به گزارش خودرونویس، این روزها بحث قطعات یدکی تقلبی در بازار داغ شده است این موضوع می‌تواند خطرات بسیاری را برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد.

لوازم یدکی به کار برده شده در خودرو در ایمنی این وسیله و امنیت جانی سرنشین آن نقش مهمی دارد، ولی گران شدن این لوازم، سبب شده تا برخی با سوء استفاده از این موقعیت کالاهای تقلبی را به جای لوازم یدکی اصلی به فروش رسانده و باعث ضرر و زیان جانی و مالی برای مصرف کننده شوند .

کلاچ یکی از قطعات مهم و کاربردی در خودرو است این قطعه طی سال‌ها متمادی از خارج از کشور وارد می شد اما این روند در سال‌های اخیر کمتر شده و بخش بزرگی از این سیستم در داخل کشور تولید می شود.

صنعت کلاچ طی این سال ها پیشرفت های قابل قبولی داشته است تا آنجا که بطور کامل در این صنعت خودکفایی صورت گرفته و حتی درحال حاضر تولیدکنندگان این صنعت قابلیت صادرات محصولات به شرکت های خارجی را نیز دارند.

مدیرعامل سیف صنعت در خصوص وضعیت کلی صنعت قطعه سازی ایران در زمینه تولید کلاچ انواع خودرو گفت: همواره سعی کرده ایم در این صنعت رو به جلو حرکت کرده و پیشرفت کنیم ، طی 30 سال گذشته سیف صنعت به عنوان پیش گام در این صنعت بوده است و با پیوستن رقبای قدرتمند و پر تلاش به این عرصه در حال حاضر در کشور توان بسیار بالای در زمینه تولید و طراحی با تکنولوژی بالا در سطح جهانی را دارا است و  از منظر رقابت با برندهای خارجی در زمینه قیمت و کیفیت و گارانتی جایگاه بسیار مطلوبی را دارد.

خودکفایی در تولید کلاچ انواع خودرو

مهدی آلان با مطلوب خواندن سطح تکنولوژی و دانش فنی تولیدکنندگان داخلی کلاچ گفت: در سال های گذشته هر چند جای بیشتری برای سرمایه گذاری وجود داشت، اما سه تولیدکننده کلاچ مورد قرارداد با خودروسازان داخلی علی الخصوص شرکت سیف صنعت در زمینه تحقیق و توسعه دستاوردهای مطلوبی داشته اند و امروز در عرصه ساخت ماشین آلات تست مورد نیاز در خطوط کلاچ سازی که دست آورد قابل توجهی است و زمانی به خارج از ایران وابستگی کامل داشتیم؛ بطور کامل خود کفا هستیم و حتی قابلیت صادرات به شرکت های خارجی را نیز داریم.

آلام-_-سیف-صنعت

وی ظرفیت داخلی سه سازنده اصلی انواع کیت کلاچ را  5 میلیون و 300 هزار برشمرد و گفت: ظرفیت رسمی و واقعی اعلامی سه سازنده اصلی در حال حاضر 5 میلیون و 300 هزار انواع کیت کلاچ است، این در حالی است که کل نیاز کشور شامل خودروسازها و بازار یدکی با احتساب 15 میلیون خودرو در حال تردد و روند تعویض کلاچ در داخل کشور مجموعا 4 میلیون و 600 دست کلاچ است که با این تفاسیر به تعداد 700 هزار دست مازاد بر نیاز کشور امکان تولید موجود است.

وی در خصوص روند همکاری خودروسازان داخلی و تامین سیستم کلاچ از سازندگان داخلی گفت: این روند قابل قبول است اما کافی نیست،در واقع ما توقع بیشتری از بخش خدمات پس از فروش خودروسازان داریم که نگاه دقیق تری  به محصولات وطنی و البته با کیفیت داشته باشند.که این امر در مواردی به دلایل خاص و حتی منافع شخصی برخی افراد به سمت و سویی می رود که جای بررسی دارد که چرا با وجود امکان تامین مازاد بر نیاز کشور شاهد واردات کیت کلاچ بصورت رسمی از سوی سازمان های خدمات پس از فروش خودروسازان بوده ایم.

هیچ یک از قطعات خارجی وارداتی اورجینال نیستند

آلان ادامه داد: وقتی که قطعه مصرفی در خط که تاییدیه و استاندارد ملی دارد و از چندین مرجع ارزیابی مستمر می شود و آمار کیفی آن نمایان و قابل پیگیری است چرا باید به سراغ خارجی ها برویم که عملا اعلام می کنند هیچ گارانتی شامل محصولاتشان نمی شود و نکته قابل تامل تر این که هیچ یک از قطعات خارجی وارداتی اورجینال نیستند و فقط نام شرکت های معتبر کلاچ سازی خارجی را یدک می کشند و این کلاهی است که بر سر مصرف کننده نهایی می رود و آسیب جدی به تولید داخلی وارد می نماید.

مدیرعامل سیف صنعت سهم کالای قاچاق و محصولات بی کیفیت از بازار ایران را رقمی عجیب خواند و گفت: بیشترین آسیب از کالاهای قاچاق به صنعت کلاچ سازی وارد می شود،شاید درست تر این است بگوییم نه فقط صنعت کلاچ سازی بلکه تمامی صنایع کشور از این موضوع آسیب دیده اند.

وی بیان کرد: این موضوع از زمان اعمال تحریم ها که شرکت های خارجی معتبر همکاریی تجاری خود را قطع کرده اند به شکل عجیب تری انجام می شود. آن هم به این صورت که در بسته بندی همان شرکت های خارجی عده ای با نام همان برندها به صورت قاچاق از مقصد کشورهای شرقی انجام می دهند و به اسم شرکت های اصلی به فروش می رسانند و برای رد گم کردن موضوع، مقداری از واردات را بصورت رسمی انجام می دهند.

وی گفت: در این خصوص عده ای زحمت قاچاق را هم دیگر به خود نمی دهند و با توجه به عوارض واردات که با نرخ 4200 تومانی محاسبه می شود و به سهولت وارد کشور می کنند و با قیمت همان محصولات اورجینال به فروش می رسانند و از سود قابل توجهی و نجومی بهره می برند،که این ارز 4200 تومانی که رقم ناچیزی است عملا موضوع تعرفه که به عنوان تعدیل کننده موضوع واردات می تواند از آن استفاده کرد را به کل منفعل و بی اثر می نماید.

دلیل اصلی قاچاق کالا قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی است

وی عمده ترین دلایل ناکامی در زمینه جلوگیری از وارادت کلاچ و مبارزه با کالای قاچاق را قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی دانست و گفت: دلیل اصلی قاچاق کالا قیمت تمام شده بالای محصولات داخلی است،شما تصور کنید کارخانه ای در چین با تیراژ ده ها میلیونی در سال یک محصول مانند کلاچ را با ماشین آلات به روز و بهره گیری از مواد اولیه به قیمت های پایین جهانی و البته حمایت های دولت آن کشور تولید می کند و به کل جهان صادر می کند ، حال شرایط را با تولیدکنندگان داخلی ما مقایسه کنیم.

وی گفت:در اینجا تولید کنندگان باید با ماشین آلات 30 سال پیش که احیا شده و با مواد اولیه به عنوان مثال فولاد که از قیمت های جهانی هم در داخل گران تر هستند محصول خود را تولید نماید و آن هم با تیراژهای بسیار پایین که به هیچ عنوان با این تیراژهای داخلی نمی توان از موضوع سهم سربار با خارجی ها رقابت کرد، این امر در کنار متوسط راندمان کاری داخلی و مالیات هایی که سازندگان پرداخت می کنند در کنار عدم حمایت های دولتی سبب به وجود امدن بازار قاچاق کالا می شود.

آلان ادامه داد: در این بازار بدون نظارت گروهی نیز سواستفاده کرده و محصولات ارزان تر و البته با کیفیت پایین تر چینی را خریداری می کنند و در کارتن و بسته بندی برندهای معروف قرار می دهند و سود خود را چند برابر دریافت می کنند  و همه این موارد در کنار نگاه ویژه مردم ما به برندهای خارجی است که خوشبختانه نگرش مردم نسبت به تهیه کالاهای داخلی در حال تغییر است .

مدیرعامل سیف صنعت گفت: در حال حاضر شرکت های داخلی حضور پر رنگی در بازار های داخلی دارند و خدمات پس از فروش قابل قبولی به مشتریان ارایه می کنند، لذا باز جای پای سنگین قاچاق در اینجا هم وجود دارد و  رقابت سخت و غیر منصفانه ای با چینی ها دارند که به علت سود بالای قطعات چینی ،بازرگانان یا بهتر است بگوییم قاچاقچیان شبهه قانونی گاهی اوقات با فروش سر به سر ضربه سنگینی به تولید داخل می زنند . یک کارخانه بیش از 300 نفر پرسنل دارد و با فروش سر به سر نمی تواند مدت زیادی دوام بیاورد و همین امر دلیل  این می شود که از گردونه خارج می شود و بازار برای خارجی ها مهیا می گردد.

صنعت-کلاچ

وی در خصوص روند قیمت کالاهای وارداتی و قاچاق در مقایسه با تولیدات داخلی افزود: متوسط قیمت هر کلاچ خارجی البته با کیفیتی که در حال حاضر در بازار عرضه می شود (یا همان شبهه برندهای اورجینال که تقلبی هستند) 20 دلار است. که این کلاچ ها همیشه گران تر از کلاچ های تولید داخل به فروش می رسند (البته سال گذشته در مقطعی که دلار پایین آمد برای دامپینگ کردن حتی پایین تر از قیمت کلاچ سازان داخلی به فروش می رساندند) برای مثال یک کلاچ خارجی که با قیمت 2 میلیون در بازار فروخته می شود معادل همان کلاچ تولید داخل آن با قیمت 1.2 میلیون تومان و با گارانتی بدون قید و شرط موجود است. البته از این قیمت ها سهم فروشندگان در کلاچ های خارجی 30 تا 50 درصد قیمت فروش است و کلاچ داخلی نهایتا 15 درصد، که این عامل خود موجب کشش بیشتر بازار و فروشندگان به عنوان بازوی اصلی به سمت کالاهای خارجی و عمدتا قاچاق است که سود بیشتری را برای واسطه ها ایجاد می کند و ضمنا خرید کالاهای خارجی قاچاق نیازی به فاکتور رسمی مثل سازندگان داخلی و دردسرهای اداره مالیات هم هیچ گاه نداشته است.

آلان حجم گردش مالی بازار کلاچ در کشور را رقم قابل توجهی دانست و گفت: حجم گردش مالی بازار کلاچ حدود 100 میلیون دلار است با قیمت متوسط هر کلاچ 20 دلار، آمارهای رسمی سال 96 ،97 و 98 به ترتیب 22 و 14 و 7 میلیون دلار است. البته وارد کنندگان به اصطلاح زیر قیمت اعلام می کنند تا عوارض واردات کمتری به دولت پرداخت کنند و این تنها آمار رسمی گمرکات کشور است و این ارز خارج شده از کشور فقط برای یک سال است و این قطعه مصرفی ظرف 9 ماه مجدد مستهلک می شود.

استاندارد اجباری بر روی کیت کلاچ

وی در پایان خواستار ساماندهی این بازار شد و گفت: اولین خواسته ما این است که اگر قرار است واردات هم انجام شود باید قطعه استاندارد وارد شود و وارد کننده ها جنس تقلبی وارد کشور نکنند.برای این امر لازم است استاندارد اجباری بر روی کیت کلاچ قرار داده شود.

وی ادامه داد: البته عده ای هستند که می گویند تولیدکنندگان داخلی امکان تولید 100 درصد تنوع بازار را ندارند و خودرهای خارجی هستند که نیاز به کلاچ دارند. در پاسخ باید گفت که بله ، اول اینکه عمده خودرهای خارجی اتومات هستند و اصلا نیاز به کیت کلاچ مرسوم ندارند و اصلا دلیل استقبال مردم از خودروی خارجی همین اتومات بودن انها است  اما کلاچ هایی هستند که در سال کمتر از 2000 عدد در داخل نیاز دارند و مختص خودروهای خارجی خاصی هستند و این موضوع برای تولید داخل توجیه ندارد که برای این تعداد اندک سفارش قالب سازی و خط تولید راه اندازی شود و لازم است خود شرکت های وارد کننده آن خودرو و توسط بخش خدمات همان شرکت بصورت رسمی کلاچ مورد نیاز آن خودروها را وارد کنند که اعداد آن محدود و قابلیت خدشه به تولید داخل را ندارد.اما مشکل آنجا است که  این واردکنندگان، کلاچ خودروهای ساخت داخل را نیز وارد می کنند.

مدیرعامل سیف صنعت  بیان کرد: می بایست واردات کالاهای تقلبی کاملا متوقف شود و با وضع فعلی بازار که 99 درصد کالاها وارداتی تقلبی است، چاره ای بجز توقف کامل واردات نیست. مسلما ارز حاصل از فروش نفت که به سختی به دست می آید باید برای دارو و موارد حیاتی که مردم امروز به آن نیاز دارند خرج شود و نه برای کالایی مصرفی که تنها برای یک سال در خودرو کفاف خواهد داد.

وی گفت: کارخانه های تولید کننده داخلی  و فرزندان برومند این آب و خاک سالها تلاش و کوشش نموده اند تا محصولی با شرایط بومی کشور و جهت هماهنگی با ترافیک های شهری قطعه مهم دیسک و صفحه کلاچی تولید نمایند که امروز با افتخار در کشورهای همسایه به عنوان قطعه با کیفیت در حضور کالاهای  خارجی های امکان رقابت قیمتی دارد و خوشبختانه استقبال روز افزونی هم شاهد هستیم، برای مثال در کشورهای پاکستان و افغانستان که برندهای خارجی حضور پر رنگی دارند شرکت دانش بنیان سیف صنعت توانسته است محبوبیت قابل توجهی را در میان مصرف کنندگان به دست بیاورد که به گفته مصرف کنندگان شرق کشور در گذشته این کیفیت را فقط در محصولات ژاپنی یافت می شد لذا درخواست ما حمایت از کالاهای با کیفیت داخلی است تا بتوانیم برای همیشه پرونده کالاهای قاچاق را در کشور ببندیم.

5 از 3 رای