نگهداری خودرو
بررسی عوامل در خودروهای کاربراتوی و انژکتوری

علت سخت گاز خوردن و گاز نخوردن خودرو

سه شنبه - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
خواندن 3 دقیقه
علت سخت گاز خوردن خودرو

برخی از مواقع که خودروی خود را روشن کرده اید و قصد حرکت دارید و یا در حین رانندگی هستید، متوجه می شوید که با فشردن پدال گاز، موتور یا گاز نمی خورد و یا به سختی گاز می خورد. علل متعددی می تواند باعث این پدیده شود که در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری متفاوت است. دانستن این علل و در کل مسائل فنی خودرو به شما کمک می کند تا رانندگی راحت تر و نیز کم خطرتری داشته باشید و در صورت وقوع مشکلات و خرابی های احتمالی به موقع وارد عمل شوید و از ورود خسارات بسیار جلوگیری کنید. در این مقاله قصد بررسی علت سخت گاز خوردن و علت گاز نخوردن خودرو را بررسی کنیم.

برخی از مواقع که خودروی خود را روشن کرده اید و قصد حرکت دارید و یا در حین رانندگی هستید، متوجه می شوید که با فشردن پدال گاز، موتور یا گاز نمی خورد و یا به سختی گاز می خورد. علل متعددی می تواند باعث این پدیده شود که در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری متفاوت است. دانستن این علل و در کل مسائل فنی خودرو به شما کمک می کند تا رانندگی راحت تر و نیز کم خطرتری داشته باشید و در صورت وقوع مشکلات و خرابی های احتمالی به موقع وارد عمل شوید و از ورود خسارات بسیار جلوگیری کنید. در این مقاله قصد بررسی علت سخت گاز خوردن و علت گاز نخوردن خودرو را بررسی کنیم.

به گزارش خودرونویس، در این مقاله قصد آن را داریم تا علل گاز نخوردن و سخت گاز خوردن موتور در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری را مورد بررسی قرار دهیم.

 

علل سخت گاز خوردن و یا گاز نخوردن موتور در خودروهای کاربراتوری

در خودروهای کاربراتوری علل مختلفی می تواند باعث سخت گاز خوردن خودرو شود. در این خودروها پس از فشار دادن پدال گاز  توسط راننده خودرو به سختی گاز می خورد و آن شتاب همیشگی را ندارد. در ادامه به بررسی این علل پرداخته ایم.

 

معیوب بودن فیلتر هوا

فیلتر هوا از جمله قطعات اصلی و حیاتی در خودروها محسوب می شود که در صورت خراب شدن و ایراد داشتن می تواند باعث سخت گاز خوردن موتور خودرو شود. فیلتر هوا همانند ریه ها در انسان وظیفه تصفیه و حذف آلاینده های معلق در هوا را دارد.

چنانچه فیلتر هوا دچار ایراد و خرابی شود باعث نفوذ ذرات آلاینده به درون موتور می شود و همین علت باعث سخت گاز خوردن موتور می شود. از این رو بنا به توصیه کارشناسان باید فیلتر هوا به صورت مرتب و دوره ای بازدید شود و در صورت خرابی تعویض شود.

معیوب بودن فیلتر هوا

خراب شدن پمپ بنزین

یکی دیگر از عللی که باعث سخت گاز خوردن موتور خودرو یا گاز نخوردن خودرو می شود، آسیب دیدگی و خرابی پمپ بنزین و نیز کثیف بودن صافی بنزین است. وظیفه پمپ بنزین پمپاژ بنزین از باک و انتقال آن به درون موتور است. در صورتی که پمپ بنزین خراب شود سوخت به میزان کافی به درون موتور منتقل نمی شود و این خود باعث سخت گاز خوردن موتور می شود.

عمده ایرادات پمپ بنزین به صورت ناگهانی ایجاد می شود و این ایرادات می تواند باعث ایجاد مشکلات دیگر هم شود. بازدید مرتب پمپ بنزین از بابت سالم بودن آن ضمن این که می تواند یک علت گاز نخوردن خودرو را مرتفع کند می تواند باعث افزایش عمر مفید این قطعه هم شود.

 

خراب شدن دیسک و صفحه

چنانچه دیسک و صفحه خودرو دچار ایراد و خرابی شود، می تواند علت سخت گاز خوردن خودرو شود. با خرابی این قطعات کارایی خودرو دچار اختلال خواهد شد. به همین سبب ضرروی است که این قطعات به طور مرتب چک شود تا از ایجاد اختلال در کارکرد خودرو و همچنین سخت گاز خوردن خودرو جلوگیری شود. تعویض لنت های ترمز در زمان مناسب مانع از خرابی دیسک و صفحه خواهد شد.

 

آسیب دیدن و خرابی استپر

از جمله قطعات مهم و حساس خودرو، استپر است که با آسیب دیدگی و خرابی آن، علاوه بر مختل شدن عملکرد خودرو، موتور هم به سختی گاز می خورد. به این دلیل که موتور و استپر ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارد و با توجه به وابسته بودن شمع ها و کوئل وایر شمع با استپر، بدیهی است که موتور هم دچار وضعیت نامطلوبی می شود که کارایی خود را از دست می دهد. از این رو یکی از علل سخت گاز خوردن خودرو مربوط به آسیب دیدگی و خرابی استپر است.

 

بی کیفیت بودن روغن موتور

اگر روغن موتور مورد استفاده بی کیفیت باشد احتمال این که موتور سخت گاز بخورد، بسیار زیاد است. از این رو توصیه می شود روغن موتور مرغوب برای خودرو انتخاب کنید تا علاوه بر حفظ کارکرد قطعات موتور و جلوگیری از خرابی آن ها، موتور هم دچار سخت گاز خوردن نشود.

 

ایراد در کمپرس سیلندر

کمپرس سیلندر از جمله قطعاتی است که روی سوپاپ ها و رینگ های خودرو تاثیر زیاد دارد و باعث افزایش کارایی این قطعات می شود. عملکرد مناسب موتور هم با سالم بودن و کارایی این قطعات امکان پذیر می شود. یکی از علل سخت گاز خوردن خودرو می تواند خرابی و ایراد داشتن کمپرس سیلندر باشد. بنابراین بررسی عملکرد این قسمت مساله ای ضروری است.

علت گاز نخوردن خودرو

علل سخت گاز خوردن خودروهای انژکتوری (علت گاز نخوردن خودرو)

عللی که باعث سخت گاز خوردن خودروهای انژکتوری می شود نسبت به خودروهای کاربراتوری پیچیده تر است و از این رو یافتن علت اصلی آن هم دشوار می شود. در ادامه به بررسی این علل پرداخته ایم.

 

کثیفی انژکتورها

یکی از علل سخت گاز خوردن خودروهای انژکتوری، کثیف بودن انژکتورها است. به همین دلیل با مشاهده کثیف شدن انژکتورها باید هر چه زودتر نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. البته تمیز کردن انژکتورها کاری تخصصی به شمار می رود و باید در تعمیرگاه های معتبر و زیر نظر تعمیرکار ماهر انجام شود.

کثیفی انژکتورها

ایراد داشتن سنسور گاز

خودروهای انژکتوری و اتوماتیک سنسورهای مختلفی از جمله سنسور گاز دارد. چنانچه سنسور گاز دچار خرابی و ایراد شود، باعث سخت گاز خوردن موتور می شود. محل قرار گرفتن سنسور گاز روی دریچه گاز و در کنار استپر است. با خراب شدن سنسور گاز، پاشش سوخت توسط انژکتورها دچار اختلال می شود که نتیجه آن سخت گاز خوردن موتور است.

 

خرابی و ایراد در سنسور پدال کلاچ و گاز

سنسور پدال کلاچ و گاز از دیگر سنسورهایی است که در خودروهای اتوماتیک و انژکتوری وجود دارد. این سنسورها روی عملکرد خودرو تاثیرگذار است. از این رو هر گونه خرابی و ایراد در این سنسورها می تواند علتی بر سخت گاز خوردن موتور باشد.

 

خرابی و نقش در سنسور دور موتور

از دیگر علل سخت گاز خوردن خودروهای انژکتوری، خرابی و نقص در سنسور دور موتور است. وظیفه سنسور دور موتور آن است که به قطعه ECU در ارتباط با دور لحظه ای اطلاع دهد. در حالتی که سنسور دور موتور نتواند به درستی به ECU اطلاع دهد یا این که مشکل دیگری وجود داشته باشد باعث اختلال در کارایی و عملکرد خودرو می شود که یکی از این اختلالات، سخت گاز خوردن موتور است.

 

خرابی و ایراد در مپ سنسور

مپ سنسور از جمله سنسورهایی است که در خودروهای اتوماتیک و انژکتوری وجود دارد. این سنسور وظیفه دارد اطلاعات لازم در خصوص هوای مکش را به UCU ارسال کند. در صورت خرابی این سنسور، باز و بسته بودن دریچه هوا کنترل نمی شود و باعث بروز ایراداتی از جمله سخت گاز خوردن موتور می شود.

خرابی ECU خودرو

ایراد داشتن ECU

علت اصلی سخت گاز خوردن یا گاز نخوردن موتور خودروهای انژکتوری و اتوماتیک به هنگام حرکت، خراب بودن و ایراد داشتن ECU است. این قطعه وظیفه دارد وضعیت خودرو را به منظور تنظیم واکنش سنسورهای خودرو بررسی و کنترل کند. در واقع وجود ECU در خودروهای انژکتوری یکی از تفاوت های اصلی آن با خودروهای کاربراتوری است. در صورتی که این قطعه دچار هر گونه ایراد و خرابی شود، باعث ایجاد مشکلات زیادی از جمله سخت گاز خوردن و نیز نوسان داشتن دور موتور می شود. بنابراین به منظور جلوگیری از سخت گاز خوردن خودرو و نیز حفظ عملکرد سنسورها و عملکرد موتور لازم است حتما ECU را به طور مرتب کنترل کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در صورت مشاهده کوچک ترین ایراد حتما به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله کوشش کردیم تا علل سخت گاز خوردن و نیز گاز نخوردن خودروهای کاربراتوری و انژکتوری را مورد بررسی قرار دهیم. سخت گاز خوردن خودرو پدیده ای بسیار ناخوشایند است. اما دانستن این علل به شما کمک می کند که تشخیص درستی از علل این پدیده داشته باشید و در صورت بروز آن به موقع وارد عمل شده و مشکل ایجاد شده را برطرف کنید.

 

5 از 3 رای

دیدگاه شما چیست؟