ترخیص قطعات خودرو چقدر ارز لازم دارد

چهارشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
قطعات خودرو

با توجه به نواسانات نرخ ارز  و رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت مواد اولیه برای تولید قطعات خودرو، دبیر انجمن قطعه‌سازان از ارایه مدارک لازم برای افزایش قیمت قطعات خبر داد.

به گزارش خودرونویس، مازیار بیگلو در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور و مذاکره با برخی شرکت‌های خارجی گفت: در این مورد با ما صحبتی نشده در عین حال بعید می‌دانم خودروساز خارجی به توجه به شرایط فعلی حاضر به سرمایه‌گذاری در کشورمان باشد. در مورد چینی‌ها نیز تجربه نشان داده هر وقت در ایران حضور داشته‌اند اقدام خاصی برای داخلی‌سازی قطعات انجام نداده‌اند.

وی افزود: شنیده‌ایم که وزارت صنعت پیگیر ایجاد قطب سوم خودروسازی است ولی صحبتی ما با نشده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان همچنین در مورد نامه‌نگاری شرکت ساپکو با قطعه‌سازان برای به‌روزرسانی قیمت قطعات در قرارداد با ایران‌ خودرو نیز گفت: جلسات در این خصوص در حال برگزاری است و قطعه‌سازان مدارک خود را ارائه کرده‌اند.

بیگلو گفت: با توجه به بررسی‌های در حال انجام امیدواریم طی ۲ ماه آینده در مورد به‌روز رسانی قیمت قطعات ۱۶۰ شرکت به جمع‌بندی برسیم.

وی افزود: البته این به‌روز رسانی قطعات بر اساس نرخ تولید تا پایان تیرماه است و پس از آن بر اساس نوسانات قیمت‌ نهاده‌های تولید، اگر نیاز باشد مجدداً بازنگری صورت خواهد گرفت.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: قیمت قطعات برخی شرکت‌های قطعه‌ساز حتی برای سه ماهه آخر سال ۹۸ نیز به‌روز رسانی نشده است.

به گفته بیگلو، قیمت مواد اولیه و ارز از ابتدای سال تا پایان تیرماه برای قطعه‌سازان ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته که افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصد باید بر روی قطعات اعمال شود. در عین حال این افزایش قیمت بر روی خودرو ۱۰ درصد کمتر از این ارقام خواهد بود.

پیشتر نیز آرش محبی‌نژاد نیز از پیشنهاد انجمن برای  افزایش علی الحساب ۵۵ درصدی قیمت قطعات خبر داده بود وی گفته بود چنانچه با این پیشنهاد موافقت نشود شاهد نابودی صنعت قطعه‌سازی هستیم.

متاسفانه صنعت قطعه‌سازی روز به روز بنیه‌اش را از دست می‌دهد و بسیاری از کارکنان به دلیل نبود نقدینگی در این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تعدیل شدند. متاسفانه در شیوه قیمت‌گذاری خودرو شاهد یک سری کج سلیقگی‌ها هستیم که ضرر اصلی را مردم و قطعه‌سازان متحمل می‌شوند.

او اظهار کرد بود امروز قطعه‌سازان با حداقل قیمت کالاهایشان را به خودروسازان می‌فروشند و خودروساز نیز با کمترین قیمت خودروهایش را به مردم عرضه می‌کند. قرار بود در بحث نقدینگی یک سری حمایت‌ها از جمله تخصیص پنج هزار میلیارد تومان منایع ریالی و دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از فروش اوراق به خودروسازان اعطا شود که هنوز پرداخت نشده است.

طی ما های پیش نیز سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو نسبت به احتمال افزایش قیمت قطعات و همچنین کمبود در بازار هشدار داد و درخواست همکاری در زمینه واردات قطعات را داشت.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که شرایط تأمین قطعات چگونه است؟ گفته بود: در حال حاضر ما تقریباً به طور متوسط پیش می‌رویم یعنی نه کمبود نه گرانی آنچنانی داریم. اگر در آینده به همین روال شرایط ادامه پیدا کند صد در صد قیمت‌ها بالاتر می‌رود و همچنین با کمبود قطعه مواجه می‌شویم. بعد از مسئله کرونا ما واردات نداشتیم و مابقی اقلام نیز مربوط به قبل است که در گمرکات مانده و هنوز ترخیص نشده است. درخواست ما از دولتمردان این است که در قضیه واردات و مواد اولیه تولید کمک شایانی کمک کنند. ما به صراحت در حال هشدار دادن به همه هستیم که بعداً صنف را مقصر ندانند.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟