اخبار خودرو جهان
شش سیلندر اما سریع تر از هشت سیلندر!

فراری 296 GTB رونمایی شد

شنبه - ۵ تیر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
فراری 296 GTB

پس یک دوره غیبت طولانی، سرانجام یک ابرخودروی شش سیلندر جدید از فراری معرفی شده که به جای دینو فراری نام 296 GTB را برای آن انتخاب کرده است. به عبارت دیگر این ابرخودرو ایتالیایی جدید نامش را از حجم 2.9 لیتری پیشرانه و تعداد سیلندرها (6) برگرفته و پسوند GTB انتهای نام آن بیانگر Gran Turismo Berlinetta است.

مشخصات فنی فراری 296 GTB

به گزارش خودرونویس، شاید یک فراری با پیشرانه ای با تعداد سیلندر کمتر نسبت به F8 Tributo یک عقبگرد محسوب شود، ولی این صحبت در صورتی صحیح بود که سیستم کمکی پلاگین هیبریدی برای این پیشرانه شش سیلندر نصب نمی شد. در ابتدا به پیشرانه درونسوز این فراری می پردازیم که کاملا جدید توسعه یافته و هیچ ربطی به پیشرانه شش سیلندر Nettuno مازراتی که روی MC20 نصب شده ندارد. این اولین پیشرانه فراری بوده که توربوشارژهای آن به منظور پکیجینگ بهتر تغییر داده اند که هم باعث شده وزن پیشرانه کاهش یابد و مرکز ثقل خودرو نیز پایین تر آمده است.

نمای عقب فراری 296 GTB

این پیشرانه جدید شش سیلندر به ازای هر لیتر حجم قادر به تولید 218 اسب بخار قدرت بوده و فراری ادعا کرده که استاندارد جدیدی را برای نسبت قدرت به حجم با معرفی آن برای خودروهای خیابانی تولیدی در جهان وضع کرده است. پیشرانه بنزینی این ابرخودرو به تنهایی قادر به تولید 654 اسب بخار قدرت را دارد که به کمک سیستم هیبریدی، فراری 296 GTB روی هم رفته قادر به تولید 818 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور شده است. این خودرو محفظه احتراقی مشابه با برادر بزرگتر خود یعنی SF90 دارد به توربوشارژهای IHI مجهز شده که تا 180 هزار دور بر دقیقه توان فعالیت دارند.

پیشرانه فراری 296 GTB

موتور الکتریکی این خودرو164 اسب بخار قدرت تولید می کند که به موجب آن شتاب صفر تا 100 معادل 2.9 ثانیه برای فراری 296 GTB به ارمغان آمده است. این خودرو طی 7.3 ثانیه قادر است از مرز 200 کیلومتر بر ساعت هم عبور کند که نیم ثانیه سریع تر از فراری Tributo است. در نهایت هم این خودرو قادر است به سرعت 330 کیلومتر بر ساعت دست یابد که تنها مقداری کندتر از فراری F8 Tributo با پیشرانه هشت سیلندر درونسوز است. به عبارت دیگر فراری نخواسته میدان را برای رقیب اصلی خود یعنی مک لارن خالی بگذارد و با معرفی 296 GTB مک لارن آرتورا را به چالش جدی کشیده است.

نمای جانبی فراری 296 GTB

نیروی تولیدی پیشرانه این خودرو توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخ ها منتقل می شود. این همان گیربکسی بوده که برای فراری SF90، روما و پورتوفینو M هم نصب شده بود. فراری برای 296 GTB یک باتری 7.45 کیلووات ساعتی در کف خودرو جانمایی کرده که در حالت شارژ کامل انرژی لازم برای پیمایش 25 کیلومتر مسافت در حالت تمام الکتریکی را ذخیره می کند.

نکته نگران کننده در خصوص این ابرخودرو شش سیلندر هیبریدی فراری وزن آن بوده که طبیعی است به دلیل اضافه شدن سیستم کمکی پلاگین هیبریدی افزایش یابد. وزن خالص این خودرو 1470 کیلوگرم اعلام شده که می توان برای آن پکیج آپشنال Assetto Fiorano را هم سفارش داد. به موجب سفارش این پکیج تریم فیبر کربنی در داخل و بیرون فراری 296 اعمال می شود و شیشه عقب Lexan، تایرهای میشلن اسپرت کاپ 2 R و رنگی خاص که یادآور فراری 250 Le Mans بوده روی بدنه اجرا می شود.

کابین فراری 296 GTB

بدین ترتیب اضافه شدن سیستم هیبریدی اضافه وزن چندانی را برای فراری 296 در پی نداشته و این خودرو تنها 35 کیلوگرم از F8 Tributo سنگین تر است؛ ولی در سبک ترین حالت 75 کیلوگرم وزن بیشتری نسبت به مک لارن آرتورا دارد. فراری سعی کرده در طراحی بیرونی 296 دو عنصر سادگی و کاربردی بودن را مانند 250 LM رعایت کند. اسپویلر فعالی که در پروفیل عقب نصب شده از فراری لافراری الگوبرداری شده است. کابین دیجیتالی این خودرو هم طراحی مشابه با جدیدترین محصولات این ابرخودرو ایتالیایی مانند SF90 دارد و درون آن کلیدهای کنترلی خازنی و یک نمایشگر در مقایل سرنشین جلو به صورت استاندارد تعبیه شده است.

داشبورد فراری 296 GTB

 

سخن پایانی

رونمایی 296 GTB یک قدم ما را به معرفی اولین اسیووی فراری یعنی Purosangue نزدیک کرده که انتظار می رود در سال 2022 از راه برسد و به احتمال زیاد به همین پیشرانه شش سیلندر V6 با زاویه 120 درجه بین دو بلوک و سیستم هیبریدی کمکی مجهز شده تا بیشینه توان خروجی عددی چشمگیر باشد.

4 از 4 رای

دیدگاه شما چیست؟