اخبار خودرو ایران
در نشست خبری امروز انجمن قطعه سازان مطرح شد

قطعه سازان خودرو زمینگیر شدند

دوشنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۹
خواندن 5 دقیقه
نشست خبری انجمن قطعه سازان

صبح امروز در هتل المپیک نشست خبری اعضای انجمن قطعه سازان با حضور خبرنگاران صنعت و حوزه خودرو برگزار و پیرامون مشکلات پیش روی قطعه سازان و همچنین ظرفیت تولید سالانه قطعه سازی و خودروسازان  تبادل نظر شد.

به گزارش خودرونویس، مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان کشور در خصوص ظرفیت تولید سالانه قطعه سازان کشور بیان کرد: ظرفیت تولید قطعه سازی در ایران برای تولید سالانه سه میلیون خودرو کافی است؛ ولی امسال ظاهرا برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو در داخل کشور برنامه ریزی شده است.

وی در ادامه به تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار اشاره کرد و دلیل آن را اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودرو دانست که موجب شده خودرو به یک کالای سرمایه ای بدل شود. بیگلو در این خصوص اظهار کرد که ثبت نام 4 میلیون متقاضی در یک دوره قرعه کشی خودروسازان خود گواهی دهنده تقاضای کاذب برای خرید خودرو بوده که دلیل آن اختلاف قیمت 100 درصدی میان قیمت کارخانه و بازار بوده که به همین دلیل هرکسی را نسبت به ثبت نام خودرو وسوسه می کند.

 

تولید کافی مطابق با نیاز بازار

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان اظهار کرد که تولید کنونی خودروسازان کاملا پاسخگوی نیاز بازار بوده و طبق مطالعات انجام شده وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این زمینه، نیاز واقعی بازار خودروی کشور در سال چیزی در حدود یک میلیون و 100 هزار دستگاه اعلام شده است.

دبیر انجمن قطعه سازان پیشنهاد داد که دولت به جای صادرات مواد اولیه از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و … که خام فروشی محسوب می شود، آنها را با درصدی سود در اختیار قطعه سازان قرار دهد که نتیجه آن رشد چشمگیر صادرات قطعات خودرو و تامین نیاز ارزی کشور است.

 

ترخیص قطعات دپو شده در گمرک

مازیار بیگلو در خصوص انباشت قطعات و مواد اولیه مورد نیاز در خط تولید قطعه سازان و خودروسازان بیان کرد: تا مرداد ماه سال جاری حجم قطعات و مواد انباشته شده در گمرکات کشور به 400 میلیون دلار رسیده بود؛ ولی به تازگی به لطف بانک مرکزی این میزان مواد انباشته شده در گمرکات به 300 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی در ادامه بیان کرد که با توجه به موافقت بانک مرکزی مبنی بر ترخیص اجناس و مواد اولیه بدون نیاز ارز، به زودی این حجم مواد انباشته شده در گمرکات کاهش خواهد یافت.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود که تا پیش از تحریم ها حدود 1200 واحد فعال در زمینه قطعه سازی در کشور داشتیم؛ ولی از سال 98 همزمان با آغاز دوره تازه تحریم ها، واحدهای فعال به 900 واحد کاهش یافت. در سال 99 نیز بیش از 200 واحد تولیدی تا این لحظه تعطیل یا نیمه تعطیل شده اند و اگر تغییر خاصی در روند وزارت صمت رخ ندهد بیش از 150 واحد تولیدی دیگر نیز تا پایان سال تعطیل خواهند شد.

 

تعمیق ساخت داخل در صنعت قطعه سازی

علی نادری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص داخلی سازی گفت: از ابتدای برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، 86 میلیون دلار داخلی سازی قطعات خودرو محقق شده است. وی در ادامه بیان کرد که محرک اصلی تحقق اهداف در این برنامه، پرداخت به موقع مطالبات قطعه سازان از خودروسازان کشور است.

نادری در ادامه بیان کرد که مطالبات قطعه سازان از خودروسازان کشور تا این لحظه به 30 هزار میلیارد تومان رسیده که چیزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان آن سررسید شده است. وی در ادامه گفت که مشکل اصلی قطعه سازان کمبود نقدینگی است که اکر خودروساز مطابق با قرارداد به تعهدات خود عمل کند و مطالبات قطعه ساز را پرداخت کند، قطعه سازان از حمایت های دولت و تسهیلات بانکی بی نیاز می شوند.

 

شاپور سامعی رییس کمیته ارزی انجمن قطعه سازان اظهار کرد که امسال قیمت مواد اولیه وابسته به ارز به مراتب بیشتر از افزایش نرخ ارز، رشد قیمت داشته است. سامعی به محدودیت های بانک مرکزی در تخصیص ارز اشاره کرد و گفت که به تازگی بانک مرکزی به دلیل مشکلاتی که در تخصیص ارز داشته با گزینه بدون انتقال ارز برای ترخیص مواد اولیه و قطعات موجود در گمرک موافقت کرده است.

 

لزوم تعدیل قراردادهای قطعه ساز و خودروساز

سامعی اشاره کرد که خودروسازان هنوز قراردادهای مربوط به سه ماه پایانی سال گذشته و شش ماه ابتدای امسال را تعدیل نکرده اند. قیمت دلار مبنا در آن قراردادها، 11 هزار تومان و مبنای قیمت مس، آلومینیوم و سایر مواد اولیه در آنها دی و بهمن سال 98 است.

وی ادامه داد: این عدم تعدیل سازی قراردادها در حالی است که قطعه ساز زمانی مطالبات خود را از خودروسازان کشور دریافت می کند که به دلیل سرعت تورم عملا بین 20 تا 40 درصد از ارزش پول خود را از دست داده است.

 

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟