به گزارش خودرونویس، شاید برایتان پیش آمده باشد هنگامی که در حال رانندگی هستید یا وقتی که ترمز می گیرید ناگهان فرمان خودرو به یک سمت کشیده می شود. این پدیده به علل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. با آگاهی از این علل می توانید سریعا نسبت به تشخیص علت و رفع عیب آن اقدام کنید.

در این مقاله قصد آن را داریم تا این علل را مورد بررسی قرار دهیم.

 

علل کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام حرکت

وقتی با خودروی خود در حال حرکت هستید، اگر برای لحظاتی فرمان خودرو را رها کنید، فرمان به یک سمت چرخیده می شود و خودرو به همان سمت منحرف می شود. علل این پدیده را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم.

تنظیم نبودن باد لاستیک ها

تنظیم باد لاستیک خودرو

اگر باد لاستیک های خودرو شما تنظیم نباشد علت ساده ای است که می تواند باعث کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت به هنگام حرکت باشد. زیرا اگر میزان باد هر چهار لاستیک باهم یکسان نباشد و باد یکی از آن ها کم و زیاد باشد، در این حالت سرعت آن لاستیک با بقیه یکسان نخواهد بود و نتیجه این وضعیت کشیده شدن فرمان به یک سمت و انحراف خودرو است. برای حل این مشکل تنها کافی است باد لاستیک ها را تنظیم کنید.

اشتباه جا انداختن لاستیک ها

چنانچه اخیرا لاستیک های خودرو خود را تعویض کرده اید و با مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت مواجه هستید، ممکن است علت این پدیده در درست جا نبنداختن لاستیک ها باشد. در این صورت لازم است به جهت چرخش لاستیک ها دقت کنید. اگر فلش روی لاستیک ها رو به عقب باشد پس آن ها را اشتباه جا انداخته اید و همین باعث ایجاد مشکل کشیده شدن فرمان به یک سمت می شود. پس لازم است لاستیک را از چرخ خارج کرده و مجددا به صورت صحیح جا بیندازید.

معیوب بودن لاستیک ها

سائیدگی، صاف و پله ای شدن لاستیک ها علت دیگر کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام رانندگی است. چنانچه لاستیک های خودروی شما چنین مشکلی دارد لازم است آن ها را با لاستیک های سالم تعویض کرده تا به هنگام حرکت، فرمان خودروتان به یک سمت کشیده نشود.

تنظیم نبودن فرمان

تنظیم نبودن فرمان علت دیگری است که می تواند باعث شود فرمان خودرو به هنگام حرکت به یک سمت کشیده شود. برای حل این مشکل تنها کافی است به یک مرکز معتبر تنظیم فرمان مراجعه کنید.

بالانس نبودن چرخ ها

بالانس نبودن چرخ ها

چنانچه چرخ های خودروی شما بالانس نباشد می تواند هم علت کشیده شدن فرمان به یک سمت و هم لرزش آن به هنگام حرکت شود. زیرا اگر چرخ ها بالانس نباشد وقتی لاستیک ها در حال چرخش است قادر به حرکت در یک مسیر مسقیم نیست و به یک سمت منحرف می شود. برای حل این مشکل باید به یک آپاراتی یا تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار چرخ های خوردوتان را بالانس کند.

وجود خرابی و ایراد در جلوبندی

خرابی و ایراد در جلوبندی معمولا به علت افتادن خودرو در چاله ها و دست اندازها و نیز تصادفات بروز یابد. وجود ایراد و خرابی در جلوبندی می تواند یک علت کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام رانندگی باشد. به این منظور لازم است خودروی خود را به یک مرکز جلوبندی ساز ببرید تا این مشکل برطرف شود.

تحمل بار زیاد

هر خودرویی قادر است مقدار معینی بار و سرنشین را حمل کند. با زیاد شدن میزان بار و تعداد سرنشینان در خودرو، مشکلات و حتی اتفاقات خطرناکی ممکن است برای خودرو و سرنشینان ایجاد شود. آسیب دیدن فنرها و کمک فنرها و خرابی آن ها یکی از چنین مشکلات جدی است. با آسیب دیدگی فنرها و کمک فنرها، خودرو به هنگام حرکت به یک سمت منحرف می شود.

علت کشیده شدن فرمان خودرو به یک سمت

علل کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام ترمزگیری

تمام شدن لنت ها

معمولا برای تعویض لنت های ترمز به صورت جفتی این کار را می کنند. اما گاهی از اوقات به علت وقوع مشکلاتی، تمام شدن یک لنت زودتر از سایر لنت ها اتفاق می افتد. در چنین وضعتی با فشردن پا روی پدال ترمز، به علت این که لنت تمام شده دیرتر درگیر می شود، خودرو به سمتی کشیده می شود که لنت های سالمی دارد. همین علت باعث می شود به هنگام ترمز کردن کشیده شدن خودرو به یک طرف را احساس کنیم.

تمام شدن لنت ترمز

خرابی و ایراد داشتن پمپ ترمز

چنانچه پمپ ترمز خراب شده و ایراد پیدا کند، میان ترمزهای خودرو توازن ایجاد نمی شود. این وضعیت باعث درست کار نکردن ترمز یکی از چرخ ها می شود که نتیجه آن کشیده شدن خودرو به یک سمت به هنگام ترمزگیری است.

 

چرب شدن دیسک

معمولا به علت نشتی روغن از سیلندر ترمز، دیسک ها چرب می شود. همین پدیده باعث لیز خوردن لنت روی دیسک چرب شده در حین ترمز گرفتن می شود که پیامد آن کشیده شدن خودرو به یک طرف است.

 

تاب و خش داشتن دیسک

یکی دیگر از علل کشیده شدن فرمان به یک سمت، تاب و خش داشتن و نیز شکستگی دیسک های ترمز است. نتیجه این وضعیت تقسیم نشدن نیروی ترمز به یک اندازه در چرخ های خودرو است. این وضعیت باعث کشیده شدن خودرو به یک سمت می شود. همچنین تاب داشتن دیسک های ترمز موجب لرزش فرمان خودرو به هنگام ترمزگیری هم می شود.

 

کلام آخر

در این مقاله کوشش کردیم تا علل کشیده شدن فرمان به یک سمت به هنگام حرکت و ترمزگیری را بررسی کنیم. حال که با این علل آشنا شدید، می توانید در صورت وقوع چنین پدیده ای، علل احتمالی را بررسی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. توصیه می شود در صورتی که خود قادر به تشخیص علل احتمالی کشیده شدن خودرو به یک طرف نبودید در اسرع وقت به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا نسبت به تشخیص و رفع علت چنین پدیده ای اقدام شود.

5 از 2 رای