اخبار خودرو ایران
بررسی عملکرد مهدی خطیبی در ایران خودرو طی یک سال کاری گذشته

تبدیل ایران خودرو از شرکتی بحران زده به خودروسازی رو به رشد طی یکسال

سه شنبه - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
خواندن 6 دقیقه
عملکرد مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو یک سال

وضعیت بحرانی ایران خودرو و صنعت خودرو در بهمن سال 1400 به شرایط بحرانی رسیده بود. وزارت صمت برای خروج ایران خودرو از این گرداب بحران، مهدی خطیبی را در روزهای پایانی دهه نخست بهمن ماه، سکاندار گروه صنعتی ایران خودرو کرد. حال که یکسال از حضور خطیبی به عنوان مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو می گذرد، شاهد آرامش نسبی در بزرگترین خودروساز کشور و خاورمیانه و پایان بسیاری از بحران هایی هستیم که در سال گذشته مانند زنجیر به دست و پای ایران خودرو گره خورده بودند.

به گزارش خودرونویس، مهدی خطیبی در شرایطی در بهمن سال 1400 سکان مدیریت ایران خودرو را در دست گرفت که با تولید ناقص خودرو با کسری قطعه نهادیه شده بود و خودروهای ناقص کف پارکینگ عملا نفس ایران خودرو را بریده بود. چراکه تولید خودرو به صورت ناقص از یکسو تمام پارکینگ های ایران خودرو را پر کرده بود و دیگر فضایی برای نگهداری خودرو نبود و همین موضوع سبب افزایش چشمگیر بهای تمام شده و هزینه های این شرکت شده بود.

از طرف دیگر قیمت گذاری دستوری خودرو و روش فروش تکلیفی زیان انباشته سنگینی را برای ایران خودرو رقم زده بود. همچنین به واسطه تحریم ها و کمبود نقدینگی مشکلات متعددی در زمینه تامین قطعات لازم برای خطوط تولید وجود داشت. از طرفی کیفیت پایین خودروها و عدم عرضه خودرو در تیراژ لازم سبب نارضایتی شدید مشتریان و مردم و ایجاد رانت و دلال پروری شده بود. در چنین شرایط نامساعدی مهدی خطیبی در اتاق فرماندهی ایران خودرو ساکن شد.

پس از بازدید سرزده ابراهیم رییسی در اسفندماه سال 1400 از ایران خودرو، دستورات هشت گانه ای را برای خروج صنعت خودرو از بحران ابلاغ کرد. ایران خودرو که به دلیل بحران هایی که در سالهای گذشته عملا کاهش چشمگیری در بحث تنوع محصولی داشت، در نخستین قدم با مدیریت خطیبی پژو 206 تیپ 3 با سقف شیشه ای را اسفند سال 1400 رونمایی کرد.

 

افزایش گارانتی محصولات ایران خودرو به سه سال و 60 هزار کیلومتر

ایران خودرو که کاملا صدای نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات تولیدی را شنیده بود، از ابتدای سال 1401 تصمیم مهمی برای جلب اعتماد و رضایت مشتریان خود گرفت. ایران خودرو از ابتدای سال 1401 تمام محصولات خود را با سه سال یا 60 هزار کیلومتر گارانتی به بازار عرضه کرد. این در حالیست که پیشتر محصولات این شرکت با دو سال یا 40 هزار کیلومتر گارانتی راهی بازار می شدند. همچنین در همین فروردین ماه 1401 بود که طی یک روز ایران خودرو بیش از 6 هزار خودرو را تکمیل و تجاری سازی کرد. همچنین مرکز مدیریت توسعه محصول و فناوری زنجیره ارزش ایران خودرو نیز در همین فروردین ماه تاسیس شد. بدین ترتیب ایران خودرو سال جاری را طوفانی آغاز کرد.

 

پایان تولید ناقص خودرو در ایران خودرو و تحقق تولید عبور مستقیم

تیم مدیریتی مهدی خطیبی به خوبی می دانست که تولید ناقص خودرو عامل بسیاری از بحران هاییست که ایران خودرو اکنون با آن مواجه است. به همین جهت خطیبی طی یک تصمیم شجاعانه میثاق نامه ای را با مدیران گروه صنعتی ایران خودرو امضا کرد که همگی متعهد به همکاری برای تولید خودرو بدون کسری قطعه شدند. در همین شرایط ایران خودرو پروژه توسعه نخستین کراس اوور ملی ایران خودرو خودرو K125 موسوم به ری را در دو مدل بنزنیی و برقی را پیش می برد. در همین اردیبهشت ماه بود که در نمایشگاه موتور و قوای محرکه تهران ایران خودرو قدرتمندترین واریانت پیشرانه های سه سیلندر خود موسوم به IK3 را رونمایی کرد.

موتور-سه-سیلندر ایران خودرو IK3

ثمره میثاق نامه امضا شده بین مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو برای جلوگیری از تولید ناقص خودرو و تحقق تولید عبور مستقیم در ابتدای خرداد ماه امسال رسید. از ابتدای خرداد 100 درصد تولیدات سواری ایران خودرو مربوط به صورت کامل و عبور مستقیم بود و در همین ماه ایران خودرو رکورد روزانه تولید کامل خودرو را طی چهار سال گذشته شکست. همچنین در همین ماه آرزوی دیرینه صنعت خودروسازی ایران یعنی اتحاد استراتژیک بین دو غول خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا کلید خورد و تفاهمنامه ای در این خصوص بین دو شرکت امضا شد.

IKCO Tara AT مشخصات تارا اتوماتیک V4 جدید (1)

طرح جهش کیفیت موتور و گیربکس تارا و رونمایی ری را

در تیرماه نسخه پروتوتایپ نخستین کراس اوور ملی یعنی ایکو K125 که با نام تولیدی ری را عرضه می شود رونمایی شد. همچنین از ابتدای تیرماه ایران خودرو با هدف افزایش رضایت مشتریان طرح شجاعانه جهش کیفیت در حوزه موتور و گیربکس خودرو تارا در دو مدل دستی و اتوماتیک را به صورت پایلوت آغاز کرد که بعدا این طرح را برای دیگر خودروهای خود نیز اجرا کند. به موجب این طرح ایران خودرو عدم بروز خرابی با منشا موتور و گیربکس را در خودرو تارا به مدت 6 ماه یا 10 هزار کیلومتر ضمانت می کند و در صورت بروز ایراد بسته های جبرانی ویژه ای در این خصوص در نظر گرفته است. تولید روزانه ایران خودرو در تیرماه همچنین از مرز 3 هزار دستگاه هم عبور کرد که ثبت چنین رکوردی نشان از هماهنگی کامل این شرکت با زنجیره تامین، شناسایی گلوگاه های تولید و سرمایه گذاری برای رفع آنها بوده است.

مقایسه کراس اوور ری را RIRA ریرا ایران خودرو با کیا سلتوس

صفر شدن خودروهای ناقص کف پارکینگ سایت های تولیدی ایران خودرو

در همین شرایط ایران خودرو همچنان با بحران خودروهای ناقص کف پارکینگ مواجه بود و از ابتدای تیرماه استارت پایان خودروهای ناقص دپو شده در کف پارکینگ ها را کلید زده بود که در مردادماه خودروهای ناقص کف پارکینگ سایت مرکزی این شرکت صفر شد. اما همچنان به دلیل روش فروش قرعه کشی و عرضه خودرو در سامانه وزارت صمت ایران خودرو با چالش جدی نقدینگی مواجه بود.

K112 ایران خودرو سایپا محصول مشترک رنو کویید خودرو اقتصادی (1)

البته با تکمیل و عرضه خودروهای ناقص ایران خودرو تا حدودی مشکل کمبود نقدینگی را جبران کرد. از شهریور ماه بود که عرضه محصولات ایران خودرو در بورس آغاز شد و تفاهمنامه همکاری برای تولید خودرو اقتصادی K112 بین ایران خودرو و سایپا امضا شد و این هاچبک کراس اقتصادی و ارزان قیمت در نسخه پروتوتایپ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. سرانجام در اوایل مهرماه بود که تمام خودروهای ناقص دپو شده در سایت های تولید ایران خودرو صفر شد و دیگر هیچ خودروی ناقصی در پارکینگ های این شرکت وجود ندارد. ایران خودرویی که هرچند سال یکبار شاهد معرفی محصولی جدید از آن بودیم، حال جانبی دوباره گرفته بود و از سد تحریم ها عبور کرده است. به همین جهت پروژه جدیدی را به نام خودرو TF21 که از چند ماه قبل تعریف کرده بود را پیش می برد. ایران خودرو برای رسیدن به آینده مدرن خود باید دل از خودروهای قدیمی بکند. به همین جهت در مهرماه تولید دو خودرو پژو 405 و سمند که زیاندهی بالایی داشتند و کیفیت آنها نیز قابل ارتقا نبود برای همیشه متوقف شد. همچنین ظرفیت تولید موتور ملی EF7 در مهرماه به روزانه بالای 1000 عدد رسید.

هایما 8S

آغاز تولید هایما 8S در رنگ های مختلف

در آبان ماه تولید کراس اوور پرچمدار و لوکس هایماه 8S ایران خودرو در هشت رنگ مختلف آغاز شد. اما ایران خودرو آبان را برای ثبت رکوردی جاودانه و ماندگار در پایان آذرماه سپری کرد. گروه صنعتی ایران خودرو در کنار رشد کیفیت محصولات، جهش تیراژ تولید را نیز در برنامه کار خود داشت و در طولانی ترین شب سال 1401 یعنی شب یلدا موفق شد که طی 9 ماه رکورد تولید 12 ماهه سال 1400 را بشکند. در واقع تعداد خودروهای تولید شده طی 9 ماه در سال جاری از تعداد کل خودروهای تولید شده در سال گذشته بیشتر بوده و این یک جهش تولید خیره کننده در ایران خودرو محسوب می شود که با تولید بیش از 460 هزار دستگاه خودرو محقق شده است. تولید عبور مستقیم ایران خودرو که از خردادماه محقق شده بود، موجب صرفه جویی 2100 میلیارد تومانی در هزینه های این شرکت شد و همزمان موجب رشد کیفیت و افزایش رضایت مشتریان این شرکت هم شد. البته ایران خودرو صرفا به افزایش تیراژ تولید توجه نمی کند، بلکه افزایش تیراژ تولید نیازمند افزایش تعداد تحویل و عرضه بوده که در همین آذرماه رکورد جدیدی توسط ایران خودرو در زمینه عرضه ماهانه و صدور فاکتور ثبت شد.

موتور پیشرانه EFP TCP EF+ TC+ پلاس ایران خودرو پلتفرم بومی برق خودرو رونمایی (1)

رونمایی موتور EFP

ایران خودرو که پیشتر بروزرسانی خانواده پیشرانه های خود اعم از XU و TU را محقق ساخته بود، برای افزایش کیفیت، کاهش آلایندگی و روانسازی تولید اینبار دست به ارتقا بهترین پیشرانه خود یعنی موتور EF7 زد و در دی ماه بود که پیشرانه EFP را در دو مدل تنفس طبیعی و توربوشارژ معرفی کرد. پیشرانه EFP در مدل تنفس طبیعی یک لیتر کاهش مصرف سوخت داشته و در مدل توربوشارژ نیز افزایش 13 اسب بخار در زمینه توان و 25 نیوتن متر در زمینه گشتاور را داشته است. پیشرانه EFP توربوشارژ اکنون قدرتمندترین پیشرانه تولید داخل محسوب می شود. همچنین ایران خودرو که پیشتر خبر صادرات محصولات خود به بازار روسیه را داده بود، در دی ماه دو هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کرد. کمی پس از شکسته شدن رکورد تولید خودرو در سال 1401 توسط ایران خودرو، در دی ماه این شرکت رکورد عرضه خودرو طی 12 ماه سال 1400 را هم شکست.

مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو و تیم مدیریتی تحت نظر وی موفق شدند که گروه صنعتی ایران خودرو را از بحران خارج کنند و این مهم با وجود مشکلاتی اعم از تحریم ها، قیمت گذاری دستوری، روش فروش تکلیفی و کمبود نقدینگی رقم خورده است. با چنین روحیه ای که از مسئولین امروزی ایران خودرو شاهد هستیم، می توان به آینده این صنعت امیدوار بود.

5 از 1 رای

دیدگاه شما چیست؟