان و تامین مواد اولیه با قیمت مناسب می تواند تا حد زیادی از مشکلات قطعه سازان را حل کند و حل این مشکلات قطعا به سود صنعت خودروسازی ما نیز خواهد بود.

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟