اخبار خودرو جهان
مجهز به قدرتمندترین پیشرانه درونسوز تاریخ فراری

فراری دیتونا SP3 رونمایی شد

دوشنبه - ۱ آذر ۱۴۰۰
خواندن 4 دقیقه
فراری دیتونا SP3

فراری خط تولید محصولات Icona خود را با عرضه سومین مدل جدید به نام دیتونا SP3 گسترش داده است. این جدیدترین عضو این سری محصولات فراری بوده که طراحی های کلاسیک فراری را به زبان مدرن و در قالب ابرخودرویی جدید تفسیر می کند. این دیتونا SP3 در پیست Mugello و طی مراسم فراری Finali Mondiali 2021 رونمایی کرده است. کاملا مشخص است که فراری در طراحی دیتونا SP3 از محصولات شاخصی مانند 330 P3/4، 350 Can-Am، 512 S و سایر خودروهای مسابقه ای خود الگوبرداری کرده است. این خودرو در سبد محصولات Icona فراری به دو مدل مونزا SP1 و SP2 ملحق شده است.

به گزارش خودرونویس، دیتونا SP3 طراحی بسیار خاص و شاخصی دارید و آیرودینامیک ترین محصول فراری بوده که تا امروز تولید شده است. این مهم بدون استفاده از قطعات آیرودینامیک فعال حاصل شده و این در حالی بوده که پیشرانه ای قدرتمندتر و داغ تر برای این ابرخودرو نسبت به سایر مدلها نصب شده است. آیرودینامیک و سیستم خنک کنندگی از جمله اجزای مهم و حیاتی در طراحی یک خودرو محسوب می شوند و به همین منظور ورودی های هوای بزرگ و کانال های عبوری هوا در بدنه خودرو طراحی می شود. حتی برای درب های این فراری دیتونا SP3 کانال عبور هوا طراحی شده که جریان هوا را به قسمت عقب هدایت می کند.

نمای عقب فراری دیتونا SP3

یقینا جذابترین قسمت در طراحی ظاهری فراری دیتونا، پروفیل عقب بوده که شاهد اجرای خطوط افقی در سرتاسر این قسمت هستیم. چراغ های عقب هم به صورت یک نوار افقی درست در زیر اسپویلر طراحی شده اند و طراحی یکپارچه ای با باله های اجرا شده در این قسمت دارند. دو خروجی اگزوز در مرکز پروفیل عقب و درون یک دیفیوزر با استایل خشن و تهاجمی جانمایی شده اند.

فراری دیتونا SP3

طراحی بیرونی فراری دیتونا تا حد زیادی روی طراحی داخلی این خودرو نیز تاثیر داشته و شیشه تمام قسمت های اطراف کابین را محصور کرده است. صندلی های نصب شده درون کابین با شاسی یکپارچه هستند و پدال های این خودرو نیز برای ارگونومی بهتر قابل تنظیم هستند. به لطف رابط کاربری فراری Human Machine، زمانی که دستان راننده روی غربیلک فرمان قرار دارد می تواند تا 80 درصد قابلیت های این خودرو را کنترل کند.

فراری دیتونا SP3

مشخصات فنی فراری دیتونا SP3

قلب تپنده فراری دیتونا یک پیشرانه 6.5 لیتری 12 سیلندر بوده که نمونه آن روی 812 Competizione نیز نصب شده است. حال متوجه می شویم که دلیل نصب آن همه کانال عبوری هوا برای خنک سازی پیشرانه چه بود! فراری تلاش زیادی کرده تا وزن پیشرانه و اینرسی آن را کاهش دارد که این مهم به لطف استفاده از اتصالات تیتانیومی، پین های جدید پیستون ها و میل لنگ بالانس شده با سه درصد وزن کمتر و استفاده از فیبر کربن حاصل شده است.

پیشرانه فراری دیتونا SP3

این پیشرانه که با کد F140HC شناخته می شود حال قادر به تولید 828 اسب بخار قدرت و 697 نیوتن متر گشتاور بوده که قدرتمندترین پیشرانه درونسوزی بوده که تا به امروز توسط فراری تولید شده است. رد لاین این پیشرانه 9500 دور بر دقیقه تعریف شده و برای انتقال قدرت با یک گیربکس هفت سرعته کوپل شده است. فراری دیتونا قادر است طی 2.86 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت برسد و برای عبور از مرز 200 کیلومتر بر ساعت تنها به 7.4 ثانیه زمان نیاز دارد.

کابین فراری دیتونا SP3

فراری برای تولید شاسی و بدنه این خودرو از مواد کامپوزیتی شامل فیبر کربن و کولار استفاده کرده است. فراری همچنین از پیرلی خواسته تا تایری ویژه دیتونا SP3 تولید کند که هم در مسیرهای خشک و هم در مسیرهای خیس کارآمد باشد. دیتونا اولین فراری 12 سیلندر بوده که دارای سیستم بهبود داینامیک این شرکت است که موجب می شود کنترل خودرو در سرعت قابل ساده تر شود.

 

5 از 2 رای

دیدگاه شما چیست؟