به گزارش خودرونویس، طراحی ظاهری یک خودرو تنها برای مدت محدودی جذابیت دارد و پس از آن عادی و شاید قدیمی شود. اما قوای محرکه خوب و موتور و گیربکس مناسب است که رانندگی لذتبخشی را برای یک خودرو به ارمغان می آورد. خودروی تارا یک سدان سگمنت B پلاس یا C بوده که ضمن دارابودن طراحی ظاهری جذاب، مشخصات فنی بسیار خوبی را ارائه می دهد.

قوای محرکه موتور و گیربکس تارا ایران خودرو برگ برنده در میان رقبا

سدان تارا با موتور EC5 یا همان TU5 پلاس بهینه شده تک کوئل به بازار عرضه می شود که تغییرات بسیار مهمی نسبت به موتور TU5 معمولی در راستای افزایش راندمان، کاهش استهلاک، افزایش دوام و کاهش آلایندگی در آن صورت گرفته است. از جمله این تغییرات می توان به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها CVVT و اویل پمپ با فشار متغیر اشاره کرد. وجود اویل پمپ با فشار متغیر باعث افزایش عمر روغن و همچنین افزایش عمر موتور و روغنکاری متناسب با دور موتور و شرایط لحظه ای موتور می شود که یکی از جدیدترین تکنولوژی های استفاده شده در موتورهای احتراق داخلی محسوب می شود. قلب تپنده تارا قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴5 نیوتن متر گشتاور بوده که برای خودرویی با ابعاد و وزن تارا کاملا مناسب است. لازم به ذکر است که رقبای تارا در بازارهای جهانی نیز از قوای محرکه ای با تکنولوژی مشابه بهره گرفته اند. بدین ترتیب تارا با اتکا به کیفیت ساخت بالا، قوای محرکه با کیفیت و توانمند به نسبت سگمنت خوب شانس زیادی برای موفقیت در بازارهای جهانی دارد.

قوای محرکه موتور و گیربکس تارا ایران خودرو برگ برنده در میان رقبا

نیروی تولیدی این موتور در نسخه دنده ای تارا توسط گیربکس ۵ سرعته و در نسخه اتوماتیک تارا توسط گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده ها به صورت تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل می شود.

پیشرانه TU5 پلاس تارا را می توان برگ برنده این سدان ملی در این سگمنت رقابتی دانست. چراکه نسخه قدیمی تر این پیشرانه با کد TU5 سالهاست که روی محصولات مختلفی از ایران خودرو نصب شده و یکی از قابل اعتمادترین موتورهای تولید داخل به شمار می رود. حال نسخه بهینه شده پیشرانه TU5 که روی تارا نصب شده به لطف تغییراتی که در آن اعمال شده نسبت به قبل بهبودهایی داشته و این موتور را می توان مناسب ترین قوای محرکه برای تارا دانست. مصرف سوخت پایین، دوام بالا، استفاده از تکنولوژی مدرن زمانبندی متغیر سوپاپ ها و اویل پمپ با فشار متغیر، از جمله بارزترین ویژگی های پیشرانه TU5 پلاس تارا به شمار می روند.

قوای محرکه موتور و گیربکس تارا ایران خودرو برگ برنده در میان رقبا

جدا از بحث ویژگی های موتور و گیربکس، کیفیت و دوام قوای محرکه و عدم بروز خرابی یکی از مهم ترین عواملیست که مشتری را برای خرید یک خودرو تشویق می کند. ایران خودرو برای جلب حداکثری اعتماد و رضایت مشتریان مدتیست که طرح شجاعانه ای را در خصوص قوای محرکه تارا دنده ای و اتوماتیک شامل موتور و گیربکس آغاز کرده است. این طرح موسوم به طرح جهش کیفیت تارا در حوزه موتور و گیربکس بوده که از ابتدای تیر ماه 1401 به اجرا در آمده است. به موجب این طرح ایران خودرو عدم بروز مشکل و خرابی با منشا موتور و گیربکس را در خودروهای تارا دنده ای و اتوماتیک تولید شده از ابتدای تیر ماه سال جاری را به مدت 6 ماه یا 10 هزار کیلومتر تضمین می کند. این طرح بسیار شجاعانه ای بوده که توسط ایران خودرو به تازگی اجرا شده و نشان از کیفیت بالای قوای محرکه تارا هم در نسخه دنده ای و هم در نسخه اتوماتیک دارد. در صورت بروز مشکل با منشا موتور و گیربکس در خودروهای تارا تولید شده از تیرماه 1401 به بعد، ایران خودرو خدمات جبرانی ویژه ای برای مشتریان ایران خودرو در نظر گرفته شده است.

قوای محرکه موتور و گیربکس تارا ایران خودرو برگ برنده در میان رقبا

لازم به ذکر است که این طرح جهش کیفیت تارا در حوزه قوای محرکه شامل موتور و گیربکس به مدت شش ماه یا 10 هزار کیلومتر در کنار گارانتی سه ساله یا 60 هزار کیلومتری که فراتر از الزامات خودروهای تولید داخل بوده، نشان از اطمینان ایران خودرو بابت کیفیت بالای موتور و گیربکس این خودرو دارد که نتیجه آن رضایت مشتری و جلب اعتماد وی می شود.

 

5 از 3 رای